Tags: communicatie, HR, interview, Logeion, werkgeverschap

HR en Communicatie: twee handen op één buik

’’Perspectief op werk’ is een reeks interviews over ontwikkelingen op de arbeidsmarkt van Nu & Straks waarin Jos van Langen onderzoekt hoe arbeid en werkgeverschap eruit gaan zien. In dit gesprek geeft Folkert Reith, programma directeur van Logeion aan hoe HR en Communicatie elkaar kunnen versterken.

Dit gesprek is met Folkert Reith, programma directeur van Logeion en gaat over het belang van leren van elkaars expertise. En dat leren begint bij ’’belletje trekken’ en dan goed naar elkaar luisteren.

Wat doet Logeion als vakvereniging en wat zijn de uitgangspunten?

Logeion is de Nederlandse beroepsvereniging voor communicatieprofessionals met bijna 4500 leden en bestaat dit jaar 75 jaar. Het is een ontmoetingsplek voor communicatie-professionals met een sterke focus op vakontwikkeling. 

Als programma directeur organiseer ik jaarlijks samen met collega’s zo’n 60 vakinhoudelijke bijeenkomsten, workshops en events.

Ik zie aan jullie website dat jullie ambitieus zijn; welke thema’s zijn momenteel in trek?

Iedere twee jaar doen wij een trendonderzoek. Wij onderzoeken de ontwikkelingen in de wereld rondom het communicatievak en kijken vervolgens hoe deze ontwikkelingen de werkpraktijk raken. Er is veel aandacht voor vraagstukken rond crisiscommunicatie maar ook voor ingewikkelde thema’s als polarisatie, klimaat communicatie en diversiteit/inclusie. In deze tijd van veel thuiswerken zien we natuurlijk ook meer aandacht voor het vakgebied Interne Communicatie. Hoe hou je medewerkers betrokken? Hoe ga je door met verandertrajecten als je collega’s op afstand moet begeleiden? En hoe gaat straks de organisatie eruit zien als hybride werken misschien de nieuwe norm wordt?

Wij organiseren programma’s voor ervaren en senior vakgenoten maar zeker ook voor de starters en junior professionals. Wij zien dat wij ook veel kennis kunnen opdoen bij aanpalende vakgebieden, zoals gedragswetenschappen, organisatiekunde en psychologie. En natuurlijk HR.

Hoe is het klassieke communicatievak aan het veranderen“ is iedere medewerker tegenwoordig aan het zenden binnen een organisatie door middel van sociale media?

Zeker! Binnen organisaties bestond een hardnekkig beeld dat je in control kan zijn van de communicatie van je organisatie. Onzin natuurlijk. We beseffen inmiddels beter dat de gehele organisatie voortdurend communiceert. Dat betekent dat je als afdeling meer een adviserende rol hebt en collega’s ondersteunt om die communicatie zo goed mogelijk te kunnen doen. 

In crisistijd moet dat natuurlijk centraal worden aangestuurd“ dan neem je stevig de regie“ maar normaliter is het een illusie om te denken dat jij de eigenaar bent van de communicatie.  De coronacrisis heeft veel blootgelegd, ook dat we met z’n allen 24/7  in contact staan met collega’s en de buitenwereld. Dat soort zaken valt niet te managen. 

Hoe belangrijk zijn de onderwerpen purpose, visie en missie om beleid over het voetlicht te brengen? 

Hier maak je een mooie oversteek richting een nauwere samenwerking met de afdeling HR. Communicatie moet verschillende verhalen kunnen ophalen en gezamenlijk kunnen we dit thema aantrekkelijk en herkenbaar vertellen. 

De zogenaamde ’’corporate story’ moet ook regelmatig aan de tijdgeest en organisatiecultuur worden aangepast, zowel intern gericht als ook zeker naar buiten toe. Goed luisteren is daarom een belangrijke grondtoon om mee te starten. De samenwerking tussen Communicatie en HR kan hier veel meer uithalen, dat gebeurt nog te weinig. We werken allemaal nog te veel vanaf onze eilandjes. 

