Tags:

Een wake-up call voor slaap!

» Blogs
» Wellbeing

»

Een wake-up call voor slaap!

Herken jij dat gevoel? ’s Morgens uitgerust wakker worden, ruim voordat de wekker gaat, nog een keer omdraaien, lekker al je spieren uitrekken en uitgeslapen je werkdag in stappen? Ik ken dat gevoel heel goed, maar ik ken óók het andere gevoel: slechte nachtrust, gestoord worden door de wekker en mezelf uit bed slepen. Met 3 pijlers heb ik mijn pad naar beter slapen gebouwd: erkenning, mindshift en observatie.

Kiezen voor slaap is kiezen voor geluk

Het start met de volle erkenning van het belang van slaap: het maakt een wereld van verschil, de uitgeslapen, vriendelijke en creërende Chiel versus de vermoeide, prikkelbare en ploeterende Chiel. Slaap heeft direct effect op optimisme, inzetbaarheid en vitaliteit. In een onderzoek moesten mensen woorden uit het hoofd leren; positieve, neutrale en negatieve. Vervolgens sliep de helft van de deelnemers normaal, de andere helft werd die nacht steeds gestoord. Resultaat: de slechte slapers herinnerden zich meer negatieve woorden, de goede slapers meer positieve. Conclusie: goede slaap maakt ons brein ‘wired for positivity’. Echter, een kwart van de volwassen Nederlanders slaapt gemiddeld minder dan 6 uur en geeft hun slaap een rapportcijfer 5,5, terwijl mensen die meer dan 6 uur slapen een 7.4 scoren. Geen wonder dat slaapgebrek onze samenleving zo’n 4 miljard euro per jaar kost. Nachtrust is kostbaar.

Mucho macho mistake

Stap 2 is de mindshift. Het was ooit een stoere gewoonte om te roken. Net zo stoer was het onder drukdoende managers om aan de bar op te scheppen over hoe weinig slaap ze nodig hebben. Of, zoals Arianna Huffington het zegt: ‘Little sleep was considered a sign of virility.’ Het blijkt eerder grootspraak dan werkelijkheid. Gemiddeld maken toppers goede nachten. In oud denken staat productiviteit gelijk aan véél actie en is slaap gelijk aan verspilling van tijd. Maar als je goed kijkt, draait productiviteit om kwaliteit: handel met aandacht, wees vriendelijk, doe het juiste en doe het in één keer goed. Dat is werk voor uitgeslapen geesten. Kijk 4 minuten naar de TEDtalk ‘how to succeed? get more sleep!’ van Arianna Huffington, en je zult nooit meer op dezelfde manier naar een pochende weinig-slaap-manager kunnen luisteren.

If you had gotten one more hour of sleep, this dinner would have been a lot more interesting.

Arianna Huffington

Observeren is veranderen

Na erkenning en mindshift volgt observatie. Observeren geeft verandering. Ik sprak 6 weken geleden met mijn beste vriend Gerard over ons beider slaapkwaliteit. Sindsdien delen we via what’s app elke ochtend onze slaapcijfers: rapportcijfer en slaaptijden. Wat geschiedde? Alleen al door het dagelijks bewust observeren, steeg de kwaliteit van onze slaap.

Ik eindig daarom met een vraag aan jou. Wil jij 4 weken lang een nachtboek bijhouden, met elke ochtend een paar cijfers (rapportcijfer en slaaptijden), of iets uitgebreider met een formulier (zie onder)? 

Ik hoop dat je jezelf gelukkiger slaapt! Ik gun je óók vandaag mooie momenten van geluk om te genieten en te delen.


Meer over werknemers en slaaptekort.
Het nachtboekformulier.
Voor info en materialen: Nederlandse Vereniging van Slaap- en Waakonderzoek

Tags:
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Blogs

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper De waardevolle organsiatie

whitepaper arbeidsmarkt
In dit whitepaper staan HR en HRM gerelateerde onderwerpen omtrent de Arbeidsmarkt

Registreer je als lid

Word gratis lid

Meld je nu aan!

Tuesday Talk Kees de Rijke Koninklijke Landmacht 1

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

Deel je blog!

Word lid

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

Whitepaper

Menu