Tags: , , ,

Irene Vernie over de vijf fases van de employee experience bij Rituals

» Blogs
» Talent development

»

Irene Vernie over de vijf fases van de employee experience bij Rituals

Op 25 juni 2019 vond HRcommunity Presents: The Employee Experience plaats in het Experience Center van PwC. GITP/PiCompany presenteerde daar de resultaten van het eigen feedbackonderzoek. Het was een zeer interactieve dag waar de aanwezige bedrijven een hele dag aan hun eigen case werkten, geholpen door de aanwezige experts. Het programma werd afgewisseld met keynote sprekers. Irene Vernie van Rituals Cosmetics verzorgde de eerste keynote.

Kijk hier voor een impressie van deze dag (video, foto’s, een overzicht van social media-berichten).

Creatief HR

Irene Vernie is HR Director bij Rituals. In 2015 won zij de vakjuryprijs van de HRtop100. Die prijs had zij mede te danken aan haar verfrissende kijk op HR. Ze is daarom een graag geziene gast op evenementen waar ze vertelt over haar adagium ’’Laat creativiteit los op de HR-strategie’. Ze tekent dan ook liever HR-processen uit op een storyboard of verzint er een mooie metafoor voor, dan dat ze deze in een PowerPoint presenteert.

De vijf fases van de employee experience

Op het Employee Experience Event focust ze op de touchpoints van de employee experience bij Rituals. Vernie is ervan overtuigd dat je echt in het hart van de medewerker moet gaan zitten. Basisvoorwaarden zijn dan dat de medewerker genoeg verdient, voldoende ontwikkelkansen krijgt en gelukkig is met het werk dat hij of zij verricht. Dit spitst ze vervolgens toe op de 5 fases (touchpoints) van de employee experience van ’’de bewegende medewerker’.

Fase 1: Elkaar vinden

Rituals moet natuurlijk eerst voldoende potentiële medewerkers werven (dat blijkt geen probleem). Maar daarna begint het echt. De organisatie zet vol in op de candidate experience. Iedere sollicitant krijgt een cadeautje in de bus. Sollicitanten die op gesprek komen, krijgen zelfs twee cadeautjes mee. Eén voor zichzelf en één om weg te geven. Het afwijzen van sollicitanten geschiedt op persoonlijke wijze, veelal nog tijdens het sollicitatiegesprek zelf. Sollicitanten krijgen dan feedback over het gesprek en bijvoorbeeld over hun cv. En soms geven managers aan waar ze andere kansen zien voor de sollicitant. Vernie: ’’We maken ook van een sollicitatie een ritueel, omdat we het zien als een life event van de sollicitant, en daar staan we bij stil als bedrijf.’

Fase 2: Elkaar leren kennen (onboarding)

Van de onboarding wordt ook echt een ritueel gemaakt. Nieuwe medewerkers krijgen een welkomstgeschenk en een Rootcamp (pun intended). Tijdens de Rootcamp leren nieuwe medewerkers iets over de historie van het bedrijf en krijgen ze verschillende trainingen. Uiteraard is er ook veel ruimte voor fun. De hele onboarding duurt drie dagen. Voor een retailer is dat erg lang en volgens Vernie is het ook ’’een mega-investering’. Rituals is hier in 2014 mee begonnen. Volgens Vernie met succes omdat medewerkers aantoonbaar langer blijven en het verloop dus is teruggedrongen. Daarmee verdient de investering zich terug.

Fase 3: Groei

Vernie vroeg zich af hoe je dit creatief en aantrekkelijk kunt vormgeven. Zij kwam op het idee om de Rituals Academy op te hangen aan chakra’s. Vernie: ’’Dat klinkt lekker zweverig, maar is het zeker niet. Onderaan begin je met basistrainingen. Je maakt vervolgens een reis naar het hoofd, de leiderschapstrainingen.’

Fase 4: Leiderschap

Alles bij Rituals is gerelateerd aan de waarden van het bedrijf. Deze waarden innovative, accessible, en best in class, zijn de basis van leiderschap.

Fase 5: Afscheid nemen

Dat is zeer belangrijk volgens Vernie. ’’Iedereen moet weg als fan, als ambassadeur. Als je bij Rituals weggaat, krijg je een goodbye jar mee. Daarin zitten, naast de gebruikelijke goodbye card, onder andere complimenten en prestaties.’

Vernie sluit haar presentatie af met een blik in de toekomst. ’’Dan gaan we de employee experience meer verbinden met de customer experience.’

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper De waardevolle organsiatie

whitepaper arbeidsmarkt
In dit whitepaper staan HR en HRM gerelateerde onderwerpen omtrent de Arbeidsmarkt

Registreer je als lid

Word gratis lid

Kijk terug

Welk boek lees jij deze zomer?

HR Zomerboekenactie 2022

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

Ook Interessante Blogs

HR na corona? Geef je mening

Wij zijn heel benieuwd op welke thema`s jouw organisatie door corona is versneld is, of juist vertraagd. Waar zie jij blijvende verandering? En wat mist er nog binnen jouw organisatie…
Lees verder

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

HR Manager – OPRA Turbines

Boek

Superkrachten - Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken -
Superkrachten - Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken -

Superkrachten – Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken

Kalender

HRcommunity Festival september 2022

Beschermd: HRcommunity Festival 2022 (1)

Whitepaper

Denk hieraan als jouw bedrijf meerdere uitzenders inzet

Denk hieraan als jouw bedrijf meerdere uitzenders inzet

Menu