Tags: , ,

Nee leren zeggen; speerpunt voor werknemer en werkgever

Nee leren zeggen een belangrijke vaardigheid voor een werknemer, maar ook de werkgever geniet van de voordelen op het moment dat werknemers assertiever zijn en beter hun tijd managen.

» Blogs
» Cultuur

»

Nee leren zeggen; speerpunt voor werknemer en werkgever

Veel werknemers vinden het lastig om nee te zeggen en verrichten daardoor werk wat eigenlijk niet bij hun taken hoort. Vaak komen ze daardoor in de knel met hun eigen werkzaamheden. Nee leren zeggen is niet alleen een belangrijke vaardigheid voor een werknemer, ook de werkgever geniet van de voordelen op het moment dat werknemers assertiever zijn en beter hun tijd managen. Hierin investeren is dan ook een belangrijk aandachtspunt voor veel bedrijven.

Waarom mensen geen nee zeggen?

Van nature zijn de meeste mensen vaak bereid anderen te helpen. Dus als er hulp wordt gevraagd zeggen de meeste mensen automatisch gelijk ja.Redenen waarom mensen geen nee zeggen kunnen zijn:

  • Mensen niet willen teleurstellen
  • Bang zijn om de relatie met die bepaalde persoon te beschadigen
  • Bang zijn dat degene anders boos wordt
  • Aardig gevonden willen worden
  • Geen zin in gezeur en zeggen ja om van de vraag af te zijn

Nee leren zeggen; de nadelen voor een medewerker als je het niet doet

  • Je hebt een grotere kans op een burn-out als je steeds vaker over je eigen grenzen heen gaat. De Amerikaanse Mayo Clinic, onderzocht in 2016, dat mensen die moeite hebben met nee zeggen meer stress ervaren en een grotere kans op burn-out hebben.
  • Het gaat ten koste van je zelfvertrouwen. Je wordt ontevreden en wellicht boos op jezelf omdat je weer ja hebt gezegd tegen je zin in.
  • Je komt niet toe aan je eigen werkzaamheden; het is slecht voor je eigen focus.
  • Het is slecht voor je eigen ontwikkeling.

Voordelen van nee zeggen

  • Je komt toe aan je eigen werkzaamheden.
  • (Af en toe) nee zeggen dwingt respect af. Mensen zullen in de meeste gevallen jouw eerlijkheid of het feit dat je grenzen stelt waarderen.
  • Op het moment dat je nee hebt gezegd komen mensen minder vaak met nieuwe verzoeken naar je toe.
  • Het geeft je meer zelfvertrouwen. Jij bent ‘in control’ over wat je wel en niet doet.
  • Het komt professioneel over. Je hebt maar 24 uur per dag dus je bent selectief in wat je wel en niet doet.

“Door nee te zeggen tegen 1000 dingen, zorgen we ervoor dat we niet van ons pad afraken of proberen te veel te doen.” -Steve Jobs

Stimuleer nee zeggen binnen jouw organisatie.

Medewerkers die moeite hebben met nee zeggen hebben een grotere kans op een burn-out. De gemiddelde kosten van een burn-out zijn op jaarbasis €60.000. Dus het is vooral ook slim om als bedrijf hier meer mee te gaan doen. Burn-outs voorkomen door preventief aan de slag te gaan en te investeren in de gezondheid van je medewerkers.

  • Neem nee zeggen op als KPI binnen jouw organisatie.
  • Stimuleer opleidingen op het gebied van slimmer werken/ timemanagement waarbij nee zeggen een onderdeel is. Zoals bijvoorbeeld de In control e-learning.
  • Bespreek het onderwerp binnen vergaderingen/beoordelingsgesprekken
  • Wees alert op collega’s die bewust andere collega’s structureel vragen zaken op te pakken die ze eigenlijk zelf moeten doen (en spreek ze erop aan).

Nee leren zeggen; 8 tips

  • Probeer elke dag nee te zeggen tegen iets; oefening baart kunst.
  • Bedenk hoe vaak je zelf ook nee als antwoord ontvangt. En hoe erg is dat? Ben je daarna boos op die persoon?
  • Bedenk dat nee zeggen geen zwakte bod is, het is juist een kwaliteit die je moet koesteren.
  • Geef niet meteen antwoord als je een vraag krijgt van iemand om iets op te pakken. Geef aan dat je erop terugkomt en kijk of het past. En als dat het niet past geef je dat vervolgens aan.
  • Bedenk dat, doordat je ja zegt tegen het een, iets anders vaak niet door kan gaan. Wees bewust van jouw kostbare tijd.
  • Wees niet bang voor kritiek. Nooit zal iedereen het met je eens zijn.
  • Zeg sowieso nee tegen zaken die niet in lijn met jouw doelen liggen. Hoe wil je die anders bereiken?
  • Herhaal, indien van toepassing, je nee. Soms heb je hardnekkige types ertussen zitten.

Nee zeggen is een belangrijke vaardigheid die je veel tijd kan opleveren, rust kan geven en ook je werkdruk en werkstress kan verlagen. Ook heb je minder kans op het krijgen van een burn-out. Heel belangrijk om hierin te investeren zelf als medewerker, maar zeker ook als bedrijf in je medewerkers.

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Registreer je als lid

Word gratis lid

start-up van de week 3 - Workwize

Meld je nu aan!

Banner Personio webinar 2

Tuesday Talk #4, meld je nu aan!

Tuesday Talk #4 | Marlise Mahieu | 4

Word lid

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

Advertentie

AD7 - hoe top werk jij - blauw - grote banner

In de spotlight

Vacature

Boek

Opleiding

Whitepaper

Menu