Tags: Great Place to Work, talent, vertrouwen

Vertrouwen is geen ’’nice to have’

Het is misschien wel het minst begrepen, meest onderschatte en helaas soms ook het meest verwaarloosde aspect binnen een organisatie: vertrouwen. Vertrouwen ondersteunt en bepaalt de kwaliteit van iedere interactie, elke relatie, elk project en elk team. En uiteindelijk ook van de relatie met de klant en de reputatie van een organisatie. Een sterke reputatie begint intern. Want één ding hebben succesvolle organisaties met elkaar gemeen: zij blinken uit in vertrouwen.


De bevindingen in dit artikel zijn gebaseerd op het medewerkers- en werkgeversonderzoek van Great Place to Work onder 62 gecertificeerde organisaties. Deze organisaties hebben de vereiste scores om zichzelf een Great Place to Work te noemen.


Wanneer medewerkers zichzelf kunnen zijn en elkaar en hun leiders vertrouwen, is de kans vele malen groter dat zij hun volle potentieel durven in te zetten. Het maakt dat samenwerkingen tussen mensen, in teams en tussen afdelingen optimaal verlopen. Hierdoor ontstaat minder afleiding door ’’gedoe’ en kan gefocust worden op de dingen die écht belangrijk zijn en die bijdragen aan het succes van de organisatie. Immers, wanneer er geen vertrouwen is, ontstaan politieke spelletjes, bureaucratie, pesterijen, slechte of zelfs gestaakte communicatie en andere vele afleidingen waardoor organisatieresultaten niet of vertraagd worden behaald.

René Brouwers, voormalig hoofd HR bij het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis en momenteel directeur van Great Place to Work Nederland: In onze overtuiging, dat vertrouwen de belangrijkste factor is voor goed werkgeverschap, worden wij gesterkt door tal van onderzoeken. Onder andere door Covey, Lencioni en het onderzoek van Google uit 2015 over de eigenschappen van hun best functionerende teams. In deze best presterende teams bleken medewerkers een zeer grote mate van psychologische veiligheid als belangrijkste drijfveer voor hun succes te benoemen. De basis daarvan is vertrouwen.

Vertrouwen als belangrijkste concurrentievoordeel

Vertrouwen is dat ene ding dat concurrenten niet kunnen kopiëren. Het lijkt op het eerste gezicht iets softs en ontastbaars, maar in werkelijkheid is vertrouwen ontzettend pragmatisch en werkt het excellerend. Uit de onderzoeksdata van Great Place to Work blijkt dat organisaties met een hoge mate van vertrouwen significant betere resultaten laat zien dan organisaties met een lagere mate van vertrouwen. Dit komt overeen met de formule die Covey* gebruikt: Een hoge mate van vertrouwen leidt tot versnelling in de organisatie en lagere kosten. En een lage mate van vertrouwen leidt tot vertraging en hogere kosten.

Vertrouwen levert betere bedrijfsresultaten

Organisaties met een hoge mate van vertrouwen* kenmerken zich door:
• Leiders zijn eerlijk en vertonen ethisch gedrag.
• Medewerkers krijgen het vertrouwen om hun eigen werk in te richten.
• Leiders zijn goed aanspreekbaar.
• Leiders zijn competent .
• Medewerkers kunnen vragen stellen en krijgen daar een eerlijk antwoord op.
• Er is een cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden.
• Beloftes worden nagekomen.
• Acties komen overeen met wat is gezegd.

Dit resulteert in positieve bedrijfsresultaten:
1. hogere omzetgroei (22.5%)
2. lager verloop (5%)
3. meer sollicitanten (6.6 sollicitanten per medewerker)
4. mensen willen langer bij de organisatie blijven werken (89%)
5. merkambassadeurschap (95%)
6. productiviteit (97%)
Organisaties met een lagere mate van vertrouwen* kenmerken zich door:
• Onduidelijkheid over verwachtingen.
• Onduidelijkheid over rollen en taken.
• Medewerkers worden niet betrokken bij beslissingen.
• Er is geen duidelijke visie.
• Er is sprake van vriendjespolitiek.
• Er is geen goede informatievoorziening.
• Beloftes worden verbroken.
• Acties komen niet overeen met wat gezegd is.

