Het afgelopen jaar was een turbulent jaar. Door de coronapandemie werken veel medewerkers thuis en hebben veel organisaties zich gedwongen gezien om van koers te wijzigen. Maar: dit heeft vrijwel geen negatief effect gehad op de binding tussen medewerkers en werkgevers, blijkt uit ons jaarlijkse onderzoek naar employee experience. Sterker nog, de belangrijkste KPI van medewerkersbeleving, de eNPS, laat in alle gemeten sectoren een positieve ontwikkeling zien. Dat betekent dat het enthousiasme onder medewerkers in alle branches is toegenomen, in sommige zelfs meer dan 20 punten.

Vooral in de overheid, professionele dienstverlening, bouw & installatie, retail en zorg is de loyaliteit relatief veel gestegen. De kleinste stijgingen zitten bij transport & logistiek (van +4 naar +5) en onderwijs (van +11 naar +12). 

Geen enkele sector eindigt in de min, terwijl dit in voorgaande jaren nog wel zo was. In dat geval zou het percentage detractors (medewerkers die niet enthousiast zijn over hun werkgever en deze niet aanbevelen) groter zijn dan het percentage promoters (medewerkers die enthousiast zijn over hun werkgever en deze aanbevelen).

Uitschieters

Binnen de overheid groeit het enthousiasme onder medewerkers al jaren. Het coronajaar 2020 geldt zelfs als een topjaar, waarin de sector boven alle andere sectoren uitkomt. De verklaring ligt vooral in het werk zelf: medewerkers halen meer plezier en zingeving uit hun werk dan ooit tevoren. 

Binnen bouw & installatie komt de tevredenheid met name door een toegenomen gevoel van veiligheid op de werkplek en de beschikbare middelen. Ook binnen retail is veiligheid een belangrijke reden, naast een collegiale werksfeer. 

Lessen voor leidinggevenden

Wel kan de direct leidinggevende in veel sectoren mogelijk meer doen om medewerkers extra te enthousiasmeren. Zo zouden veel medewerkers binnen de overheid, financiële dienstverlening, het onderwijs, de zorg en de bouw & installatie wat meer waardering en steun erg op prijs stellen. 

Mogelijk valt er een voorbeeld te nemen aan de professionele dienstverlening, waar medewerkers het management bijna een 8 geven als het gaat om het uitdragen van waarden en normen en duidelijkheid over de strategie en doelen. Binnen retail waarderen medewerkers hun leidinggevenden om hun toegankelijkheid. Ook ict wijst de weg, waar medewerkers blij zijn met hun direct leidinggevenden die afspraken nakomen en vertrouwen wekken.

Balans werk-privé

Juist tijdens de coronapandemie is het uitdagend geworden om een goede balans te houden tussen werk en privé, zeggen veel medewerkers (zie ook kader). Toch heeft dit geen direct effect op de loyaliteit onder medewerkers, blijkt uit ons onderzoek. Wel blijft de werkdruk in sommige sectoren aanzienlijk. Vooral in het onderwijs, de zorg en de retail vinden medewerkers de werkdruk (veel) te hoog. 

Dat is een punt van aandacht: als stress een structureel karakter krijgt, neemt het risico op uitval toe. Tijdens de coronacrisis hebben medewerkers hun tijd beter kunnen indelen, waardoor ze gemiddeld weliswaar minder werkdruk ervaren, van rond de 30% naar 26%, maar het percentage is nog altijd fors.

Wat werd belangrijker tijdens de coronapandemie?

1. Middelen om mijn werk goed te kunnen doen
2. Baanzekerheid
3. Vertrouwen in mijn direct leidinggevende
Wat is onveranderd belangrijk gebleven?

1. Plezier in mijn werk 
2. Collegiale sfeer
3. Balans in werk-prive

Uit: Employee Experience in Nederland 2021

Inrichting van werk na corona

Door de coronapandemie hebben medewerkers ook minder hoeven reizen en meer ruimte gekregen om naar eigen inzicht hun werktijd in te delen. Dat heeft positief uitgepakt op de employee experience (zie ook Boost je employee experience. In alle sectoren leeft de wens om ook na de pandemie (deels) thuis te werken. Vooral in de financiële dienstverlening, ict, kennisintensieve dienstverlening en bij de overheid heeft men de smaak te pakken gekregen. Binnen ict wil nog maar 18% volledig op kantoor werken, binnen de financiële dienstverlening is dit percentage zelfs 14%.

Binnen sectoren als de zorg, transport & logistiek, facilitaire dienstverlening en retail zijn veel locatieafhankelijke beroepen. Toch wil ook hier 24% (facilitaire dienstverlening) tot 36% (zorg) van de medewerkers graag (deels) thuis werken. Volledig tijd thuis aan de slag ziet de meerderheid niet zitten.

Taak voor HR

Juist in de huidige omstandigheden hebben HR-professionals een cruciale taak. De vraag die zij zich moeten stellen is: hoe houd ik de positieve ontwikkeling nu en na de coronapandemie vast? Hoe realiseer ik een organisatie die medewerkers zo weet te motiveren dat de organisatie het verschil kan blijven maken en gemakkelijk nieuw talent vindt? 

De sleutel is om geregeld in te kaart brengen hoe medewerkers hun werk beleven. Een goed instrument is de continue eNPS-meting: iedere medewerker beantwoordt meerdere keren per jaar een korte survey in. Dit geeft je een betrouwbaar beeld van het effect van tussentijdse verbeteracties zonder medewerkers te vaak om feedback te vragen. 

Daarnaast is empoyee journey mapping nodig om structureel aan verbetering te werken, vooral als het gaat om de in- en uitstroom. Bij veel organisaties ontbreekt nu nog vaak een overkoepelend beeld van de employee journey, merken we.

En tot slot: werk een meerjarenplan uit, óók in tijden als deze. Wij bieden organisaties ondersteuning bij de ontwikkeling en uitwerking, zodat zij vanuit een duidelijke HR-strategie kunnen toewerken naar hun ambities en doelen. Wacht niet langer, begin nu.


Download het rapport ‘Employee Experience in Nederland 2021’

Medewerkers voelen zich meer dan ooit verbonden met hun werk, blijkt uit onderzoek van Integron. Wil je die positieve beleving vasthouden, dan moet je oog houden voor drie succesfactoren. Benieuwd welke factoren dit zijn? Download het rapport dan via onderstaande button.
Download het rapport

Lees ook: Boost je employee experience: 3 doorslaggevende succesfactoren

Gepost door Robert Mentink

Robert Mentink, expert op het gebied van werkbeleving, is ruim vier jaar in dienst als senior consultant bij Integron. In zijn werk probeert hij organisaties bewuster te maken van hun medewerkerpotentieel. Gezamenlijk gaat hij met organisaties op zoek naar hoe ze de drijfveren van alle medewerkers optimaal kunnen inzetten zodat zij wél dat stapje extra zetten voor de organisatie, elkaar en de klant. 'Ik haal energie uit opdrachtgevers die met ons deze stappen willen zetten om echt het beste uit hun organisaties, medewerkers en klanten te halen.'

Laat een opmerking achter.