De coronacrisis is nog niet voorbij, maar we kunnen toch al een beetje terugblikken – en vooruitkijken. Welke rol heeft HR de afgelopen maanden gehad, en hoe bied jij jouw organisatie nú de meeste meerwaarde?

#1 – de eerste weken: overal thuiskantoren

Toen premier Rutte op 12 maart opriep om zo veel mogelijk thuis te werken, verplaatste een groot deel van de Nederlandse kantoren zich in no-time naar de zolder, de woonkamer of de keuken. Dat ging bij de ene organisatie soepeler dan bij de andere. Sommige bedrijven waren al gewend aan remote werken en schakelden vloeiend om, andere moesten zich snel aanpassen aan de nieuwe ‘way of working’. HR-afdelingen waren vooral druk met praktisch geregel: afspraken maken, laptops en andere bedrijfsmiddelen verstrekken, toegang tot de server fiksen. Zodat iedereen z’n werk kon blijven doen en de business niet stokte.

#2 – focus op welzijn van medewerkers

Na die eerste rush was het tijd om de troepen te controleren: was iedereen gezond – fysiek, maar ook mentaal? Want bovenop de onzekerheid die het virus met zich meebracht, bleek het langdurige thuiswerken niet voor iedereen makkelijk. Onderzoek van Willis Towers Watson laat zien dat zelfs het merendeel van de werknemers angst, afleiding of financiële zorgen ervoer – of nog ervaart. Vanuit HR kon je ondersteuning bieden door bijvoorbeeld helder over arbeidsvoorwaarden te communiceren, toegang te verlenen tot adviesdiensten of hulp te bieden bij financiële planning. En vooral ook door begrip te tonen voor de beperkingen van het thuiswerken.

#3 – en nu: vooruitkijken?

De coronacrisis is alweer een paar maanden oud en er is nog een hoop onzeker. Toch kunnen veel organisaties al een beetje de balans opmaken. In hoeverre heeft de ‘eerste golf’ de business geraakt, en wat zijn de vooruitzichten als er (alsjeblieft niet!) een tweede golf komt? Welke gevolgen heeft dat voor de workforce? Het liefst houd je natuurlijk alle medewerkers aan boord, maar afscheid nemen van collega’s kan onvermijdelijk zijn. Ook is het misschien niet haalbaar om intern iedereen op dezelfde plek te houden. Misschien is het in sommige delen van de organisatie (te) rustig, terwijl het ergens anders alle hens aan dek is. 

Tijd om bij- en omscholing te onderzoeken

Op dit moment in de coronacrisis kan het voor HR-afdelingen slim zijn om de bij- en omscholingsopties goed te onderzoeken. Niet alleen om vertrekkende collega’s naar een nieuwe baan te begeleiden, maar ook om medewerkers binnen je bedrijf meer mogelijkheden te bieden – en slimmer intern te kunnen schuiven. Misschien ondergaat je organisatie door de crisis een versnelde metamorfose, die net om andere kennis, vaardigheden of een andere mindset vraagt dan je pre-coronabusiness. Het is prettig als medewerkers soepel in die ontwikkeling meegaan. Je kunt deze shift ondersteunen door de juiste trainingen aan te bieden of collega’s een persoonlijk coaching- of ontwikkeltraject aan te reiken.

Hoe de komende maanden eruit gaan zien? Dat is niet te voorspellen. Hopelijk blijft een tweede coronagolf uit en kan de economie zich herstellen. Eén ding is in elk geval zeker: door nu te focussen op toekomstgerichte bij- en omscholingsopties, kun je als HR-professional een groot verschil maken. Voor individuele medewerkers die misschien hun carrière moeten herzien. Maar ook voor je organisatie die in deze tijden wendbaar moet blijven. Aan de slag dus!

Gepost door Justien Froling

Justien Fröling is business developer bij Competence Factory en is mede verantwoordelijk voor Design Think your Career in a Day. Een programma waarin de beproefde design thinking methode wordt toegepast op de carrière. Je komt erachter waar je krachten liggen, wat je droombaan is en hoe je daar komt. Een goede basis voor omscholing of re-integratie.

Design Think your Career in a Day omvat een talentenanalyse, jobcoaching, thuiswerkopdrachten en de interactieve Design Think your Career dag zelf. 

Competence Factory is opleider op het gebied van UX design, creative communication en online marketing én is het platform van Design Think your Career.