Echt luisteren vraagt om een actieve houding. Hoe kan de afdeling Communicatie beter luisteren en hoe kun je voorbij de eigen invulling geraken? 

Er bestaat een heel mooi citaat: Luisteren is een uitnodiging aan de ander om tevoorschijn te komen!  Het is dus een gevende beweging, als je je dat realiseert, dan voelt de ander zich wezenlijk uitgenodigd. Luisteren is eigenlijk een cultureel vraagstuk geworden en gaat over het luisterend vermogen van de organisatie. Een erg belangrijke houding en instrument om zaken tot stand te brengen binnen ieders organisatie. 

Mijn oproep aan beide vakgebieden is om deze intentie in woorden om te zetten in daden. Dus HR en Communicatie: ga eens ouderwets belletje-trekken….en dan niet wegrennen natuurlijk. Plan een afspraak in en ga luisteren. Ik garandeer je dat je ontdekt dat je dezelfde vraagstukken deelt en dat je ontdekt dat de verschillende perspectieven verfrissend werken.

Hoe komt het dat HR en de afdeling Communicatie elkaar nog te weinig opzoeken en elkaar te weinig versterken?

Ja, we horen en merken van onze leden dat iedere afdeling te druk is met eigen projecten. Elkaar spreken en bevragen hoe we elkaar kunnen versterken, ja, dat laat men nog te veel liggen.  

Ik denk dat de valkuil is dat we allen te servicegericht zijn. Als men ons belt met de vraag kun je dit of kun je dat, dan is de houding direct: Ja hoor, dat pakken wij wel op!. Men duikt erin en werkt heel hard, maar we vergeten eerst om ons heen te kijken en op zoek te gaan naar waar andere afdelingen mee bezig zijn. Heel vaak zijn er overlappingen in doelstellingen en/of projecten. En vooral bij strategische vraagstukken moeten HR en Communicatie elkaar zien te vinden.  

Welke thema’s zie jij die HR en Communicatie gezamenlijk prima kunnen oppakken?

Binnen het communicatievak is HR een steeds belangrijker thema aan het worden, ook in verband met onderwerpen zoals diversiteit en inclusiebeleid. Vorig jaar hebben wij Sascha Becker (head of strategy bij Proof) gekozen tot communicatiepersoon van 2020, met het thema Employee Journey. Hij heeft een methodiek ontworpen die een aantoonbare bijdrage levert aan organisatiedoelstellingen. 

Daarmee heeft hij niet alleen een brug geslagen tussen Communicatie en HR, maar ook het belang van communicatie bij tal van bestuurders nadrukkelijk weten aan te tonen. Zo’n Journey zorgt voor iets essentieels, namelijk: blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Dit zijn belangrijke organisatiewaarden die impact hebben. De interne communicatie kan hierin een prachtige functie vervullen.

Waar besteden jullie de komende tijd aandacht aan?

’’Employee Engagement na corona’ wordt dit jaar een interessante bijeenkomst. Maar we doen ook mee met the World Federation of Advisors (WFA) met een peiling over de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie. 

En over gedragsbeïnvloeding rondom vaccinatie bij diverse doelgroepen. Nou, ik zie nu al voldoende aanknopingspunten om met HR rond te tafel te gaan zitten! 

Tips van Folkert

(samenwerking tussen Communicatie en HR)

  1. Kom in actie, sla een brug en ga eens luisteren 
  2. Maak het contact structureel 
  3. Zoom in op elkaars vraagstukken en afdelingsdoelstellingen
  4. Kijk waar je strategie kan verbinden
  5. En… ga dan SAMEN eens langs de directie. Je zal ontdekken dat je beter gehoord wordt omdat je gestart bent met luisteren.

De drie kerntaken van Logeion zijn: professionalisering, programmering en positionering. Met als hoofddoel: bijdragen aan een sterk vak en een zelfbewuste beroepsgroep, met een sterk profiel en een stevige positie.  

Behoefte aan een gesprek met Folkert Reith, programma directeur van Logeion? [email protected]

Tags: communicatie, HR, interview, Logeion, werkgeverschap
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE