Wat is de visie van Salesforce op werk in 2030?

“Na corona zal de werkplek niet meer hetzelfde zijn. Tijdens de pandemie moesten we delen van ons bedrijf opnieuw uitvinden, zoals onze producten, evenementen en hoe we werken. Ook onze klanten hebben opnieuw ontdekt hoe ze onafhankelijk van een locatie hun klanten kunnen bedienen. Ik verwacht daarom dat mensen in de toekomst fysieke ruimtes zullen gebruiken als een plek om te samenwerken in plaats van de hele dag aan hetzelfde bureau te zitten en werken. Daarom wordt een volledig digitale wereld waarin je overal kunt werken de nieuwe norm en flexibiliteit een (concurrentie)voordeel. Technologie biedt in deze context talloze mogelijkheden: met mensen die overal werken ben je niet langer locatiegebonden, wat betekent dat je echt de beste mensen voor je vacature kunt vinden. Of ze nu in Europa of Australië wonen; dankzij technologie kunnen ze allemaal in hetzelfde team werken en samenwerken aan dezelfde projecten.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste trends waarvan HR zich bewust moet zijn?

“Het motto ‘elk bedrijf is een technologiebedrijf’ is nog nooit zo toepasselijk geweest als in corona tijd. De ontwikkelingen gaan hierdoor sneller dan ooit. Data, de manier waarop we onszelf verplaatsen (mobiliteit) en Artificial Intelligence (AI) zullen een cruciale rol spelen in hoe we onszelf ontwikkelen. Er ontstaat ook een behoefte aan tools die het mogelijk maken om in realtime samen te werken met je collega’s, klanten en belanghebbenden om strategieën te ontwikkelen die prioriteit geven aan je bedrijf.”

Wat verwacht je dat de belangrijkste uitdaging voor HR in 2030 wordt?

“De mogelijkheid om flexibel te kunnen werken is een prioriteit voor veel millennials en jongere werknemers, maar het kan ook een belangrijke rol spelen bij het helpen van oudere werknemers om langer aan het werk te blijven, en bij het omgaan met gezondheidsproblemen of gezinsverplichtingen. Moderne werkplekken moeten zo worden ontworpen en ingericht dat meer mensen kunnen werken in de stijl die het beste bij hen past.”

Zal technologie het gezicht van HR veranderen? Zo ja, op welke manier?

“Door de huidige sociale, mobiele en connected wereld waarin we leven, verwachten medewerkers deze ervaring ook op de werkvloer. Als gevolg daarvan haasten bedrijven zich om hun (HR) systemen te laten meebewegen met de technologische mogelijkheden. De HR-afdeling moet deze transformatie leiden, zeker als het de betrokkenheid van medewerkers wil vergroten. Dat is essentieel, want volgens de Harvard Business School kunnen bedrijven, als cultuur wordt behandeld als een onderdeel van de bedrijfsstrategie, de prestaties van werknemers met 50% verbeteren. Verdere studies hebben aangetoond dat een focus op cultuur het innovatieniveau met 30% en het behoud van werknemers met maar liefst 40% verhoogt.”

“Het motto ‘elk bedrijf is een technologiebedrijf’ is nog nooit zo toepasselijk geweest als in corona tijd. De ontwikkelingen gaan hierdoor sneller dan ooit. Data, de manier waarop we onszelf verplaatsen (mobiliteit) en Artificial Intelligence (AI) zullen een cruciale rol spelen in hoe we onszelf ontwikkelen.”

Linda Aiello, EVP

Lees het volledige interview met Linda Aiello in de whitepaper ‘HR in 2030’ van HR2day.

Download de whitepaper

Gepost door Bonny Berden

Al meer dan 20 jaar actief op het snijvlak HR en IT. Bij HR2day ben ik verantwoordelijk voor Sales & Marketing. We bieden schaalbare software, 100% in de Cloud en volledig toegewijd aan HR. HR2day is een leuke club waar we dingen net even anders doen dan bij andere software leveranciers. En dat maakt dat onze klanten onze hoog waarderen en we snel groeien.