Tags: , ,

Hoe moderniseer je arbeidsvoorwaarden in co-creatie?

Hoe kan je die arbeidsvoorwaarden moderniseren of meerdere arbeidsvoorwaardenregelingen samenvoegen? En hoe doe je dat in co-creatie?

» Blogs
» Arbeidsvoorwaarden

»

Hoe moderniseer je arbeidsvoorwaarden in co-creatie?

De wereld van werk verandert, maar onze arbeidsvoorwaarden hobbelen daar vaak een beetje achteraan. Hoe kan je die arbeidsvoorwaarden moderniseren of meerdere arbeidsvoorwaardenregelingen samenvoegen? Maar minstens zo belangrijk, hoe geef je zo’n veranderproces vorm, in co-creatie met werknemers, managers, directie, de ondernemingsraad en vakbonden. Draagvlak en stakeholdermanagement zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.

Een interview met Wilco Bontenbal (partner bij Quintop) en Petra Schoen (relatiemanager bij Christelijke Hogeschool Ede)

Welke vragen leven er bij bedrijven en organisaties als het gaat om arbeidsvoorwaarden?

Wilco: “Een eerste vraag die we veel horen is: hoe kunnen we ze moderniseren? Veel organisaties hebben een arbeidsvoorwaardenpakket dat al jaren hetzelfde is, terwijl er van alles veranderd is in de organisatie, de manier van werken en de visie op goed werkgeverschap. Thema’s als duurzame inzetbaarheid en vitaliteit hebben bijvoorbeeld vaak nog geen volwaardige plek in de arbeidsvoorwaarden.

Heel actueel is ook de opkomst van hybride werkvormen, als gevolg van de coronapandemie. Hoe ondersteun je met arbeidsvoorwaarden dat medewerkers een deel van hun week thuiswerken? Verder zien we nieuwe vraagstukken op het gebied van beloning en performance management. Beoordelingsgesprekken zijn bijvoorbeeld op z’n retour, maar hebben nog wel een stevige plek in de arbeidsvoorwaarden. In andere organisaties zie je dat door fusies en overnames soms meerdere arbeidsvoorwaardenregelingen naast elkaar bestaan en beloond wordt via verschillende cao’s. Daar is de vraag vooral: hoe kunnen we die arbeidsvoorwaardenregelingen harmoniseren?

Wat vinden hr-professionals uitdagend in zo’n verandertraject?

Petra: Hoe geef ik het proces vorm? Dat is denk ik de kernvraag van veel hr-adviseurs. Je doet dit niet dagelijks en het is ontzettend complex. Als je gaat sleutelen aan arbeidsvoorwaardenregelingen, krijg je namelijk met veel partijen te maken. Van medewerkers en de OR tot managers, directie en vakbonden. Die hebben allemaal andere wensen en belangen. Hoe neem je iedereen mee, creëer je draagvlak en werk je in cocreatie aan een nieuw arbeidsvoorwaardenpakket? Je kunt zo’n traject eigenlijk niet top-down doen, maar het is spannend om anderen toe te laten op jouw terrein. Om zo’n traject in te gaan zonder dat je precies weet wat de uitkomst wordt. In de post-hbo is daar veel aandacht voor.

Jullie gaan ook een opleiding verzorgen, wat maakt deze opleiding anders dan andere?

Petra: Wij gaan ervan uit dat hr-professionals zelf in staat zijn om de vakontwikkelingen over arbeidsvoorwaarden bij te houden. We bundelen de belangrijkste trends voor je, wijzen je op literatuur en delen kennis via videoclips zodat we tijdens de lesdagen de diepte in kunnen gaan. Welke visie heb jij als hr-adviseur bijvoorbeeld op arbeidsvoorwaarden: hoe vind je dat werkgever en werknemer met elkaar om moeten gaan? En wat betekent dat voor de manier waarop je jouw vak uitoefent? Je leert dus niet alleen hoe je zo’n veranderproces aanpakt, maar ontwikkelt je ook als professional.

Wilco: Wat ik ook nog nergens anders gezien heb, is dat je tijdens de opleiding werkt aan een arbeidsvoorwaardenvraagstuk in jouw organisatie. Dat is een harde voorwaarde om deel te kunnen nemen. Zo kun je namelijk meteen toepassen wat je leert. Verder brengen wij vanuit Quintop meer dan 25 jaar ervaring in als het gaat om het begeleiden van zulke trajecten. We laten in de opleiding zien hoe andere organisaties hun arbeidsvoorwaarden hebben gemoderniseerd of geharmoniseerd en schetsen je verschillende routes en manieren om zo’n traject aan te pakken. Verder is er in de opleiding aandacht voor de strategische functie van arbeidsvoorwaarden. Arbeidsvoorwaarden zijn een ‘knop’ waar je aan kunt draaien om doelen van je organisatie te realiseren. Dat is nog weleens onderbelicht.

Over de opleiding: hoe ziet deze eruit?

Petra: De opleiding is bedoeld voor hr-adviseurs, hr-managers en hr-directeuren. Er zijn in totaal 12 bijeenkomsten verspreid over 9 maanden. De bijeenkomsten vinden plaats bij de CHE in Ede. Tijdens die bijeenkomsten is er veel ruimte voor intervisie en dialoog. We merken namelijk dat daar behoefte aan is. Veel hr-professionals werken alleen of hebben geen collega’s met wie ze kunnen sparren over dit specifieke thema. Het is waardevol om te horen hoe een vakgenoot in een andere branche zo’n arbeidsvoorwaardentraject aanpakt, om elkaar te scherpen en te leren van elkaars uitdagingen.

 

Wil je meer weten over de opleiding, meld je dan aan voor het voorlichtingswebinar op 4 november.

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Registreer je als lid

Word gratis lid

start-up van de week 5 - localdesk

Webinar: Zo werkt HR bij AFAS

Banner Afas - zo werkt HR

Zo automatiseert AFAS HR

Banner Afas - Zo automatiseert AFAS HR

Word lid

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

Advertentie

Advertentie-Mono-AD7-

In de spotlight

Vacature

Boek

Opleiding

Whitepaper

Menu