De Josh Bersin Academy is initiatiefnemer van een grootschalig en wereldwijd onderzoek wat de grootste verandermomenten zijn van een aantal grote corporate bedrijven zoals Banco Santander, Pepsico, Sanofi en Sainsburry’s. Gezamenlijk verantwoordelijk voor vele honderdduizenden medewerkers wereldwijd. In een online bijeenkomst werden de best practices gedeeld op gebied van:

  • culture
  • workforce information
  • leadership skills & strategies
  • return to workplace

Meest opmerkelijk was dat het belang van het welzijn (wellbeing) van de medewerkers overal op de allereerste plaats kwam. Behalve de voor de hand liggende fysieke gezondheid, wordt er nu juist ook veel geïnvesteerd in de mentale gezondheid. Empathisch leiderschap is opeens geen soft skill meer en ‘values & purpose’ zijn belangrijker dan ooit.

Bij Banco Santander uitte zich dat in een Gympass abonnement voor de fysieke fitheid en podcasts, training en support voor het mentale gestel van de medewerkers. Maar ook het aanmoedigen van vrijwilligers werk tijdens kantooruren voor en door de medewerkers, mede mogelijk gemaakt door een financieel fonds vanuit de bank, om te zorgen voor meer saamhorigheid en betrokkenheid. Om geen ‘Zoomby’ (een zombie op Zoom) te worden aldus Dan Strode, Director of Culture and Strategy, Global Human Resources. 

Bij Pepsico stonden communicatie en luisteren naar de behoefte van de medewerkers bovenaan sinds de crisis. Daarop ligt nu veel meer de focus, met name door wellbeing onderdeel te laten uitmaken van de leiderschapsprogramma’s en er wordt gekeken hoe ze dit ook na de coronacrisis kunnen blijven toepassen. Ze snapten dat ze snel moesten schakelen en daardoor veel meer agile moesten gaan werken. Dit willen ze vasthouden ook na Covid-19. Niet langer praten over agile werken, maar agile zijn, net als een start-up, zodat ze wendbaar zijn en nog sneller op uitdagingen kunnen inspelen. Bovendien bespaart het heel veel geld om niet oeverloos producten en diensten te blijven ontwikkelen waar de medewerkers en consumenten niet op zitten te wachten.

Voor Sainsburry’s (grote Engelse retailer) was het meer dan ooit belangrijk om gedreven te blijven door hun waarden en ze hebben aan de hand daarvan beter doelen en focus weten te stellen, plus sneller beslissingen kunnen nemen. Er moest in korte tijd veel meer gedigitaliseerd worden met veel minder contactmomenten terwijl hun klanten opeens veel meer service wilden. Dat vroeg niet alleen veel aanpassing van hun technologieën maar ook van hun bezetting. “Het leek wel de Kerstperiode en het was een grote pivot voor ons” zei Rupa Grahame, Digital Senior Talent Partner. “We hebben geprobeerd om de druk op de medewerkers te verlichten bijvoorbeeld door veel minder van ze te vragen.” En er was veel meer samenwerking. Alle grote retailers in Engeland hadden 1 gezamenlijke missie: ‘Feeding the nation’ en alle lagen deden er aan mee en werden erdoor gedreven.

Bij Sanofi (een Franse farmaceutische multinational) zijn ze doorgegaan met het opzetten van hun eigen universiteit, waar ze vóór het coronavirus aan begonnen waren. En wat bleek, ze hadden meer aanmeldingen dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. In 3 maanden was er al meer dan 900.000 uur aan online leren en webinars aangevraagd. Het streven was om alle medewerkers jaarlijks minstens 40 uur aan studie-uren aan te bieden. Ze zijn er nog niet, maar het gaat de goede kant op volgens Chief Learning Officer Celia Berenguer. “Vorig jaar zijn we begonnen om onze cultuur te veranderen en daar hoorden ook wijziging in leiderschapsontwikkeling bij. Die moesten opeens online worden aangeboden, maar dat bleek prima te werken.” Ze bieden vooral drip-feed learning (content wordt gefaseerd aangeboden)aan en ze hebben met name intern veel samengewerkt om uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.

En bij deelnemer Yum! Brands (fastfoodketen o.a. Pizzahut en KFC) hebben ze een Healthy at Work Officer aangesteld, een centraal contactpersoon voor o.a. meldingen omtrent de gezondheid van medewerkers. Daarnaast hebben ze een speciaal command centre opgericht waar per land de richtlijnen omtrent corona-maatregelen werden gemonitord, waardoor ze per land e.e.a. in de restaurants en kantoren naar die maatstaven konden inrichten. Ook op de kantoren hebben ze de hygiëne en social distancing vereisten doorgevoerd met o.a. de bewegwijzering, zo ook in de conferentieruimtes. Ze proberen zelfs om zoveel mogelijk deuren naar deze ruimtes en naar kantoren automatisch te laten openen, zodat de deurkrukken niet meer aangeraakt hoeven te worden. Alle overige gezamenlijke ruimtes zijn dicht. Ze willen voorzichtig hun kantoren weer openstellen als test pilot voor 10 – 15% van de medewerkers die graag weer op kantoor zouden willen werken.

