De hoogste opbrengst met de beste pensioenuitvoerder

Pensioen is afhankelijk van een paar dingen. Allereerst de inleg. Hoe meer je betaalt, hoe meer pensioen. En dat mechanisme werkt verrassend eenvoudig. Leg je 1% meer in, dan is het pensioen straks precies 1% hoger. 

Maar tussen die inleg en de uiteindelijke opbrengst zitten nog wel twee belangrijke factoren waar je rekening mee moet houden. Het rendement op je gespaarde geld en de kosten die van je inleg af worden gehaald. En juist daar komt de rol van uitvoerder om te hoek kijken.

Hoe hoger het rendement, hoe meer pensioen het oplevert. Hoe lager de kosten, hoe meer pensioen het oplevert. Zitten jullie op dit punt bij de beste uitvoerder? Levert jullie uitvoerder een goed rendement en zijn de kosten laag? 

Beste administratieve performance

De opbouw van pensioen is voor ieder individu gekoppeld aan het salaris. Wijzigt er iets in het salaris, dan verandert ook het pensioen. Dat proces moet soepel, snel en foutloos gaan. Vertraging en fouten zorgen voor frustratie, extra werk en dus extra kosten. Eigenlijk moet je geen omkijken hebben naar dit proces. Je moet erop kunnen vertrouwen dat dit foutloos verloopt. 

Wist je overigens dat wanneer er in dit proces een fout wordt gemaakt, je als bedrijf een liabilty creëert? Werknemers hebben recht op een pensioen volgens het reglement. Wanneer er iets verkeerd loopt in het proces van administreren, zal het pensioen gaan afwijken van het reglement. Werknemers kunnen wanneer zij fouten ontdekken, alsnog hun juiste pensioen claimen en vaak kunnen zij dan met succes aankloppen bij de werkgever. 

Duidelijke communicatie

Pensioen is voor veel werknemers complex. Althans, er wordt vaak complex over gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat pensioen niet zo moeilijk is als veel werknemers denken. Maar dan moet er wel duidelijk over worden gecommuniceerd. De ene pensioenuitvoerder is daar duidelijk meer bedreven in dan de andere. Het maakt voor de helderheid in communicatie echt uit bij wie je de pensioenregeling hebt ondergebracht.

Bij communicatie denk ik niet zozeer aan het verplichte en wettelijke voorgeschreven pensioenoverzicht. Maar ik heb het over werknemersportalen die duidelijk zijn, intuïtief werken en antwoord geven op de vragen van werknemers. Ik heb het dan over een werknemershelpdesk die heldere antwoorden geeft. Ik heb het over brieven en mailtjes die kort en bondig, maar toch in begrijpelijke taal zijn geschreven.

Herken jij jullie pensioenuitvoerder in deze drie punten?

Voldoet jullie pensioenuitvoerder aan deze drie punten? Levert de uitvoerder een hoge opbrengst? Werken zij soepel, snel en foutloos? En communiceren zij helder? Beantwoord je een of meerdere van deze vragen met nee, dan is er winst te behalen. En die winst leidt of tot een beter pensioen voor de werknemers of tot lager kosten voor het bedrijf, waarbij die kostenbesparing weer kan worden ingezet ten behoeve van de werknemers. 

Lekkere koffie

Vind je dit een lastig onderwerp? Vergelijk dit dan eens met jullie zoektocht naar de beste koffie. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Waarschijnlijk heb je jullie leverancier van koffie benaderd en zijn in gesprek gegaan over welke mogelijkheden er zijn. Vervolgens hebben jullie wat voorstellen gekregen en zijn jullie verschillende koffies gaan proeven. En die zoektocht heeft uiteindelijk geresulteerd in de keuze voor een koffiemachine en koffie. 

Zo werkt het eigenlijk ook met pensioen. Je benadert een pensioenspecialist en gaat in gesprek over welke mogelijkheden er zijn. Vervolgens krijg je voorstellen voor een passende goede pensioenuitvoerder en gaan jullie verschillende uitvoerders ‘proeven’. En dat resulteert in een keuze voor een uitvoerder.

Ikzelf ben overigens oprecht benieuwd naar het resultaat van jullie zoektocht naar de beste koffie, en kom die graag een keer proeven.     

Gepost door Jan van Harten

Jan van Harten is Managing Partner bij &Gommer Pensions Group en adviseert directies, management, HR en ondernemingsraden. Hij staat voor zijn opdrachtgevers. Zijn analyses zijn messcherp en zijn adviezen zijn duidelijk. Hij onderhandelt altijd vanuit het grotere belang. Jan is Master of Arts in Pensions and Life Assurance en heeft daarnaast een bedrijfskundige én bedrijfsadministratieve studieachtergrond. Hij is in staat complexe pensioenvraagstukken op een begrijpelijke manier te communiceren. Jan van Harten (1972) is sinds 1995 werkzaam als pensioendeskundige in de pensioenbranche en heeft diverse management-, advies- en bestuursfuncties bekleed. Hij is als docent verbonden aan een aantal pensioenopleidingen en spreker op verschillende seminars.

Laat een opmerking achter.