Meer energie ervaren tijdens het thuiswerken én de sociale verbinding met collega’s behouden? Uit de resultaten van de thuiswerk survey onder ruim 3.000 thuiswerkers bleken dit de belangrijkste uitdagingen (bekijk de infographic). Herkenbaar? In deze blog deel ik vijf, direct toepasbare, tips.

1. Gemotiveerd: 

Van grootste energielek naar persoonlijke groei 

Ga bij jezelf te rade wat jouw allergrootste energielek is. Wat is datgene waar je het meest op leegloopt? Of ontzettend gefrustreerd van raakt? Onderzoek daarna wat de onderliggende behoefte is waar niet in voorzien wordt. Stel vervolgens 3x de “Waarom?”-vraag en zet de uiteindelijke uitkomst op je takenlijst.

In de webinar over dit thema deelde mijn collega Eva haar voorbeeld:

“Mijn allergrootste energielek is een ontplofte mailbox waar maar geen einde aan lijkt te komen. Waarom is dat voor mij zo’n groot energielek? Omdat ik geen overzicht heb. Waarom is dat erg? Omdat ik het gevoel heb dat er door mijn toedoen zaken in het honderd lopen. Waarom is dat erg? Omdat ik het belangrijk vind dat andere mensen mij zien als professional die alle touwtjes strak in handen heeft.

En precies dit is het punt. Niet die overvolle mailbox, maar het feit dat ik mijn zelfbeeld onnodig kwetsbaar maak door de alledaagse praktijk. Hoe ik daar vervolgens een positieve spin-off aan geven? Door gesprekken met mijn collega-coach Anouk, waarin ik iedere keer kan reflecteren hoe ik met bepaalde situaties ben omgesprongen en wat ik daar een volgende keer anders in kan doen. Op die manier ben ik langzaam maar zeker die volle mailbox niet meer gaan zien als bron van frustratie en chaos, maar als leerschool om iedere keer weer betere keuzes te maken.”

2. Ritmisch: 

4 x 4 x 4 

Heb je je persoonlijke leerdoel gevonden? Dan komen wij bij het fysieke welzijn. Er zijn daarin vijf aandachtsgebieden: voeding, beweging, ontspanning, slaap en ademhaling. Het is belangrijk om een ritme te vinden dat binnen jouw leven past, zodat een nieuw ritueel een vast onderdeel wordt. Zo kun je ook letterlijk ritme in jouw ademhaling vinden.

Veel van ons staan de hele dag “aan”. We ademen te snel en we verbruiken daarmee onnodig veel energie. Pijn in de schouders of nek, snel vermoeid zijn en algehele gejaagdheid of zelfs hartkloppingen: allemaal klachten als gevolg van een te snelle ademhaling.

Probeer eens de 4 x 4 x 4 methode: Adem vier tellen in, houd vier tellen je adem vast en adem weer vier tellen uit. Doe dit op moment dat je merkt dat je gejaagd bent of vlak voor een belangrijk gesprek.

3. Emotioneel in balans: 

Great-Mind-Booster-playlist 

Het is begrijpelijk dat we in tijden van onzekerheid wat vaker aan de kant van de negatieve emoties blijven hangen. Of je nu soms boos, verdrietig of geïrriteerd wordt van het thuiswerken, het is belangrijk om je te beseffen dat negatieve emoties energie kosten.

We hebben in ons werk grofweg drie type werkzaamheden: taken waarbij een hoge mate van concentratie nodig is, taken waarbij creativiteit wenselijk is en taken die simpelweg productie zijn (die laatste noemen we “rammen” binnen Great Place To Work).

Gelukkig kunnen we onze hersenen gemakkelijk in de maling nemen. De academische wereld doet al vele jaren uitgebreid onderzoek naar de effecten van muziek op ons brein en lichaam. Onze tip is dan ook om een afspeellijst te maken die je bij ieder van die drie type werkzaamheden gaat helpen. Dit om zo jouw emoties op een positieve manier te beïnvloeden.

Ter inspiratie: onze eigen Great-Mood-Booster-playlist (vul gerust aan!)

4. A-sociaal: 

Maak een Great Place Not To Work ritueel

Als er de afgelopen tijd iéts onder druk staat is het de balans tussen sociaal contact en tijd voor jezelf. Waar de ene kant van Nederland wegkwijnde in z’n eentje aan de keukentafel, wordt de ander gillend gek door kinderen die maar niet lijken te snappen dat de videocall van papa of mama niet geschikt is voor game geluiden de achtergrond.

De tip is om een eigen ritueel te creëren om jouw thuis een Great Place Not To Work te maken. Heel belangrijk om de werkdag echt af te sluiten. Dit kan door simpelweg de deur van de kamer dicht te doen of, als dat niet kan, je spullen in een speciale doos op te bergen. Zorg dat je werkleven niet zichtbaar meer is in jouw thuisleven.

5. Tijd voor talent: 

Wat is jouw grootste talent?

Als we ons fysieke, psychologische en sociale welzijn doorlopen hebben, rest ons nog het spirituele welzijn. Ik wil je uitnodigen om de tijd te gebruiken om vrienden, familie en collega’s de vraag “Wat vind jij mijn grootste talent?” te stellen. Kies een vijf- tot tiental mensen en probeer de rode draad te vinden in hun antwoorden.

Misschien kom je wel uit op een onderbelicht talent. Wekelijks kun je reflecteren of jij eigenlijk wel genoeg gebruik maakt van dat grootste talent. Is dat namelijk niet zo, dan wordt het hoog tijd dat je daar verandering in aanbrengt. Want als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit meer hard te werken.

Op 17 september gaf ik samen met mijn collega Eva een webinar over dit thema. Bekijk hier de volledige webinar (50 minuten) en ga direct aan de slag met jouw eigen verbeterpunten!

Wil je meer weten over Great Place To Work? Bekijk in zes minuten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen!

Gepost door René Brouwers

Mijn werk bestaat uit een leuke combinatie van werk als directeur van de Nederlandse vestiging van Great Place to Work, werk als consultant onder andere door het geven van workshops en inspiratiesessies en het onderhouden van de contacten binnen ons wereldwijde netwerk van Great Place to Work-vestigingen. En als mooiste: Zoveel mogelijk in gesprek zijn met klanten over hun ontwikkeling en verandering als organisatie, veelal vanuit hun ambitie een Best Workplace te zijn.