Onderzoeksresultaten wijzen werkgevers op mogelijkheden om medewerkers te steunen en goodwill op te bouwen

AMSTELVEEN, 12 juni 2020 — Fysieke gezondheid en veiligheid zijn niet de enige zorgen van werknemers, de meerderheid ervaart ook angst, afleiding en financiële zorgen door de coronacrisis, blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson, een wereldwijd adviesbureau.

Ondanks hun bezorgdheid geven werknemers hun leidinggevenden goede cijfers voor hun functioneren tijdens de coronapandemie. Willis Towers Watson volgt sinds half maart de werkervaringen tijdens de coronacrisis van meer dan 100.000 werknemers wereldwijd.

Alarmerend is dat meer dan negen op de tien werknemers (92%) een zekere mate van angst door de pandemie melden, waarbij 55% redelijke of aanzienlijke angst ervaart. Bovendien ondervinden zeven op de tien werknemers (70%) op zijn minst enige afleiding van het werk vanwege coronazorgen. Slechts een derde (32%) zegt dat ze een evenwicht kunnen vinden tussen thuiswerken en andere verantwoordelijkheden.

Bovendien melden zes op de tien respondenten (61%) financiële zorgen als gevolg van de coronacrisis, waarbij 25% een matige of hoge mate van bezorgdheid ervaart. Minder dan de helft zegt dat hun bedrijf het gemakkelijker maakt om toegang te krijgen tot en gebruik te maken van arbeidsvoorwaarden (46%).

“De uitdagingen die deze crisis met zich meebrengt, onderstrepen de vraag naar multifunctionele samenwerking om echt tegemoet te komen aan de behoeften van werknemers”, zegt Angel Hoover, Head of Benelux bij Willis Towers Watson. “Onzekerheid en angst van werknemers vereist integrale ondersteuning. Hoewel HR werknemers kan ondersteunen door betere toegang tot adviesdiensten en hulp bij financiële planning, moeten managers zorgen dat er verbinding blijft binnen teams en werknemers faciliteren om het dagelijkse werk gedaan te krijgen. Leidinggevenden nemen tegelijkertijd strategische beslissingen over hoe het werk op kantoor eruit zal zien wanneer er een vaccin is.”

Ondanks de uitdagingen zijn werknemers tevreden met de manier waarop hun leidinggevenden hen ondersteunen in de huidige situatie. Een grote meerderheid is het erover eens dat hun managers effectief zijn geweest in het focussen op werkdoelstellingen (78%), het verkrijgen van de nodige ondersteuning op het werk (74%), het informeren van werknemers (73%) en het beschermen van de gezondheid en het welzijn van hun personeel (71%).

Uit het onderzoek blijkt echter dat er concrete acties zijn die leidinggevenden kunnen ondernemen om de algehele werknemerservaring te verbeteren, zoals een beter begrip van beperkingen door problemen buiten het werk. De helft (49%) van de werknemers die kan omgaan met de problemen waar ze tegenaan lopen buiten het werk ervaart angst. Van de werknemers die niet goed met deze problemen om kunnen gaan, ervaart 80% angst. Ook ondervinden werknemers binnen sterke teams veel minder afleiding (16%) dan collega’s die moeite hebben om samen te werken (56%).

“Dit is een tijd waarin werkgevers hun mensen op de eerste plaats moeten zetten en al het mogelijke moeten doen om hen te steunen en goodwill op te bouwen”, aldus Hoover. “Werkgevers hebben veel mogelijkheden om medewerkers te helpen, zoals door het upgraden van hun thuiswerk-technologie, het verbeteren van programma’s om met emotionele en financiële uitdagingen om te gaan en door het herdefiniëren van werk dat voorheen alleen in een kantooromgeving werd verricht, naar werk dat volledig op afstand kan worden gedaan.”

Over het onderzoek

De resultaten van de COVID-19 Employee Pulse Survey zijn gebaseerd op reacties van meer dan 100.000 werknemers wereldwijd. Het lopende onderzoek is halverwege maart gestart.

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.