Snelgroeiend fintech-bedrijf geeft inzicht in slimme organisatievorm

Fintech-scale-up Blanco maakt het voldoen aan wet- en regelgeving voor vermogensbeheerders eenvoudiger. Ook grote banken gebruiken de KYC-software van Blanco, het bedrijf groeit rap en heeft diverse investeringsrondes afgerond. Dat succes is onder meer te danken aan de slimme organisatievorm, stelt Bernadette Wijnings, founder van Blanco. Daarom deelt ze vijf tips voor modern werkgeverschap, zodat meer organisaties hiervan profiteren.

Eerder richtte Wijnings het Strategiekantoor op. “Als strategieconsultant zag ik hoe bedrijven hun werkgeverschap organiseerden. Toen ontstond mijn missie: het ideale bedrijf starten om voor te werken. Ik geloof namelijk in de symbiose tussen technologie en menselijke vaardigheden, zowel binnen ons bedrijf als voor onze klanten. De KYC-oplossing van Blanco geeft vermogensbeheerders de ruimte om zich te focussen op persoonlijk advies.”

Volgens Wijnings draait het ideale bedrijf om voor te werken om drie pijlers, namelijk diversiteit, vrijheid en verantwoordelijkheid. “Streef naar een divers team en geef ze de vrijheid om hun verantwoordelijkheden te nemen. Omdat ik erin geloof dat meer bedrijven van deze inzichten kunnen profiteren, deel ik graag hoe ik ons bedrijf organiseer.”

1: Voorkom vooroordelen met slimme sollicitaties

“Ik propagandeer graag gelijke kansen. Daarom verloopt het sollicitatieproces bij Blanco anders dan bij andere bedrijven. Sollicitanten spelen bijvoorbeeld serious games. Zo wordt kwantitatief gemeten of iemand bij een specifieke functie past. Hiermee voorkomen we dat een vooroordeel over iemands CV of achtergrond een rol speelt in het aannameproces.”

2: Geen vakantiedagen, veel vrijheid

“Wij hebben geen vakantiedagen en ik tel ook niet hoe lang iemand op vakantie gaat. Iedereen mag zelf zijn tijd indelen. Ik geloof erin dat als je meer in balans bent, je gelukkiger bent en betere prestaties levert. Deze vrijheid zorgt ook voor meer diversiteit, want we zijn zo in staat om meer mensen te voorzien in hun behoeften wat betreft werktijden en flexibiliteit. Daarnaast is het ook simpelweg leuker om met mensen te werken die lekker in hun vel zitten.”

3: Zorg voor extreme transparantie

“Probeer zo transparant als mogelijk te zijn richting werknemers. We geven elke drie weken een complete update, waarbij we alle bedrijfscijfers delen en iedereen elke vraag kan stellen. Dit geeft duidelijkheid over de stand van het bedrijf en zorgt ervoor dat we gezamenlijk aan doelen werken.”

4: Bewaak de cultuur, ook al groeit de organisatie

“Hoewel we steeds harder groeien en steeds meer mensen aannemen, spreek ik nog steeds iedereen die we aannemen. Zo houd je de vinger aan de pols en bewaak je de cultuur. Onze kernwaarden zijn flexibiliteit, vastberadenheid en inclusiviteit (zowel wat betreft klanten als werknemers). We letten bij het aannamebeleid erop dat iedereen deze waarden omarmt.”

5: Hanteer remote als uitgangspunt

“Door de corona-maatregelen kan het nu niet anders, maar we laten onze mensen al langer werken waar ze dat fijn vinden. Hierdoor werken sommige collega’s een maand of twee in hun land van herkomst; zo combineren ze zelf vrijheid en verantwoordelijkheid. Maak van je kantoor een ontmoetingsplek, waar men met collega’s afspreekt of komt werken als de kids niet naar de crèche kunnen. Nu we elkaar niet kunnen zien vanwege corona, organiseren we iedere maand een toffe online activiteit. Zodra het weer kan, vindt die maandelijkse meet-up weer fysiek plaats. In de ochtend doet iedereen mee met een inhoudelijk overleg, gevolgd door een leuke teamactiviteit. Zo combineren we het nuttige en het aangename.”

Over Blanco

Blanco is eind 2015 opgericht door Joost Walgemoed (oud-BinckBank) en Bernadette Wijnings. De fintech scale-up maakt KYC-technologie en Portfolio Management Systems voor financiële instellingen, zodat complexe onboarding-processen eenvoudiger en betaalbaarder worden. Hierdoor kunnen financiële instellingen zich focussen op het belangrijkste: hun klanten.

Gepost door Persberichten