Medewerkers die tevreden zijn over de manier waarop hun organisatie de situatie rondom COVID-19 managet, kunnen 28 procent beter presteren. En zestig procent van de medewerkers had tijdens de eerste golf van coronabesmettingen een slechte balans tussen werken en ontspannen. Dat blijkt uit onderzoek door Effectory onder 123.000 medewerkers in Europa. Kunnen we een golf aan burn-outs verwachten?

Welke lessen kunnen we leren uit de ervaringen van medewerkers tijdens de periode van de eerste golf van coronabesmettingen? We delen graag de inzichten die 123.000 medewerkers gaven op Effectory’s COVID-19 Workforce pulses tussen eind maart en begin juni 2020.

Positieve effecten van goed crisismanagement

Medewerkers die tevreden zijn over het crisismanagement van hun organisatie, kunnen beter presteren en krijgen meer werk gedaan. Ook voelen ze zich zekerder over de toekomst van hun organisatie.

“Als een organisatie sterk leiderschap toont in tijden van crisis, kan een gevoel van saamhorigheid ontstaan”, zegt CPO en innovatiestrateeg Merel van der Lei van Effectory. “Medewerkers denken dan: wij gaan met z’n allen deze situatie overwinnen. Dat geeft ze de motivatie om zich in te zetten en een goede prestatie te leveren.”

Begin coronacrisis slechtste werk-privébalans

Gemiddeld 60 procent van de medewerkers kon geen goede balans tussen werken en ontspannen houden tijdens de eerste golf van coronabesmettingen. Dat percentage was aan het begin van de coronacrisis het hoogst (62%), maar is daarna nauwelijks afgenomen. Slechts 40 procent van de medewerkers kon wél een goede balans houden. Normaal ligt dat op gemiddeld 69 procent. Een enorm verschil.

Gebrek aan energiebronnen

Bij een langdurige mismatch tussen energiebronnen en werkeisen, stijgt de kans op een burn-out. “Tijdens de eerste golf van coronabesmettingen hadden medewerkers minder energiebronnen”, zegt CPO en innovatiestrateeg Merel van der Lei van Effectory. “Zo had niet iedereen de juiste middelen om zijn of haar werk goed uit te kunnen voeren. Ook de samenwerking verliep vaak moeilijker. En veel medewerkers werden afgeleid door hun thuissituatie.”

Op tijd inzicht in verminderd welzijn

Organisaties krijgen met de Effectory’s pulses snel inzicht in kritieke indicatoren. Van der Lei: “Medewerkers beantwoorden steeds automatisch dezelfde zeven essentiële vragen. Zo kunnen organisaties snel ingrijpen, als dat moet.”

De vragen gaan over het crisismanagement, het prestatievermogen van medewerkers, hun vertrouwen in de organisatie en de bedrijfscontinuïteit. Ook zijn er drie vragen over hun welzijn: hebben ze een goede werk-privé balans? Is hun werkdruk te hoog, te laag of goed? En kunnen ze hun huidige situatie langere tijd volhouden? Die laatste vraag voorspelt het burn-out risico.

Inzicht in de ontwikkeling van kritieke indicatoren

Van der Lei: “Organisaties die de pulses periodiek uitvoeren, ontdekken bovendien trends.” Zo daalde het vertrouwen van medewerkers in de toekomst van hun organisatie tussen half april en eind mei met meer dan zes procent en steeg daarna weer.

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.