Dit leidt, ten opzichte van organisaties met een hoge mate van vertrouwen, tot minder goede bedrijfsresultaten:
1. lagere omzetgroei (6%)
2. hoger verloop (11%)
3. meer sollicitanten (4 sollicitanten per medewerker)
4. mensen willen langer bij de organisatie blijven werken (74%)
5. merkambassadeurschap (82%)
productiviteit (80%)

**Organisaties met een hoge mate van vertrouwen zijn in dit artikel Great Place to Work Certified organisaties met een score tussen 90% en 100% op Vertrouwen. Dit is gemeten door 39 stellingen uit het Great Place to Work medewerkersonderzoek over Geloofwaardigheid, Respect en Eerlijkheid.

Organisaties met een lagere mate van vertrouwen zijn in dit artikel Great Place to Work Certified organisaties met een score tussen 70% en 80% op Vertrouwen. Dit is gemeten door 39 stellingen uit het Great Place to Work medewerkersonderzoek over Geloofwaardigheid, Respect en Eerlijkheid.

Een optimale employee journey: bouw aan je cultuur

Culture is the feeling. It’s the thing that you really want to go to work. Or what makes you really not want to go to work

Michael C. Bush, global CEO Great Place to Work

Een goede employee journey zorgt voor een consistent positieve employee experience. De basis hiervoor is een goede organisatiecultuur gebaseerd op vertrouwen. In alle fasen van de employee journey is handelen vanuit de (gewenste) organisatiecultuur, en op basis van vertrouwen, cruciaal. Een goede organisatiecultuur kan je bouwen met behulp van de volgende uitgangspunten:

  1. Zorg voor een duidelijke integratie met de visie, missie en kernwaarden van de organisatie. Spreek jullie intenties en ambities uit en laat duidelijk zien waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Zo bouw je aan geloofwaardigheid.
  2. Ieder mens is verschillend, maar wil wel gelijk en eerlijk behandeld worden. Zorg ervoor dat het aanbod aansluit bij verschillende behoeften en wensen. Maak het beleid en de initiatieven gevarieerd en beschikbaar voor iedereen in de organisatie, ongeacht functie, leeftijd, hiërarchische positie, religie of achtergrond. Zorg voor een inclusieve cultuur, waar verschillen verwelkomd worden.
  3. Eigenheid is belangrijk; kopieer niet zomaar beleid of best practices van een andere organisatie. Bedenk waar jouw organisatie voor staat en geef een eigen draai aan de programma’s en activiteiten die je aanbiedt. Bedenk iets dat mensen trots maakt om over te vertellen als zij op een feestje staan en wat mensen zullen onthouden.
  4. En als laatste: zorg ervoor dat de programma’s en activiteiten een gevoel van waardering, vrijgevigheid en warmte in zich dragen. Wanneer je als organisatie in staat bent om persoonlijke verbindingen te maken, zullen individuele medewerkers zich gezien en erkent voelen. Dat is een van onze eerste levensbehoeften als mens en medewerkers verdienen dit respect.

Een cultuur van vertrouwen, niet alleen tussen leiders en medewerkers, maar ook tussen medewerkers onderling, bevordert de samenwerking en maakt dat beslissingen sneller gemaakt kunnen worden. Uiteindelijk leidt vertrouwen tot betere bedrijfsresultaten. Organisaties met een hoge mate van vertrouwen hebben een hogere omzetgroei, lager verloop, trekken meer sollicitanten aan, een hoger merkambassadeurschap en een hogere productiviteit. Een goede employee journey is alleen succesvol indien in alle fases gehandeld wordt op basis van vertrouwen.

Vertrouwen is niet soft of alleen maar een ’’nice to have’. Het draait niet alleen om empathie, maar juist ook om opleveren van resultaten en de verwachtingen duidelijk hebben. Hoe staat het bij jullie organisatie? Hoeveel procent van jullie tijd besteden jullie aan het echte werk? Weet iedereen binnen de organisatie wat de prioriteiten zijn? Luisteren jullie naar alle medewerkers? Leveren jullie wat jullie beloven aan jullie klanten?


Bron

*Stephen M.R. Covey“ The Speed of Trust

*** De volgende aspecten worden door deze stellingen berekend:

  • Mensen willen langer bij de organisatie blijven werken: Ik wil hier nog een lange tijd blijven werken
  • Merkambassadeurschap: Ik ben er trots op anderen te vertellen dat ik hier werk
  • Productiviteit: Mensen hier zijn bereid tot extra inspanningen om het werk af te krijgen.
Tags: Great Place to Work, talent, vertrouwen
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE