Volgens het Centraal Bureau Statistiek (CBS) hield de malaise op de Nederlandse arbeidsmarkt in het tweede en derde kwartaal van 2023 aan. Er waren 122 vacatures op elke 100 werkzoekenden. Mark Hedley, vice president Talent Recruiting bij G-P (Globalization Partners), presenteerde eerder deze maand tijdens de Tech Recruitment Conference (TRC) in Amsterdam een mogelijke oplossing voor dit probleem: wereldwijde personeelswerving.

Uitdagende ontwikkelingen op de arbeidsmarkt

Hedley heeft in diverse landen gewoond en gewerkt. In zijn huidige functie werkt hij samen met klanten en partners aan het bevorderen van de groei van hun onderneming en wereldwijde personeelsbestand. Hedley: “We zien wereldwijd een aantal problemen op het gebied van personeelswerving, ook hier in Nederland. Het is lastiger geworden om geschikte kandidaten te vinden en daarbij bestaat de kans dat werknemers die merken dat ze in trek zijn in de verleiding komen om hun geluk ergens anders te zoeken. Dit leidt tot onderbezetting. De extra werkdruk en verantwoordelijkheden kunnen voor burn-out bij de achterblijvers zorgen. Het afgelopen jaar kreeg 20% van alle Nederlandse werknemers last van burn-out of emotionele uitputting. In de IT-sector was sprake van het hoogste percentage (24,4%). Als bedrijven onvoldoende vaardig personeel kunnen vinden, moeten zij genoegen nemen met minder gekwalificeerde werknemers. Dit leidt tot gemiste deadlines, een lagere output en werk van mindere kwaliteit, wat funest is voor het bedrijfsresultaat.”

Obstakels voor wereldwijde personeelswerving uit de weg ruimen

Volgens Hedley is wereldwijde werving een overtuigende oplossing voor het tekort aan lokaal talent: “Het stelt bedrijven in staat om een beroep te doen op de expertise die te vinden is in talent hubs – knooppunten waar veel talent te vinden is – van over de hele wereld. Zo staat India bekend om zijn uitmuntende IT-professionals, terwijl Sri Lanka uitpuilt van de bekwame accountants. En als je werknemers nodig hebt die goed Koreaans, Japans en Chinees spreken, vind je in de Dalian-regio in China volop meertalig talent. Natuurlijk gaat wereldwijde werving ook met de nodige problemen gepaard. Om mensen in de nabijheid van hun woonplaats te kunnen laten werken moeten bedrijven effectief zien om te gaan met complexe internationale arbeidswetgeving, visum richtlijnen, werkvergunningen en belastingvoorschriften.

Organisaties kunnen deze obstakels uit de weg ruimen met behulp van global growth technology. Hedley legt uit wat dit inhoudt: “Deze technologie stelt bedrijven in staat om mensen aan te stellen volgens de eisen van de wet- en regelgeving in elk land. Denk bijvoorbeeld aan een generator voor lokaal compliant arbeidscontracten, of een rekentool voor lokale werkgeverslaten. De technologie omvat ook onderzoekstools waarmee je de beschikbaarheid van talent op verschillende locaties kunt analyseren. Dit maakt het mogelijk om de operationele kosten voor de landen die je op het oog hebt in te schatten en te vergelijken. En zo kun je er nog veel meer mee doen.”

Waar te beginnen

Als je op wereldwijde schaal op zoek wilt gaan naar talent, hoef je niet per se te beginnen met het selecteren van een specifieke regio. Hedley: “Global growth technology biedt je de mogelijkheid om verder te kijken dan geografische locaties. Je kunt je focus simpelweg richten op de profielen, vaardigheden en ervaringen die je nodig hebt. Of het nu gaat om India, Hongarije of Polen, elk land kan de perfecte kandidaat hebben. Als je jezelf voor dat idee openstelt, zet je daarmee de deur open naar het opbouwen van een sterker team.”
Nederlandse bedrijven verkeren in een goede positie om van start te gaan met de inzet van global growth-oplossingen. “Nederland staat al enorm open voor internationaal talent en biedt onderdak aan tal van Europese hoofdkantoren. Factoren die hieraan bijdragen zijn het naar buiten gerichte overheidsbeleid en belastingregime, een bevolking die vloeiend Engels spreekt en een sterk besef dat er nieuwe markten en kansen over de grens te vinden zijn. Ik raad Nederlandse bedrijven sterk aan om op dezelfde manier naar de internationale arbeidsmarkt te kijken en wereldwijde werving te omarmen. Praat met de juiste mensen en probeer het uit op een vertrouwde locatie met weinig risico, bijvoorbeeld in een culturele of taalcontext dicht bij huis. Als onze klanten dit proberen, zien ze al snel in hoe effectief dit is voor het bevorderen van hun internationale expansie. En ze willen nooit meer terug!”