Veel werknemers vinden het lastig om nee te zeggen en verrichten daardoor werk wat eigenlijk niet bij hun taken hoort. Vaak komen ze daardoor in de knel met hun eigen werkzaamheden. Nee leren zeggen is niet alleen een belangrijke vaardigheid voor een werknemer, ook de werkgever geniet van de voordelen op het moment dat werknemers assertiever zijn en beter hun tijd managen. Hierin investeren is dan ook een belangrijk aandachtspunt voor veel bedrijven.

Waarom mensen geen nee zeggen?

Van nature zijn de meeste mensen vaak bereid anderen te helpen. Dus als er hulp wordt gevraagd zeggen de meeste mensen automatisch gelijk ja.Redenen waarom mensen geen nee zeggen kunnen zijn:

  • Mensen niet willen teleurstellen
  • Bang zijn om de relatie met die bepaalde persoon te beschadigen
  • Bang zijn dat degene anders boos wordt
  • Aardig gevonden willen worden
  • Geen zin in gezeur en zeggen ja om van de vraag af te zijn

Nee leren zeggen; de nadelen voor een medewerker als je het niet doet

  • Je hebt een grotere kans op een burn-out als je steeds vaker over je eigen grenzen heen gaat. De Amerikaanse Mayo Clinic, onderzocht in 2016, dat mensen die moeite hebben met nee zeggen meer stress ervaren en een grotere kans op burn-out hebben.
  • Het gaat ten koste van je zelfvertrouwen. Je wordt ontevreden en wellicht boos op jezelf omdat je weer ja hebt gezegd tegen je zin in.
  • Je komt niet toe aan je eigen werkzaamheden; het is slecht voor je eigen focus.
  • Het is slecht voor je eigen ontwikkeling.

Voordelen van nee zeggen

  • Je komt toe aan je eigen werkzaamheden.
  • (Af en toe) nee zeggen dwingt respect af. Mensen zullen in de meeste gevallen jouw eerlijkheid of het feit dat je grenzen stelt waarderen.
  • Op het moment dat je nee hebt gezegd komen mensen minder vaak met nieuwe verzoeken naar je toe.
  • Het geeft je meer zelfvertrouwen. Jij bent ‘in control’ over wat je wel en niet doet.
  • Het komt professioneel over. Je hebt maar 24 uur per dag dus je bent selectief in wat je wel en niet doet.

“Door nee te zeggen tegen 1000 dingen, zorgen we ervoor dat we niet van ons pad afraken of proberen te veel te doen.” -Steve Jobs

Stimuleer nee zeggen binnen jouw organisatie.

Medewerkers die moeite hebben met nee zeggen hebben een grotere kans op een burn-out. De gemiddelde kosten van een burn-out zijn op jaarbasis €60.000. Dus het is vooral ook slim om als bedrijf hier meer mee te gaan doen. Burn-outs voorkomen door preventief aan de slag te gaan en te investeren in de gezondheid van je medewerkers.

  • Neem nee zeggen op als KPI binnen jouw organisatie.
  • Stimuleer opleidingen op het gebied van slimmer werken/ timemanagement waarbij nee zeggen een onderdeel is. Zoals bijvoorbeeld de In control e-learning.
  • Bespreek het onderwerp binnen vergaderingen/beoordelingsgesprekken
  • Wees alert op collega’s die bewust andere collega’s structureel vragen zaken op te pakken die ze eigenlijk zelf moeten doen (en spreek ze erop aan).

Nee leren zeggen; 8 tips

  • Probeer elke dag nee te zeggen tegen iets; oefening baart kunst.
  • Bedenk hoe vaak je zelf ook nee als antwoord ontvangt. En hoe erg is dat? Ben je daarna boos op die persoon?
  • Bedenk dat nee zeggen geen zwakte bod is, het is juist een kwaliteit die je moet koesteren.
  • Geef niet meteen antwoord als je een vraag krijgt van iemand om iets op te pakken. Geef aan dat je erop terugkomt en kijk of het past. En als dat het niet past geef je dat vervolgens aan.
  • Bedenk dat, doordat je ja zegt tegen het een, iets anders vaak niet door kan gaan. Wees bewust van jouw kostbare tijd.
  • Wees niet bang voor kritiek. Nooit zal iedereen het met je eens zijn.
  • Zeg sowieso nee tegen zaken die niet in lijn met jouw doelen liggen. Hoe wil je die anders bereiken?
  • Herhaal, indien van toepassing, je nee. Soms heb je hardnekkige types ertussen zitten.

Nee zeggen is een belangrijke vaardigheid die je veel tijd kan opleveren, rust kan geven en ook je werkdruk en werkstress kan verlagen. Ook heb je minder kans op het krijgen van een burn-out. Heel belangrijk om hierin te investeren zelf als medewerker, maar zeker ook als bedrijf in je medewerkers.

Gepost door Eva Rietbroek

Sinds 2011 train ik, Eva Rietbroek, ondernemers en hun medewerkers om slimmer met hun tijd, taken, stress, klanten en processen om te gaan. Om structuur en overzicht aan te brengen binnen bedrijven. Na ruim 13 jaar als marketeer te hebben gewerkt binnen de zakelijke dienstverlening (Fortis Bank en SNS REAAL) weet ik hoe belangrijk het is om klantgericht te werken en door de ogen van de klant naar je bedrijf te kijken. Maar het belangrijkste is dat je weet waar je naar toe wilt gaan. Wat zijn je doelen (privé en zakelijk) en hoe kan je die nou slim en zonder stress bereiken? Door het combineren van mijn marketingkennis (kijken door de ogen van de klant) en mijn kennis van slimmer werken (time management; slim omgaan met je tijd, taken en processen) help ik ondernemers en hun medewerkers slim hun doelen te bereiken. Dit doe ik middels mijn IN CONTROL aanbod. Meer omzet, meer structuur, minder stress, tevreden klanten én tijd besparen! Wie wil dat nou niet?