Uit de resultaten van de thuiswerk survey onder ruim 3.000 thuiswerkers (30 organisaties) bleek dat met energie, verbinding én focus werken de grootste uitdaging is (bekijk ook de infographic). In deze blog deel ik 5 tips voor HR om oplossingen voor deze uitdaging te faciliteren.

1. Gemotiveerd:

Grootste energielek als bron voor persoonlijke groei

De afgelopen maanden hebben wij allemaal gemerkt dat er ineens hele andere dingen van ons worden verwacht. Als collega, ouder, partner en misschien ook zelfs als kind en burger in de breedste zin van het woord. Mensen vinden het lastig om met veranderingen om te gaan én om zelf te veranderen.

Onze tip voor HR is om in gesprek te gaan over twee vragen:

  1. Wat is jouw grootste energielek tijdens het thuiswerken?
  2. Waarom is dit jouw grootste energielek (stel deze ‘waarom’-vraag drie keer)?

Het uiteindelijke antwoord op de tweede vraag vormt het verbeterpunt voor persoonlijke groei. De vervolgvraag is of iemand dit zelfstandig kan veranderen. Zo niet, wat is er dan nodig en kan HR hierin faciliteren?

Door te focussen op persoonlijke groei in plaats van het energielek (het ‘probleem’) gebruik je deze periode als een tijd waarin mensen aan zichzelf kunnen werken, wat ook weer positieve gevolgen heeft voor de organisatie.

2. Ritmisch:

meeting-vrije lunches

Heeft iemands zijn of haar motivatie gevonden? Dan kunnen we het hebben over onze fysieke gesteldheid. Daarin zijn er vijf aandachtsgebieden: voeding, beweging, ontspanning, slaap en ademhaling. Cruciaal hierin is dat je een ritme vindt dat binnen jouw leven past, zodat nieuwe rituelen vaste onderdelen worden in plaats van onhaalbare doelen.

De lunch is zo’n moment dat vaak wordt overgeslagen. Mensen werken door, een collega belt nog even of een meeting loopt uit. Juist midden op de dag is een rustmoment nodig: even naar buiten, goed eten en je ogen van het beeldscherm halen. Als HR kun je faciliteren dat jullie geen afspraken inplannen tussen 12.00 uur en 13.00 uur. Een eenvoudige afspraak kan ervoor zorgen dat er op dat tijdstip niet gebeld wordt.

3. Emotioneel in balans: 

Great-Mood-Booster-playlist 

Naast ons fysieke welzijn, is er ook nog zoiets als ons psychologische welzijn. Het is niet geheel onbegrijpelijk dat we in tijden van onzekerheid en eentonigheid wat vaker aan de kant van de negatieve emoties blijven hangen. Of je nu soms heel boos, verdrietig of geïrriteerd wordt van het thuiswerken, het is belangrijk om je te beseffen dat negatieve emoties te vergelijken zijn met een benzine slurpende auto.

Gelukkig maar dat we onze hersenen ook gemakkelijk in de maling kunnen nemen. De academische wereld doet al vele jaren onderzoek naar de effecten van muziek op ons brein en lichaam. We kennen allemaal wel een nummer wat je raakt en waar je graag naar luistert. Op dat moment worden motorische gebieden in onze hersenen actief. Hierdoor willen we graag bewegen op muziek. Ook wordt het stofje dopamine aangemaakt, wat zorgt voor een gelukzalig gevoel.

Maak vanuit HR samen met de medewerkers één of meerdere playlists. Je kunt ook een fun element toevoegen door een online pubquiz te organiseren. Of laat in de wekelijkse kick-off roulerend door een collega een themanummer voor die week inbrengen. Ter inspiratie delen wij hier alvast de Great-Mood-Booster-playlist!

4. A-sociaal: 

cross-functionele digitale koffiedates

Tijdens thuiswerken beseft iedereen des te meer dat menselijke interactie nodig is én dat we soms verlangen naar meer rust en tijd voor ons zelf. Als er de afgelopen tijd iéts onder druk staat, is het deze balans.

We zijn als mensen sociale dieren en dat maakt dat de verbinding met andere mensen iets heel cruciaals is. Het is niet voor niets dat Great Place To Work de onderlinge relaties op basis van vertrouwen, trots en plezier meet. Het kost tijd om relaties op te bouwen en daarvoor heb je interactie nodig. Hoe vind je die connectie op afstand? Ons advies hierin is drieledig: verander het gespreksonderwerp, de personen én de setting.

Faciliteer als HR digitale cross-functionele koffiedates, zodat mensen die elkaar anders niet spreken tòch in contact komen met elkaar. In de teams spreekt iedereen elkaar wel, maar die momenten op de ‘wandelgangen’ met andere collega’s kun je hiermee ondervangen.

5. Tijd voor talent: 

focus op kernwaarden 

Als we ons fysieke, psychologische en sociale welzijn doorlopen hebben, rest ons nog het spirituele welzijn. Er zijn daarin vijf aandachtsgebieden te onderscheiden: talenten, drijfveren, innerlijke waarom, zingeving en waarden.

Voor HR is deze tijd een prachtige aangelegenheid om te onderzoeken hoe jullie kernwaarden de afgelopen maanden tot uiting zijn gekomen. Hebben ze zichzelf bewezen als leidende principes? Of hebben sommige waarden in de praktijk voor ongewenste situaties gezorgd?

Neem bijvoorbeeld de veelgehoorde quote ‘Work hard, Play hard’. Grote kans dat er de afgelopen maanden iets te veel ge-work-t is en iets te weinig van play terecht is gekomen. Ga als HR na wat de effecten hiervan zijn geweest. Welke waren wenselijk en welke moeten in de nieuwe realiteit wellicht aangepast worden?

Op 17 september gaven wij een webinar over dit thema. Bekijk hier de volledige webinar (50 minuten) en ga direct aan de slag met jouw eigen verbeterpunten!

Wil je meer weten over Great Place To Work? Bekijk in zes minuten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen!

Gepost door René Brouwers

Mijn werk bestaat uit een leuke combinatie van werk als directeur van de Nederlandse vestiging van Great Place to Work, werk als consultant onder andere door het geven van workshops en inspiratiesessies en het onderhouden van de contacten binnen ons wereldwijde netwerk van Great Place to Work-vestigingen. En als mooiste: Zoveel mogelijk in gesprek zijn met klanten over hun ontwikkeling en verandering als organisatie, veelal vanuit hun ambitie een Best Workplace te zijn.