Tags: nieuws, omscholing, onderzoek

Derde werkzoekenden bereid te werken onder niveau

Ruim een derde van de werkzoekende Nederlanders is bereid een baan te accepteren waarvoor hij of zij overgekwalificeerd is. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, wereldwijd en in Nederland de grootste vacaturesite, onder bijna duizend Nederlandse werkenden en werkzoekenden.

Meer dan een kwart bereid zich te laten omscholen om zo vitaal beroep te kunnen uitoefenen.

Amsterdam, 3 augustus 2020 – Ruim een derde van de werkzoekende Nederlanders is bereid een baan te accepteren waarvoor hij of zij overgekwalificeerd is. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, wereldwijd en in Nederland de grootste vacaturesite, onder bijna duizend Nederlandse werkenden en werkzoekenden.

35 procent van de Nederlandse werkzoekenden geeft aan best een functie te willen bekleden onder zijn of haar niveau. Dat percentage is bovendien ten opzichte van de maand mei met zeven procent gestegen. In de meimaand bleek nog slechts 28 procent daartoe bereid. Concessies doen met betrekking tot salaris staan minder mensen voor open. Slechts zestien procent van de kandidaten is bereid met minder salaris genoegen te nemen als dat betekent dat ze aan de slag kunnen in een nieuwe baan.

Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed Benelux: Het is niet meer dan logisch dat werkzoekenden vooralsnog terughoudend zijn in het accepteren van een lagere verloning. Men ziet daar de noodzaak nog niet van in. De maatregelen van de overheid streven nog steeds naar het behoud van zoveel mogelijk banen en we zien dat steeds meer sectoren weer langzaam aan op zoek zijn naar werknemers.

Omscholen voor vitaal beroep

Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen verschuivingen in de arbeidsmarkt waarnemen en hun baankansen daarop afstemmen. Maar liefst 43 procent meent dat er door de hele maatschappij op permanente basis meer waarde toegekend gaat worden aan vitale beroepen. En Vissers noemt nog een tweede interessant gegeven: Ruim een kwart, 26 procent, is bereid zich te laten omscholen om zo een vitaal beroep te kunnen uitoefenen. We kunnen hiervoor zeker wijzen naar de krappe arbeidsmarkt als oorzaak, maar deze beroepen hebben zich ook bewezen als noodzakelijk en van grote toegevoegde waarde. Iets concreets kunnen toevoegen aan de maatschappij is voor veel werkenden ook wat waard.

Werk voor altijd veranderd

Ook verwacht de Nederlandse beroepsbevolking permanente verschuivingen als het gaat om hoe werk is ingericht. Ruim een derde (33 procent) is van mening dat de manier waarop we werk benaderen en vormgeven nu voor altijd veranderd is. Specifiek gaat het hierbij om zaken als de standaard werkweek, vol- en deeltijd, productiviteit, thuiswerken en vrije dagen. Tot slot is 31 procent van de respondenten ervan overtuigd dat het belang dat we aan werk toekennen voor altijd veranderd is.

Over het onderzoek

De enquête werd uitgevoerd door Indeed onder 982 Nederlanders (werkenden en werkzoekenden) gedurende de maand juni met behulp van een onafhankelijk online panel.

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 250 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar indeed.nl/about.

Tags: nieuws, omscholing, onderzoek
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE