Tags: employee experience, Payper, vitaliteit, Ziekteverzuim verlagen

De vitaliteit van je medewerkers vergroten in 8 stappen

Medewerkers voor een langere tijd aan je binden én het ziekteverzuim laag houden; natuurlijk wil dat als werkgever. Maar in een tijd met arbeidsmarktkrapte is het des te belangrijker om in te zetten op duurzame inzetbaarheid. Vitaliteit speelt hierbij een belangrijke rol. In dit artikel lees je hoe je de vitaliteit van je medewerkers verbetert.

Waarom inzetten op vitaliteit?

Vitaliteit geeft aan hoe iemand zich zowel fysiek als mentaal voelt. Het is een belangrijke voorwaarde voor duurzame inzetbaarheid. Want bij vitale medewerkers is de kans groter dat ze langer blijven. Maar er zijn meer redenen om in te zetten op vitaliteit. Zo voelen vitale medewerkers zich veel vaker betrokken bij je organisatie, en zetten zij graag een stapje extra. Ook melden vitale medewerkers zich minder vaak ziek.

Hoe zorg je voor vitale medewerkers?

Je denkt misschien bij vitaliteit al snel aan meer beweging, gezonde lunches en zit-sta-bureaus. En hoewel dit allemaal prima initiatieven zijn, is het belangrijker om wat diepgaander te kijken naar wat mensen écht nodig hebben om vitaal te blijven. Dat is namelijk voor iedereen verschillend. Het is ook van belang om eventuele drempels weg te nemen. Is het bijvoorbeeld niet beter om op kantoor het volgen van sportlessen te faciliteren, dan een gratis sportabonnement aan te bieden? Omdat meer bewegen nog altijd sterk afhankelijk is van zelfdiscipline. Onderliggende oorzaken en motivaties verdienen extra aandacht. En dus is de belangrijkste eerste stap: luisteren.

Wat hebben jouw medewerkers nodig om zich goed te voelen?

In gesprek (blijven) gaan met je medewerkers is belangrijk, als je wil achterhalen wat zij nodig hebben om zich goed te voelen. En om, zowel nu als in de toekomst, op een prettige manier te blijven werken bij je organisatie. Dit wordt door verschillende factoren beïnvloed. Allerlei omstandigheden, zowel privé als in de werksfeer, zorgen ervoor dat de behoeften van je werknemers gedurende hun loopbaan veranderen.

FullCircle is een handige tool die de Employee Experience binnen je organisatie meet, verklaart en verbetert. Je komt erachter hoe jouw medewerkers zich voelen en hoe het voor hen is om werkzaam te zijn binnen jouw organisatie. Hebben je medewerkers plezier in hun werk? Krijgen ze er energie van of lopen ze er juist op leeg? Of kijken ze misschien zelfs al uit naar ander werk? Wanneer je dit soort zaken inzichtelijk maakt, ben je in staat concreet actie te ondernemen op de feedback die medewerkers geven. En verbeter je de kwaliteit van werken voor je medewerkers, dan zullen ook je klanten je dankbaar zijn!

Hoe ga je aan de slag met verbeterpunten?

Wanneer je meer zicht hebt op bijvoorbeeld de stress- en motivatiefactoren en hoe je jouw medewerkers fysiek en mentaal (fit)ter krijgt, ben je in staat concrete actiepunten op te stellen. Besef hierbij: lang niet altijd zijn er grote veranderingen nodig. Soms bereik je al met kleine aanpassingen, dat je medewerkers lekkerder in hun vel gaan zitten.

In 8 stappen naar vitalere medewerkers

Wil je de fysieke en mentale gezondheid van je medewerkers een prominente plaats in je HR-strategie te geven? En meer houvast en concrete aandachtspunten voor gemotiveerd en gezond werken? Ga in gesprek met Marcel Dol, algemeen directeur van Payper, om het onderwerp vitaliteit aandacht te geven.

Tags: employee experience, Payper, vitaliteit, Ziekteverzuim verlagen
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE