Veel topmanagers gedragen zich onder druk als brandweermannen. Ze rennen van de ene crisis naar de andere om brandjes te blussen. Stop ermee, waarschuwt CEO Sake Algra: ‘Een goede leider neemt de tijd en de rust om alles in perspectief te zien. Een CEO is er voor de vergezichten, niet alleen voor ad-hoc-beleid.’

Globalisering, digitalisering, kunstmatige intelligentie, een onverwachte coronacrisis: de wereld om ons heen verandert steeds sneller. Een toenemende zorg voor topmanagers, die de verantwoordelijkheid voelen om oplossingen aan te dragen voor alle uitdagingen. Daarbij lopen ze zichzelf vaak voorbij, is de ervaring van CEO Sake Algra van T-Systems. 

In zijn boek Zen in de boardroom beschrijft Algra hoe hij zelf ook jarenlang probeerde om alles onder controle te krijgen en zo snel mogelijk in te spelen op alle ontwikkelingen. Tot hij tijdens een sabbatical tot het besef kwam dat het ook anders kan.

Nadenken over de coronacrisis

Inmiddels neemt Algra als CEO van automatiseringsbedrijf T-Systems bewust meer afstand. Hij neemt de tijd voor de mensen met wie hij spreekt, hij delegeert meer werkzaamheden en geeft zichzelf de ruimte om na te denken over de toekomst. Ook tijdens de coronacrisis: ‘Natuurlijk, ook ik ben tijdens de lockdown direct in actie gekomen om de gevolgen voor ons bedrijf en onze mensen te beperken. Maar ik zie het ook als mijn taak om een stap terug te doen en over zo’n crisis na te denken. Wat zijn de gevolgen van zo’n pandemie voor onze klanten en de manier waarop onze mensen nu thuis moeten werken?’ 

Het is een les die Algra persoonlijk heeft geleerd, en nu uitdraagt aan collega-topmanagers: ‘Wanneer je vanuit rust en ontspanning naar je omgeving en jezelf kunt kijken, sta je meer open voor nieuwe ideeën en de mensen om je heen. Hierdoor worden bedreigingen weer kansen en ontstaat er een andere manier van werken, met meer impact en energie.’

Meer tijd voor reflectie

Sake Algra werkt sinds het begin van zijn loopbaan in de wereld van de informatietechnologie voor grote internationale organisaties en meer dan de helft daarvan vanuit de boardroom en als CEO. Tijdens een sabbatical in 2016 ?vielen voor hem een aantal puzzelstukken in elkaar. Hij ontdekte het zenboeddhisme en daarmee een nieuwe manier van kijken en leidinggeven, die hij nu deelt met collega-bestuurders.

Mede aan de hand van zijn persoonlijke ervaringen beschrijft Algra hoe hij na jaren in de bestuurskamer tot het inzicht kwam, dat zelfreflectie en een open houding hem meer opleverde dan controle en het opleggen van verandering. Algra: ‘Juist nu, tijdens een crisis die de economie en de samenleving bedreigt, is het belangrijker dan ooit dat we afstand nemen van de hectiek in en om ons heen. Deze boodschap geldt overigens voor iedereen, niet alleen voor CEO’s. Of je nu in een onzekere periode zit, een – gedwongen – sabbatical of juist heel druk bent, een andere manier van kijken leidt tot anders denken en daarmee naar andere uitkomsten, met vooral ook meer plezier.’

Zen in de boardroom (ISBN 9789461263810) verschijnt op 19 mei 2020 en is te koop voor 27,50 euro. 

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.