Tags: sociale innovatie, trends

Welke rol heeft de HR-professional van nu en de toekomst?

Iedere functie verandert. Of verdwijnt zelfs helemaal als gevolg van automatisering of robotisering. Zo verdwenen de ponstypiste en de geldteller. En veel onderzoeken gaan ervan uit dat de komende jaren nog veel meer functies, en met name taken, zullen verdwijnen.

HR hoeft zich echter weinig zorgen te maken, zo blijkt uit dezelfde onderzoeken. HR profiteert juist van verdergaande automatisering en nieuwe technieken. Repetitieve taken worden geautomatiseerd en zo kan bijvoorbeeld het selectieproces effectiever ingericht worden.

De functie van de HR-professional evolueert. Aan de functie worden steeds nieuwe eisen gesteld. Welke nieuwe rollen zou HR op moeten pakken? Welke kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk om de HR-functie toekomstbestendig in te richten?

’’HR als voorvechter van technologie’

Software en nieuwe technologie spelen een steeds grotere rol op de HR-afdeling. HR moet ook met data kunnen omgaan. HR-guru Dave Ulrich is de bedenker van het HR-rollenmodel. In 1997 introduceerde Ulrich vier rollen die HR zou moeten vervullen (employee champion, administratieve expert, strategic partner en change agent). Bij updates van dit model voegde Ulrich daar rollen aan toe en wijzigde hij de naam van andere rollen. In zijn meest recente boek over HR-rollen HR from the Outside in (2012) identificeert hij zes rollen. Een van die rollen is de technology proponent. Oftewel ’’de voorvechter van technologie’. HR moet kunnen omgaan met technologie en de meerwaarde van technologie inzien en gebruiken.

HR als marketeer

Een HR-professional zal ook een klein beetje marketeer moeten worden. Marketeers zijn gewend om in doelgroepen te denken. Vaak maken ze ook gebruik van persona’s. Een persona is een archetype van een gebruiker. Iedere doelgroep heeft andere wensen en behoeften. Om daarop in te spelen, moet je dus kennis hebben van die wensen en behoeften. Dat is handig als je nieuwe medewerkers gaat werven, maar zeker ook voor het inspelen op behoeften van huidige medewerkers. Generatie-experts, zoals Aart Bontekoning, tonen in onderzoek aan dat verschillende generaties, van millennials tot babyboomers, verschillende kenmerken hebben. Tussen generaties zitten grote verschillen, terwijl er binnen generaties grote overeenkomsten zijn. Gewapend met die kennis ben je een betere gesprekspartner voor management en medewerkers.

HR als business partner

Al jarenlang wordt er gesproken over HR als business partner. Daaraan gekoppeld woedt de discussie over ’’een plek aan de bestuurstafel voor HR’. Om als strategisch partner van het management te fungeren, moet HR zich de business eigen maken. HR moet zich verdiepen in de financiële huishouding van de organisatie, de producten en diensten van de organisatie door en door kennen en concurrenten in het vizier hebben. Om maar een paar dingen te noemen. En uiteraard moet ook meegepraat kunnen worden over de strategische richting van de organisatie, welk personeel, met welke vaardigheden daarbij horen en welke opleidingsinspanningen dat vergt. Natuurlijk wordt de rol van HR business partner niet in iedere organisatie zo ingevuld. Maar het geeft wel aan dat van HR steeds meer verwacht wordt. Dat HR buiten de muren van haar eigen vakgebied moet kijken. Sterker nog, zich beseffen dat die muren er niet meer zijn.

Talent werven

Ook is HR een acquisiteur. Talentacquisiteur om precies te zijn. De arbeidsmarkt wordt steeds krapper. Ook is er steeds vaker een mismatch tussen de benodigde en de beschikbare kennis en vaardigheden. In deze rol komen als het ware de vorige drie rollen samen. HR moet strategisch naar de organisatie kijken en bepalen welke kennis en vaardigheden nodig zijn om als organisatie te overleven. Daarna moet HR gaan werven. Dan is doelgroepkennis onontbeerlijk. Alleen met kennis van de doelgroep kunnen de juiste personen aangesproken en geworven worden. En het helpt ook als HR (technische) hulpmiddelen kan inzetten om schaarse doelgroepen te werven. Denk aan sourcing, marketing automation, de inzet van social media, artificiële intelligentie, videosollicitaties, het inzetten van serious games of escape rooms. Dan is enig gevoel bij technologie wel gewenst.

Doe de HR-scan
In hoeverre ben jij als HR-professional klaar voor deze vier rollen? Doe de HR-scan en ontdek het!

Tags: sociale innovatie, trends
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE