Tags: motivatie, Productiviteit, uitstelgedrag

Uitstelgedrag: Zo voorkom je het deel 2

Maar liefst 20 tot 25% van de kenniswerkers heeft naar eigen zeggen serieus last van uitstelgedrag. Deze groep is bovendien zelf zo gewend aan dit uitstelgedrag dat velen dit als een vaste karaktereigenschap van zichzelf noemen.

 

Na het eerste blog over uitstelgedrag, geeft Jan-Dirk Reijneveld in dit tweede blog nog een aantal waardevolle tips hoe je ervoor kunt zorgen dat je nooit meer een taak uitstelt.

Plezier in je werk

De eerste gouden tip om uitstelgedrag tegen te gaan is om te zorgen dat je werk doet dat je leuk vindt. Een goede vraag daarbij is: zou je dit werk ook doen als je er niet voor zou worden betaald? Hoe leuk je je werk ook vindt, hoogstwaarschijnlijk zitten er toch elementen in die je niet leuk vindt. Hoe kun je omgaan met de vervelende onderdelen van jouw functie? Neem het schrijven van een kwaliteitsrapportage. Ik kan me voorstellen dat dat een klus is die je verleidt om deze een aantal keren uit te stellen. Hoe kun je er nu zorgen dat je toch met zo’n klus aan de slag gaat?

 

  • Combineer de vervelende taak met iets leuks. Het schrijven aan de kwaliteitsrapportage is leuker als je jouw Spotify-afspeellijst met breinvriendelijke instrumentale muziek erbij beluistert.
  • Visualiseer volgende week, of reis in je hoofd alvast naar volgende maand: bedenk hoe vervelend je het vindt als tegen die tijd die kwaliteitsrapportage nog steeds op jouw actielijst prijkt. En hoe fijn het is als je ’m daar niet meer tegenkomt.
  • Bij het schrijven van de kwaliteitsrapportage kun je starten met een actie waar je echt zin in hebt of anders een actie die je af kunt ronden binnen die klus. Zelfs al is het een heel simpele actie, zoals de inhoudsopgave van het document bijwerken: alleen al het afronden en af kunnen strepen van zo’n deeltaak geeft je een goed gevoel. Met als gevolg dat je de drempel verlaagt om met andere acties binnen de kwaliteitsrapportage, waar je eigenlijk geen zin in had, toch aan de slag te gaan.

 

Waarom wilde ik dit ook alweer?

Als je tegenzin blijft houden, helpt het misschien om je af te vragen hoe belangrijk het voor jou is dat die taak wordt uitgevoerd. Als je ondernemer bent en de rapportage is noodzakelijk om mee te kunnen dingen naar aanbestedingen, dan lijkt het antwoord me duidelijk.

Een andere aanpak is dat je een taak waar je geen zin in hebt verbindt met iets groters wat veel waarde voor jou heeft. Als je zzp’er bent, dan vind je acquireren misschien vervelend. Die activiteit krijgt een andere lading als je aan dat acquireren een doel op lange termijn koppelt: als je jezelf ten doel stelt om over tien jaar een financiële buffer te hebben opgebouwd en je hebt berekend hoeveel geld je dus elk jaar“ en elke maand“ moet verdienen, dan krijgt het acquireren ineens een doel of kun je er zelfs een purpose bij voelen. Zo krijgt een offerte die je voorheen moest schrijven opeens een heel andere betekenis: ineens wil je deze offerte schrijven.

Maak gebruik van een ’’life calender’. Dat is een kalender waarin je op één vel papier al jouw levensjaren weergeeft in de vorm van vakjes. Elk vakje staat voor een jaar, een maand of een week, afhankelijk van hoe gedetailleerd je de kalender wilt hebben. Laten we er optimistisch van uitgaan dat je negentig jaar wordt. Je krijgt dan negentig vakjes (aantal jaren), 1.080 vakjes (aantal maanden) of 4.680 vakjes (aantal weken). Vink de jaren, maanden of weken die jij al hebt geleefd af. Je maakt hierdoor zichtbaar hoe lang of kort jouw leven waarschijnlijk nog is en dat de tijd om dingen te bereiken in jouw leven niet eindeloos is. Dat besef kan jou stimuleren om met een belangrijk project aan de slag te gaan in plaats van het uit te stellen.

Geef jezelf even opstarttijd 

Wat als je ervan overtuigd bent dat werken aan de kwaliteitsrapportage op dit moment niet gaat lukken? Bijvoorbeeld omdat je de rust of energie mist? Geef jezelf om te beginnen een kwartier om het toch te proberen. In veel gevallen blijkt dat je ergens in dat kwartier toch aan het schrijven bent geslagen. Realiseer je dat het bij denkwerk gemiddeld 20 minuten duurt voordat je optimaal geconcentreerd bent. De eerste minuten, als je nog niet zo geconcentreerd bent, zijn vaak het zwaarst. Als je die eenmaal door bent, blijkt de taak waar je zo tegen opzag, vaak erg mee te vallen. Ga dit experiment maar eens aan en neem waar bij jezelf hoeveel het scheelt als je door het begin heen bent.

Blijft de tegenzin hardnekkig aanwezig, kies er dan voor om eerst één of meer andere acties uit te voeren, die buiten het bestek van je eigenlijk taak liggen. Het is dan handig om voor een klusje te kiezen waarvan je zeker weet dat jou dat gaat lukken. Zoek in jouw actielijst een makkelijk te voltooien taak en voer die uit. Waarschijnlijk zul je merken dat jouw energie en zelfvertrouwen bij elke afgevinkte taak toenemen. Goede kans dat je op een gegeven moment op het punt komt dat je je sterk genoeg voelt om de kwaliteitsrapportage op te pakken. Uitstelgedrag gemanaged, missie geslaagd.

Met bovenstaande aanpak smokkel je natuurlijk een beetje. Want eigenlijk stel je de taak die je wilt uitvoeren (in dit voorbeeld: de kwaliteitsrapportage) uit. Alleen doe je dat voor een korte, afgebakende periode. Althans, dat is het plan. Let erop dat uitstel niet verandert in afstel, doordat er in die afgebakende tijd dingen gebeuren die jouw aandacht trekken.


Gebruikte bronnen:

 

  • Van den Brandhof, Jan-Willem, van den, Gebruik je hersens, Boom, Amsterdam (2015)
  • Reijneveld, Jan-Dirk, Meer doen in minder tijd. S2 Uitgevers, Baarn (2021).
  • Steel, Piers, Uitstelgedrag“ Waarom we lastige dingen voor ons uit schuiven en hoe we hiervan afkomen, Ten Have (2014).

 

Tags: motivatie, Productiviteit, uitstelgedrag
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE