Tags: ,

Het coronavirus: juridische vraagstukken voor werkgevers en -nemers

» Blogs

»

Het coronavirus: juridische vraagstukken voor werkgevers en -nemers

De maatregelen die door de overheid worden ingezet om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, raken ons allemaal en brengen vraagstukken met zich mee. Ook voor werkgevers en werknemers. Waar werkgevers alles zullen willen doen om hun bedrijf in deze economisch moeilijke tijden overeind te houden, is het voor medewerkers prioriteit om gezond te blijven en hun baan te behouden. Deze belangen van beide partijen kunnen nog meer dan anders tegenstrijdig zijn. Welke rechten hebben werkgevers en -nemers in tijden van het virus? Loonstein Advocaten geeft antwoord.

Wat kunnen werkgevers doen als er onvoldoende werk is voor de medewerkers?

Het kabinet is gekomen met een noodpakket om de economische gevolgen van de coronacrisis te bestrijden. Voor ondernemers is een belangrijke maatregel de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Werkgevers kunnen een aanvraag indienen voor een substantiële tegemoetkoming in de loonkosten. Het UWV kan hiervoor een voorschot ontvangen. Er kan een aanvraag worden ingediend voor werknemers met zowel een vast als een flexibel contract. De NOW vervangt tijdelijk de regeling voor werktijdverkorting (WTV). Als werkgevers al een werktijdverkorting-aanvraag hebt ingediend, dan wordt deze automatisch omgezet in aan aanvraag voor NOW. Zij hoeven daar zelf verder geen actie voor te ondernemen.

Mogen werkgevers personeel naar kantoor laten komen?

Alhoewel er wordt geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te werken, is Nederland niet in lock down. Werken er minder dan 100 personen op één werkplek, dan kan en mag iedereen in principe gewoon nog naar werk toe komen – hierop geldt (nog) geen verbod. Om verspreiding van het virus te voorkomen binnen het bedrijf is het voor ondernemers echter wel slim om maatregelen te treffen en personeel zoveel mogelijk thuis te laten werken. Dat is ook het nadrukkelijke advies van het RIVM. Medewerkers die verkouden zijn, koorts hebben of last hebben van andere symptomen van het virus, zullen wél verplicht thuis moeten blijven.

Hoe zit het met loon in tijden van quarantaine?

Hierbij gelden de normale wetten en regels voor doorbetaling van loon tijdens ziekte. Werkgevers dienen door te betalen. Door de verschillende maatregelen die de overheid heeft genomen met het noodpakket zullen voorlopig wel de meeste kosten door de overheid worden gedekt.

Kan mijn werkgever mij verplichten op andere tijden te werken of andere werkzaamheden dan normaal te verrichten?

In principe dient een werknemer voornamelijk te doen wat volgt uit de arbeidsovereenkomst. Dat geldt voor werktijden en ook voor de werkzaamheden. Beide partijen dienen echter altijd redelijkheid te tonen in de houding naar elkaar. Dat betekent in de huidige omstandigheden dat van zowel werkgever als werknemer flexibiliteit wordt verwacht, omdat de omstandigheden daarom vragen. Een verandering van werktijden kan de werkgever dus opleggen, maar die moet redelijk zijn. Hetzelfde geldt voor andere werkzaamheden. Het verschilt per situatie of de verandering door de beugel kan. Mocht een verandering niet goed voor jou werken, dan is het natuurlijk het beste om dit gewoon aan te kaarten bij de werkgever en om vervolgens in overleg te bekijken of er alternatieven zijn.

Een laatste uitdaging voor werkgevers: opdrachtgevers die afzeggen, terwijl de overeenkomst al getekend is. Wat nu?

Helaas is op deze vraag geen algemeen antwoord te geven. Artikel 74 en verder van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat iemand schadeplichtig is, indien hij tekortkomt in de nakoming van de verbintenis. Met andere woorden: als je niet levert wat je hebt toegezegd, dan ben je schadeplichtig. Als jij de dienst (goed) levert, zal de opdrachtgever moeten betalen. Wel is er een uitzondering en this is where it gets tricky. Er is namelijk geen verplichting tot schadevergoeding als de tekortkoming niet aan de schuldenaar kan worden toegerekend. Als er sprake is van overmacht, is de opdrachtgever dus niet verplicht tot het vergoeden van de schade. Een groot deel van de annuleringen die nu plaatsvinden zijn vermoedelijk een kwestie van overmacht, wat betekent dat je geen nakoming of schadevergoeding van de andere partij kunt verlangen. Maar er kunnen zeker ook gevallen zijn waarin dit wel mogelijk zijn, ook in deze chaotische tijd. Wil je dit zeker weten? Dan is contact met een advocaat om jouw specifieke zaak te beoordelen raadzaam.

Met de maatschappelijke en economische achterklap van de ontwikkeling, zijn juridische conflicten (bijna) niet te ontwijken. Raadzaam is om niet alleen je eigen belangen in het oog te houden, maar ook die van je medewerkers en zo te proberen om een oplossing te vinden. Om je rechtspositie zo sterk mogelijk te houden is duidelijke, schriftelijke communicatie key. Zo kun je (later) laten zien dat je altijd het beste hebt willen maken van de situatie.

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Blogs

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper De waardevolle organsiatie

whitepaper arbeidsmarkt
In dit whitepaper staan HR en HRM gerelateerde onderwerpen omtrent de Arbeidsmarkt

Registreer je als lid

Word gratis lid

Meld je nu aan!

Webinar Tsuru - Gelukkige, gezonde en gemotiveerde werknemers (de 3 Gs)
Tuesday Talk Kees de Rijke Koninklijke Landmacht 1

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

Deel je blog!

Word lid

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

Whitepaper

Menu