Global Talent Trends 2020-onderzoek

Een ander trendonderzoek dat uitwijst dat de coronacrisis voor een meer empathische personeelsaanpak zorgt is het wereldwijde Global Talent Trends 2020-onderzoek van adviesbureau Mercer.

In het onderzoek worden verschillende trends aangestipt. Wereldwijd proberen organisaties hun personeel te inspireren én te stimuleren om de bestaande werkervaring opnieuw vorm te geven. Bijna drie op vijf organisaties doen dit met als doel mensgerichter te worden. Toch gelooft slechts 27% van de leidinggevenden dat de ervaring van werknemers een zakelijk rendement oplevert. En hoewel 61% van de werknemers zijn werkgever vertrouwt om voor zijn welzijn te zorgen en 48% van de leidinggevenden het als een belangrijk focuspunt beschouwt, heeft slechts 29% van de HR-leiders een gezondheids- en welzijnsstrategie.

Zorg voor energieke medewerkers

“Hier valt nog genoeg winst te behalen. Energieke medewerkers zijn essentieel om de transformatie-agenda van organisaties te realiseren: ze blijven langer bij het bedrijf, zijn veerkrachtiger en zijn sneller bereid om te scholen”, zegt Derk Jan Koole, business leader career bij Mercer Nederland. “Vooral nu werknemers zich zorgen maken over de impact van de corona-pandemie op hun gezondheid, baanzekerheid en financiën, kunnen werkgevers het vertrouwen van hun werknemers maken of kraken met de acties die zij ondernemen. En vooral ook door de empathie die zij hun personeel tonen.”

Lees het hele artikel op amweb.nl of download het rapport download het rapport op de website van Mercer.

En zo brengt de coronapandemie ons gelukkig niet alleen nare berichten, maar ook een aantal mooie inzichten. Bedrijven zetten massaal in op:

  • empathisch leiderschap
  • betere communicatie
  • stimuleren van ontwikkeling van medewerkers
  • agile werken
  • en bovenal op het totale welzijn van de medewerkers

Hoe is dat voor jouw organisatie? Haken jullie hier ook op in, of zijn jullie afwachtend? De tijden veranderen en als organisatie moet je daar op inspelen als je wilt overleven! Ik wens je veel wijsheid en hoop daaraan een klein beetje bijgedragen te mogen hebben.  Wil je meer weten of wil je hierover eens van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met me op.

____________

SAM heeft als missie om zoveel mogelijk mensen in balans te krijgen en het algehele welzijn te verhogen, en biedt een integrale aanpak vanuit samenwerking met o.a. een holistische zelfontwikkelings-app gericht op preventie. Jouw medewerkers kunnen zelf maar ook als team aan de slag met tips, challenges (serie van oefeningen) en e-learnings op de 6 belangrijke levensthema’s: persoonlijke groei, gezondheid, relatie, familie & vrienden, werk & carrière en financiën. En als HR manager ontvang jij elke 2 weken een rapportage (uiteraard anoniem) wat jullie medewerkers bezig houdt en hoe het met hen gaat.

Wil je de app een maand gratis uitproberen? Speciaal voor de lezers van HRcmmunity mogen we je dit aanbieden door de activatiecode HRCommunity! (inclusief uitroepteken) in te vullen in het inlogscherm. Download de app gratis op je telefoon met deze links vanuit de app store of play store.

Wil je meer weten over SAM? Neem contact met ons op of vraag een vrijblijvend gesprek aan.

Avatar

Gepost door Mirjam Paap

Als co-founder van SAM adviseer ik organisaties bij het inzetten van passende interventies die de duurzame inzetbaarheid en de betrokkenheid van hun medewerkers bevordert en dat doe ik met ongelofelijk veel passie en plezier. Mijn compagnon en ik spreken dagelijks met HR managers en we zien de worsteling om succesvolle & laagdrempelige oplossingen aan te bieden. Elke aanvraag is bij ons uniek, de klant is koning. Wij vertalen de behoefte van de klant naar een oplossing op maat voor alle lagen in een organisatie en passend binnen elk budget. Wij begeleiden daarbij vanaf de eerste uitrol tot aan het behalen van succes.