Tags: , ,

Situationeel Zorgverlenen

» Blogs
» Leiderschap, Organiseren

»

Situationeel Zorgverlenen

Tophelpers

De zorg is onmiskenbaar aan het veranderen. Alles neemt zo’n beetje toe: de complexiteit, de druk, de kosten, de kwaliteitseisen en niet in de laatste plaats de mondigheid van de cliënt. En dat komt allemaal op het bordje van de zorgprofessional. Mooi woord, zorgprofessional. Eigenlijk is ‘tophelper’ meer passend, geheel in lijn met topmanager, topambtenaar, topsporter en topcrimineel.

Jezelf staande houden in deze dynamiek is een hele klus. Alles bijhouden, alles weten en alles kunnen, is onmogelijk. Dat kun je niet in je eentje en dat is ook een zeer af te raden streven. Veel beter is het om te zorgen voor diversiteit in je team, op alle fronten: leeftijd, kennis, achtergrond, ervaring en karakter. Dan heb je als team alle gereedschap om uit te kiezen.

Een tophelper betekent niet alleen dat je ergens goed in bent, maar ook dat je weet waar je af moet blijven. In mijn ogen ben je een zelfsturende professional als je kan inschatten en organiseren wat nodig is, ongeacht of jij zelf de expertise hebt. Een topmanager weet ook niet alles, maar weet wel zijn eigen blinde vlekken aan te vullen met de juiste mensen om zich heen.

De vinger aan de pols

De kunst voor de tophelper op de werkvloer is om steeds opnieuw te blijven kijken wat het beste past bij de actuele situatie. Wat is op dit moment nodig voor deze specifieke cliënt? Kan de cliënt dit en wil de cliënt dit? Kan ik dat en wil ik dat? Wie kan ik anders inschakelen of om hulp vragen? Heb ik de juiste stijl om met deze specifieke cliënt contact te maken? Oftewel, hoe maak ik de beste match?

Situationeel zorgverlenen

Situationeel zorgverlenen dus. Dat is wel even een omslag. Niet meer automatisch je eigen aanpak inzetten, maar eerst kijken wat de situatie vraagt. Dat betekent soms ook dat je met jouw aanpak geen toegevoegde waarde te bieden hebt. Toch ben jij degene die er op dat moment iets mee moet. Dan kan je twee dingen doen. Toch gewoon maar je eigen ding doen, wat in wezen ook heel zelfsturend is, of de benodigde kennis/ervaring/aanpak bij je collega’s zoeken. Dan zit de toegevoegde waarde van de professional niet in het eigen kunstje, maar in het matchen van vraag en aanbod. Cliënt blij, zorgverleners blij. Alleen het ego moet soms nog even wennen aan het feit dat je waarde toevoegt door iets níét te doen.

Op deze manier hoeft in het gedrag niet zoveel te veranderen, maar kunnen mensen door een juiste match meer doen waar ze goed in zijn. Dat motiveert ook enorm.

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Blogs

HR en dilemma’s, hoe doe je dat

Van een dilemma is sprake wanneer er twee opties zijn die in eerste instantie op gespannen voet met elkaar staan en die beiden draagvlak hebben en mogelijkheden bieden. Zoals in…
Lees verder

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper De waardevolle organsiatie

whitepaper arbeidsmarkt
In dit whitepaper staan HR en HRM gerelateerde onderwerpen omtrent de Arbeidsmarkt

Registreer je als lid

Word gratis lid

Meld je nu aan!

Webinar Tsuru - Gelukkige, gezonde en gemotiveerde werknemers (de 3 Gs)
Tuesday Talk Kees de Rijke Koninklijke Landmacht 1

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

Deel je blog!

Word lid

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

Whitepaper

Menu