Veel organisaties waren al bezig met het ontwikkelen van alternatieve leeromgevingen, maar door de recente ontwikkelingen maakt het traditionele klassikale leren in versneld tempo plek voor online mogelijkheden. Deze manier van leren kent verschillende uitdagingen, waarvan zelfregie tijdens het leertraject een van de grootste uitdagingen is. Hoe motiveer en ondersteun je medewerkers bij dit ‘nieuwe leren’? Vijf tips van Thomas Pillen, expert in leren.

1. Plan vast momenten in voor ontwikkeling

Iedereen heeft baat bij overzicht en regelmaat. Medewerkers weten daardoor waar ze (voor een korte of langere periode) aan toe zijn. Als werkgever kun je bijvoorbeeld interne effectmetingen of organisatiedoelen vooruitplannen. Zorg dat er een vast moment is (wekelijks of maandelijks), of dat er meerdere data zijn gepland waarop er ruimte is voor het personeel om aandacht te besteden aan leren en hun ontwikkeling.

2. Blijf in gesprek met elkaar

Leidinggeven, het woord zegt het eigenlijk al. Je geeft leiding. Maar ook: sturing, een luisterend oor en betrokkenheid. Richt je als manager niet alleen op het resultaat, maar blijf in gesprek met jouw personeel over de voortgang en de en wat er wel en niet goed gaat. Je hebt de input van medewerkers niet alleen nodig om te leren en groeien als organisatie, maar leren is ook gebaat bij aandacht.

3. Pas micro-learning toe

Iedere deelnemer een andere voorkeursstijl qua leren. Sommige deelnemers gaan actief met het online platform aan de slag en anderen hebben behoefte aan wisselende leervormen tijdens het traject. Om focus van de deelnemers te behouden kun je micro-learning introduceren: Ultrakorte vormen van leren die flexibel in te zetten zijn en ook tijdens het dagelijkse werk kunnen worden uitgevoerd. Denk aan het gebruik van video’s, artikelen, een quiz of een presentatie.

4. Houd het persoonlijk

De hamvraag van online leeromgevingen en -trajecten blijft: hoe houd je het persoonlijk? Hoe zorg je dat jouw medewerker zich gehoord voelt en de juiste aandacht krijgt tijdens het proces? Dit doe je letterlijk door het per persoon zo klein mogelijk te houden. Stuur persoonlijke aanbevelingen en theorie toe, ga met ze in gesprek over een specifiek onderwerp en houd ze scherp op hun leerdoel.

5. Interactie

Tot slot is sociale interactie key. Niet alleen platte tekst of video’s zenden, maar ga bijvoorbeeld aan de slag met inspirerende gastsprekers. Check hiervoor ook bij je medewerkers of leerlingen wie zij zouden willen zien. Hoe meer verantwoordelijkheid en zeggenschap medewerkers voelen, hoe meer betrokken ze bij het leerproces zijn, én; hoe beter de ontwikkeling en het leereffect uiteindelijk is.


Whitepaper:

Nieuwe gekwalificeerde medewerkers vinden, is lastig. Het bijscholen en opleiden van personeel dat al in dienst is, wordt daarom steeds belangrijker. Wanneer je jouw medewerkers een opleiding of training laat volgen, maak je waarschijnlijk steeds een kosten-baten afweging. Maar neem je daarbij ook alle verschillende subsidiemogelijkheden mee?

Middels dit whitepaper willen wij jou graag op de hoogte stellen van de verschillende opleidingssubsidies, wat je nodig hebt bij de aanvraag en wat het je allemaal kan opleveren!

Gepost door Thomas Pillen

Thomas Pillen is Productmanager Opleidingssubsidies bij OAZ subsidieadvies. Hij is samen met zijn team verantwoordelijk voor de realisatie van alle vormen van opleidingssubsidies voor meer dan 150 grote organisaties. Het zoeken naar de juiste oplossing voor al deze klanten is een dagelijkse uitdaging waar hij veel energie uit haalt.

Laat een opmerking achter.