Tags: coronacrisis, Linkedin, werkloosheid

Minder negatieve vooroordelen rondom werkloosheid ten gevolge van de coronacrisis

65% van de Nederlandse professionals geeft aan dat er minder stigma heerst rondom ontslag wanneer dat een gevolg was van de coronacrisis

Amsterdam, 24 november 2020 – De impact van de coronacrisis zorgt voor onrust op de arbeidsmarkt. De laatste cijfers van het CBS laten zien dat het aantal werklozen in het derde kwartaal opnieuw steeg met 70.000. Een ander gevolg is dat de negatieve vooroordelen rondom werkloosheid afnemen, zo blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Bijna twee derde van de respondenten (65%) geeft aan dat er minder stigma kleeft aan ontslag wanneer dit een gevolg is van de pandemie. Dat terwijl 72% aangaf dat wanneer corona geen rol speelt, er wél een negatief stigma verbonden is aan baanverlies.

In het onderzoek werden ruim 1.000 Nederlanders bevraagd, zowel respondenten die vóór de pandemie hun baan verloren als tijdens de crisis. Er bleek dat meer dan de helft (58%) van hen wel eens heeft gelogen over het feit dat ze werkloos zijn, 14% hield zelfs het nieuws voor hun familie en vrienden verborgen. Ruim een derde (35%) van de respondenten gaf aan dat de belangrijkste reden daarvoor schaamte is.

Meer empathie voor elkaar
De pandemie heeft er niet alleen toe geleid dat werkzoekenden anders over ontslag zijn gaan denken, maar ook anders over elkaar zijn gaan denken. Meer dan een derde (35%) van de ondervraagden veroordeelde of keek neer op mensen zonder werk voordat zij zelf ontslagen werden, waarvan meer dan een kwart (27%) zelfs aangaf te vinden dat ze werklozen lui vonden. Nu ze zelf werkloosheid (hebben) ervaren, geeft de helft aan meer empathie te hebben voor mensen die werkloos zijn.

Liza Jansen, redacteur van LinkedIn Nieuws in Nederland, geeft aan: In de afgelopen zes maanden hebben velen het slechte nieuws ontvangen dat ze hun baan kwijt zijn, als direct of indirect gevolg van Covid-19. Op LinkedIn zien we dat veel leden zich tot het platform wenden om hun ervaringen te delen, support te vragen en om nieuwe kansen te vinden. Opvallend is de mate van eerlijkheid en openheid in discussies over werkloosheid, zeker in vergelijking vóór de pandemie. Het onderzoek toont aan dat ontslag ten gevolg van Covid-19 heeft bijgedragen tot een aanzienlijke destigmatisering van de werkloosheid.

Laat zien dat je op zoek bent naar werk
Ondertussen is de #OpenToWork-tool van LinkedIn, waarmee leden hun netwerk kunnen laten weten dat ze open staat voor nieuwe kansen, door meer dan 3 miljoen mensen over de hele wereld gebruikt sinds de lancering in juni. Gebleken is dat leden die deze tool gebruiken, gemiddeld 40% meer berichten van recruiters ontvangen en de kans 20% groter is om berichten te ontvangen van andere LinkedIn-leden.

Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux, licht toe: Door niet open te zijn te over het feit dat je op zoek bent naar een nieuwe baan, laat je vanzelfsprekend kansen onbenut. Het platform heeft juist bewezen dat de community je daarin kan bijstaan: met praktische tips, aanbevelingen of gewoon het delen van jouw oproep. In deze moeilijke tijden proberen we zoveel mogelijk tools beschikbaar te stellen voor werkzoekenden om hun volgende uitdaging te vinden

LinkedIn heeft, naast het #OpentoWork-profielfotokader, verschillende nieuwe functies gelanceerd om leden te helpen een nieuwe baan te vinden en zich verder te ontwikkelen in hun carrière.

  • Career Explorer – een interactieve tool om mensen te helpen banen te vinden die passen bij hun vaardigheden. Door gebruik te maken van LinkedIn-data kunnen werkzoekenden zien welke vaardigheden voor hen van belang kunnen zijn voor nieuwe carrièrekansen, welke aanvullende vaardigheden ze nodig hebben, en ook biedt het inzicht welke LinkedIn Learning cursussen leden kunnen helpen om de juiste vaardigheden op te doen. 
  • Om nieuwe vaardigheden op te doen, kunnen leden toegang krijgen tot bijna 1.000 uur gratis cursussen van Microsoft en LinkedIn via opportunity.linkedin.com. Hier kunnen professionals de vaardigheden leren waar bij werkgevers tegenwoordig de meeste vraag naar is. 

Onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse professionals, zowel respondenten die vóór de pandemie hun baan verloren als tijdens de crisis. Het onderzoek is uitgevoerd door Censuswide in oktober 2020.

Tags: coronacrisis, Linkedin, werkloosheid
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE