Tags: High Impact Learning, HRM, learning arches, opleiden

Terug naar inspiratie op de HR-opleiding

In 2019 veranderde de deeltijdopleiding HRM van de Hogeschool van Amsterdam van koers. ’’Studenten staan sindsdien weer aan het roer van hun ontwikkeling’, aldus docent en curriculummanager Myrke Nieweg.

Leerbehoeften centraal

‘Vroeger zetten we studenten vaak in een collegezaal en zeiden we: ‘Nu gaan we jullie vertellen wat je moeten weten.’ Die aanpak werkte niet voor iedereen. Veel studenten gingen achterover zitten en niet actief met de lesstof aan de slag.

We hebben een pas op de plaats gemaakt en onszelf kritische vragen gesteld: Wat willen we eigenlijk met de opleiding? Waar hebben onze studenten behoefte aan? Hoe zorgen we dat ze de vaardigheden en kennis verwerven die ze in hun werkende bestaan nodig hebben?

Al snel kwamen de hiaten in onze aanpak aan het licht. Zo werken alle studenten van onze deeltijdopleiding al: ze zijn vaak benieuwd hoe ze theorie in hun werk kunnen gebruiken of willen graag hun vaardigheden en kennis uitbreiden om een nieuwe stap te maken in hun carrière. Ze hebben uiteenlopende leeftijden en op allerlei manieren al veel kennis vergaard.

’’We hebben een pas op de plaats gemaakt en onszelf kritische vragen gesteld: Wat willen we eigenlijk met de opleiding?’

We kwamen tot de conclusie dat we onze aanpak van richting moesten veranderen: in plaats van de theorie als startpunt te nemen moesten de leerbehoeften van de student centraler komen te staan. Natuurlijk hebben we altijd oog gehad voor de individuele student, maar doordat we anders naar het ontwikkelproces gingen kijken, ontstond er een ander programma.’

Individuele ontwikkeling sturen in samenspraak

’’Met dit uitgangspunt in het achterhoofd zijn we in 2019 begonnen met een nieuwe aanpak. Een geweldig spannende tijd. Wij als docenten gaan sindsdien meer coachend te werk. We hebben met meer onzekerheid te maken dan voorheen: we kunnen ons vak niet meer dichttimmeren zoals we gewend waren, maar moeten wachten met waar de student mee komt. Onze oudere, meer ervaren, collega’s hebben ons de weg gewezen. Ze laten zien hoe je studenten serieus neemt: ze spreken hen aan als een professional, als iemand die al werkt, wat in feite ook vaak zo is. Ze zijn bereid om zich te laten verrassen door de student en stellen zich open voor nieuwe inzichten. Zo ontstaat er een open, gelijkwaardig gesprek waarin je samen kunt ontdekken waar de leerbehoeften van de student liggen.

De studenten waarderen de nieuwe aanpak enorm: ze krijgen meer vrijheid en voelen zich meer gezien. Het is heel motiverend. Het wisselt wel sterk per student hoeveel begeleiding er nodig is. Sommige studenten weten totaal niet waar ze moeten beginnen, terwijl anderen van begin af aan heel zelfstandig zijn.’

Praktijkopdrachten in plaats van tentamens

’’Voordat studenten aan de opleiding beginnen, proberen we ze bewust te maken van wat het programma van ze vergt: als je liever vanaf binnenkomst aan de hand genomen wordt, is deze opleiding misschien niet geschikt voor je. De docenten laten hun studenten weliswaar niet volledig los“ dat zou onverantwoord zijn“ maar je wordt wel meer op jezelf teruggeworpen dan in onze vroegere opleiding.

’’Studenten krijgen meer vrijheid en voelen zich meer gezien’

Dat begint al in het eerste jaar. We vragen onze studenten aan het begin van de opleiding wat voor soort professional ze willen worden. Het is niet genoeg als ze zeggen: ’’Ik wil manager worden’ of ’’Ik wil met mensen werken’. Ze moeten gaan beseffen dat het belangrijk is om concrete doelen te stellen. Die doelen kun je best onderweg aanpassen naarmate je beter begrijpt wat ze behelzen of als de situatie daar om vraagt. Ze zijn geen keurslijf, maar bieden juist mogelijkheden doordat ze een richting aangeven.

De meeste studenten kunnen hier goed mee uit de voeten. Ze zijn de aanpak vaak al gewend: in hun werk hebben, gaan ze ook vanuit doelen aan de slag. Het verschil is dat ze binnen de opleiding hun eigen ontwikkeling betreffen.

Onze student-gerichte aanpak heeft uiteraard praktische implicaties voor de organisatie van het onderwijs. Zo hebben we geen traditionele tentamens meer. In plaats daarvan maken studenten praktijkopdrachten waarmee ze moeten aantonen of ze bepaalde competenties hebben behaald. De principes voor High Impact Learning van hoogleraar Filip Dochy vormen ons uitgangspunt, naast de ‘learning arches’ uit het gedachtengoed van KAOS Pilot.’

Onzekere planning

’’Voor de administratie is deze aanpak nog uitdagend, merken we. De behoefte aan voorspelbaarheid staat op gespannen voet met de wens naar meer flexibiliteit. Zo krijgen we onder meer met het oog op voorlichting vaak lang van te voren het verzoek om door te geven wat we binnen de opleiding gaan doen. Maar dat weten we vaak alleen op hoofdlijnen, omdat we ruimte willen laten voor de behoeften van de studenten“ en ook met veranderingen in de arbeidsmarkt en maatschappij.

Die puzzel is voorlopig nog niet opgelost. De laatste jaren is er steeds meer nadruk komen te liggen op verantwoording. Begrijpelijk, maar innovatie en creativiteit binnen opleidingen krijgen zo minder een kans. Ook voel ik me vaak gecontroleerd als ik weer een formulier zit in te vullen of verantwoordingsverslag schrijf. Waarom al dat wantrouwen? Vertrouw liever op onze expertise als docenten en laat ons studenten helpen bloeien in hun ontwikkeling.’

 

Tags: High Impact Learning, HRM, learning arches, opleiden
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE