De een in meerdere en de andere in mindere mate, maar we zijn redelijk gewend aan het raken aan het thuiswerken. De projecten die intern on hold werden gezet beginnen weer te lopen en zelfs de bevroren budgetten beginnen te ontdooien. Steeds meer bedrijven durven de rem weer te laten opkomen en sommigen geven zelfs alweer gas bij. We zijn aan het wennen aan het nieuwe normaal en beseffen dat als ‘dit’ het nu is, we ook weer naar de toekomst kunnen gaan kijken. Dat betekent dus ook het aannemen van nieuwe collega’s. 

Hoe ga je die nieuwe collega nu inwerken? 

Dit is eigenlijk een vraag die je jezelf altijd zou moeten stellen. Maar lang niet alle bedrijven hebben een onboarding programma. En ‘laten zwemmen’ is geen programma, dat is een excuus. Het positieve effect van een georganiseerde onboarding is ondertussen wel bewezen, zo ook in het rapport van professor Talya N. Bauer, onboarding new employees: maximizing success. Ondanks dat we met z’n allen het positieve effect hiervan erkennen, vindt het in de praktijk minimaal plaats.

Door het coronavirus schijnt hier nu verandering in te komen. Veel bedrijven kijken nu erg inhoudelijk naar het onboarding programma voor de nieuwe medewerkers. De huidige situatie staat namelijk niet toe om er op dezelfde manier als anders mee om te gaan. We beseffen wel degelijk dat dit extra aandacht vergt, want iemand een beetje laten zwemmen kan geen kwaad maar in deze tijd zou het geheid leiden tot verzuipen. Maar hoe kan je momenteel die nieuwe collega het beste inwerken? Hiervoor hebben we een aantal speciale corona-onboarding tips opgesteld. Maar deze tips zijn geen vervanging voor een regulier onboarding programma die opgesteld dient te worden aan de hand van de vier C’s, Compliance, Clarification, Culture, Connection. 

  • Maak het persoonlijk
    Starten bij een nieuwe baan is altijd spannend en brengt een mate van onzekerheid met zich mee. En al helemaal nu, bespreek dit dus gelijk in het eerste gesprek. Je kan deze onzekerheid waarschijnlijk niet volledig wegnemen, maar je kan de elephant in the room wel bespreekbaar maken.  
  • Maak een startpakket
    Normaliter krijg de nieuwe medewerker op zijn of haar eerste dag alle benodigde apparatuur zoals bijvoorbeeld een laptop, telefoon maar ook de benodigde software zoals een mailaccount en toegang tot het intranet. Zorg ervoor dat deze hardware vóór de eerste werkdag thuis bezorgd wordt en zorg dat alles is gecheckt of het werkt. Vergeet ook zeker de software voor het videobellen niet. Maak van dit pakket gelijk iets leuks door er een warm welkom van te maken. Denk bijvoorbeeld aan een pennenset, schrijfblok, waterfles, laptop cover, etc.

    Heb je dit niet gebrand als werkgever? Wellicht goed om dat sowieso voor alle medewerkers te gaan ontwikkelen en toe te sturen.

  • Plan alvast kennismaking videogesprekken in
    Betrek intern alle stakeholders bij de onboarding. Zo kan je alvast voor de eerste week een aantal videosessies inplannen met de juiste personen. Informeer deze stakeholders ook over wat je van hun verwacht dat zij vertellen tijdens het kennismakingsgesprek. Vergeet hierbij niet een speciale gezamenlijke kennismakingssessie met het nieuwe team. 
  • Geef iets meer aandacht
    Geef als manager de nieuwe medewerker gewoonweg iets meer aandacht dan je normaliter zou doen. Stuur voor de eerst werkdag een berichtje om hem of haar succes te wensen. Uiteraard heb je de eerste weken meerdere (korte) videosessies gepland staan, maar tussendoor een berichtje sturen geeft een gezien, gehoord en gewaardeerd gevoel.

    Wil jij meer weten over een succesvolle onboarding? Neem dan contact met ons op, we hebben een heel team van specialisten die je graag hierbij helpen. 

Gepost door Fleur van den Horn

Als co-founder van SAM adviseer ik organisaties bij het inzetten van passende interventies die de duurzame inzetbaarheid en de betrokkenheid van hun medewerkers bevordert en dat doe ik met ongelofelijk veel passie en plezier. Mijn compagnon en ik spreken dagelijks met HR managers en we zien de worsteling om succesvolle & laagdrempelige oplossingen aan te bieden. Elke aanvraag is bij ons uniek, de klant is koning. Wij vertalen de behoefte van de klant naar een oplossing op maat voor alle lagen in een organisatie en passend binnen elk budget. Wij begeleiden daarbij vanaf de eerste uitrol tot aan het behalen van succes.