Bijna 9 op 10 bedrijven geeft medewerkers een beloning voor het aanbrengen van een nieuwe collega. In bijna alle gevallen (95,6%) is de beloning cash – zo blijkt uit een onderzoek door Nakama bij meer dan 110 bedrijven in Nederland.

Wanneer bedrijven een beloning betalen, bedraagt deze gemiddeld € 1.225.  Er zijn wel grote verschillen. Dit gaat van € 100 tot wel € 4.200. Het valt op dat vooral kleinere organisaties de hogere referral bonussen geven. Andere vormen van beloning, zoals een extra vakantiedag, zijn de uitzondering.

Belonen werkt

Werknemers blijken minder bereid te zijn om een job kandidaat te zoeken in hun netwerk als zij daarvoor niet vergoed wordt. Bedrijven die een vergoeding geven voor het aandragen van een kandidaat vullen gemiddeld 14% van hun vacatures in via een aanbeveling van een werknemer. Bedrijven die niet bereid zijn om een beloning te geven, vullen slechts 7% van de vacatures is dankzij een aanbeveling.

Referrals via email en mondeling

Bedrijven hechten veel belang aan referrals maar blijken daar niet altijd succesvol in te zijn. Meer dan 6 op 10 bedrijven vult minder dan 10% van vacatures in via een aanbeveling. Een mogelijke verklaring van dit lage cijfer is de manier waarop bedrijven referralsorganiseren. Uit het onderzoek blijkt dat 4 op de 10 bedrijven hun employee referral programma beheren met email. 1 op de 4 doet dit zelfs nog mondeling.
Het volledige rapport is beschikbaar op employeereferrals.eu

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.