Organisaties die kozen voor zelforganisatie komen op hun schreden terug. Ze hebben ontdekt dat managers onmisbaar zijn, mits deze zich primair richten op het ondersteunen van zelfstandige professionals en hun teams. Adviseur Jirtsin Beenhakker roept organisaties op om te veranderen in een ‘supportorganisatie’.

De afgelopen jaren besloten talloze bedrijven en overheden om de teugels te laten vieren. Managers maakten plaats voor zelfstandige professionals die alles zelf mochten bepalen, soms zelfs tot de hoogte van hun salaris. Inmiddels komen veel organisaties op hun schreden terug. Het adviesbureau van Jirtsin Beenhakker wordt vaak ingeschakeld om ervoor te zorgen dat het werk weer wordt gedaan en mensen weer zin krijgen om samen te werken. Het gesprek ging de afgelopen periode veel te veel over de vorm en te weinig over het werk zelf. Medewerkers zijn daar geïrriteerd en moe van geworden. Jirtsin is een voorstander van zelforganisatie, maar vindt wel dat al die zelfstandige professionals er niet alleen voor moeten staan. Ze hebben hulp nodig van elkaar en vanuit de organisatie: niet alleen steun, maar ook duidelijke sturing!

In zijn boek De supportorganisatie. Leidinggeven aan vrijheid en verantwoordelijkheid in de wendbare organisatie beschrijft Jirtsin wat er de afgelopen jaren mis is gegaan, en wat er beter kan. Dat laatste is lang niet zo moeilijk als veel organisaties denken, aldus Jirtsin. ‘Te veel hiërarchie is niet goed, maar te veel vrijheid ook niet.’

Moderne werknemers zijn volgens Jirtsin goed opgeleid en kunnen na verloop van tijd prima zelf bepalen hoe je een werkproces inricht, welke klantbehoefte er speelt of wie het beste een project kan leiden. Maar de organisatie moet wel aan haar mensen duidelijk maken welke doelstellingen behaald moeten worden, waar eigen verantwoordelijkheid in verwacht wordt en welke grenzen er aan de geboden vrijheid zitten. Elk team en elke professional gaat hier weer anders mee om. Iemand moet daarom in actie komen als ze hulp nodig hebben. Niet door te zeggen wat er niet goed gaat of het stuur over te nemen, maar door goed te luisteren naar waar medewerkers tegenaan lopen en wat zij nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Jirtsin Beenhakker: ‘Ze hebben support nodig, en dat is wat in veel organisaties ontbreekt. Ik kom teveel teams tegen die aan hun lot over gelaten worden. Die eigenlijk geen idee hebben hoe zij om moeten gaan met de toegenomen vrijheid en verantwoordelijkheid. En hoe zij zich hierin moeten gedragen en organiseren’

Er is een nieuwe vorm van leidinggeven nodig in organisaties, erkent Jirtsin. Niet de traditionele manager met een secretaresse en weinig tijd, maar meerdere supportlijnen waar medewerkers gebruik van kunnen maken. Dat kan een leidinggevende zijn, maar net zo goed kan dat een duidelijk kader zijn, een teamtraining of een persoonlijke coach. Het is aan het management om juist dát te faciliteren. Deze support zorgt ervoor dat medewerkers en teams steeds een stapje zelfstandiger en daarmee ook wendbaarder worden. Een supportorganisatie bouw je dus met elkaar.

De supportorganisatie – Leidinggeven aan vrijheid en verantwoordelijkheid in de wendbare organisatie is beschikbaar vanaf 1 oktober 2020. Paperback (ISBN 9789461264077) €26,50

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.