Er zijn verschillende mogelijkheden om op een positieve manier je nieuwe medewerkers te laten instromen

De eerste werkdag van je medewerker draait doorgaans om voorstelrondes en de introductie van werkwijzen en bedrijfsprotocollen. Deze dag starten met een bos bloemen en persoonlijke aandacht zorgt voor een warm welkom en is erg waardevol. Het is echter ook erg belangrijk om al in de eerste dagen aandacht te vragen voor de administratieve zaken rondom de indiensttreding. Door op tijd en volledig kennis te nemen van de persoonlijke gegevens van je nieuwe medewerker, kan je optimaal gebruik maken van de beschikbare financiële voordelen en loop je niks mis.

Het achterhalen van het scholings- en arbeidsverleden van je nieuwe medewerker is niet altijd eenvoudig. Om naast het inwerken tijd vrij te maken voor een dergelijke uitgebreide kennismaking past niet altijd even goed, ook liggen zaken soms gevoelig en boven alles wil je dat de nieuwe medewerker zich prettig voelt op zijn of haar nieuwe werkplek. Toch zijn er manieren om dit bespreekbaar te maken.

Open en eerlijke communicatie

Door je nieuwe medewerker duidelijk uit te leggen waar de voordelen liggen, is hij of zij meer geneigd mee te werken en je op korte termijn te voorzien van een volledig ingevuld indiensttredingsformulier. Middels zo’n formulier kan je eenvoudig alle doelgroepen uitvragen en je financiële voordelen inzichtelijk krijgen.  

Valt je nieuwe medewerker binnen een doelgroep? Dan is het verstandig om hier zo snel mogelijk verder gevolg aan te geven. Een tegemoetkoming als het LKV, ook wel loonkostenvoordeel, moet binnen drie maanden na indiensttreding worden aangevraagd. Als je hiermee te laat bent, vervalt je recht op loonkostenvoordeel. Bij ziekte is de no-riskpolis een uitkomst. Ook hierbij is het belangrijk om op tijd de verwerking rond te krijgen, om boetes te voorkomen. Het is niet eenvoudig om dit administratieve proces juist aan te vliegen, de medewerking van je nieuwe medewerker is hierbij wederom van belang. 

Ongeveer 1 op de 25 medewerkers valt onder een speciale regeling. Voor werkgevers van deze medewerkers zijn financiële voordelen beschikbaar, maar nog te vaak worden deze niet volledig benut. Met een opbrengst van maximaal 6000,- per medewerker zijn dit flinke voordelen, die nog te vaak over het hoofd gezien worden.

Voordelen van het loonkostenvoordeel en no-riskpolis

De financiële voordelen van regelingen als het loonkostenvoordeel of de no-riskpolis zijn enkel voor de werkgever. Toch zijn er in deze situaties ook voordelen voor de medewerker. Zo is het bijvoorbeeld makkelijker om een vaste arbeidsovereenkomst aan te bieden als je weet dat bepaalde risico’s zijn gedekt. 

Een goed onboardingstraject is essentieel voor een solide arbeidsrelatie. Voor de duur van de samenwerking, voor het werkplezier van de medewerker en voor het op orde krijgen van een kloppende personeelsadministratie om zo geen beschikbare financiële voordelen mis te lopen. 

OAZ is specialist op het gebied van subsidies, fiscale regelingen en kostenbesparingen in het HR vakgebied. Van opleidingssubsidies en loonkostenvoordelen tot sociale zekerheid; met onze kennis en ervaring kunnen we jou ontzorgen. Heb jij hulp nodig bij het onboardingstraject van je nieuwe medewerker? Neem dan contact op met Alex Veldkamp via aveldkamp@oaz.nl of bel direct 088-5600700. 


Whitepaper: Instroommanagement

De economie trekt aan en de markt is in beweging. Hoewel automatisering, digitalisering en zaken als data-gedreven werken op de lippen van bijna iedere manager liggen, blijft de mens centraal staan in iedere organisatie. Maar door alle veranderingen is het voor veel organisaties een uitdaging om een goed en slim personeelsbeleid te voeren.

In deze whitepaper gaan wij in op de instroom van (nieuwe) medewerkers en de financiële voordelen die je hieruit kunt halen: van het aannemen en inwerken tot het behouden van (nieuwe) medewerkers. Want goed werkgeverschap, dat is toch logisch?

Gepost door Alex Veldkamp

Alex Veldkamp is accountmanager bij OAZ en adviseert organisaties bij HR-vraagstukken op het gebied van financiële voordelen en risico’s die verbonden zijn aan het hebben van personeel. De afgelopen jaren heeft hij veel ervaring opgedaan in grote organisaties, waaronder binnen de zorgsector.

Met zijn persoonlijke benadering zoekt Alex altijd naar de verbeterslagen binnen een organisatie. Met als doel de werkzaamheden zo efficiënt en optimaal mogelijk te laten verlopen.

Laat een opmerking achter.