Presenteren voor moderne organisaties: een nieuwe methode

Debat en pitch zijn op dit moment zowel in onderwijs als in organisaties de meest dominante ‘vormen’ van presenteren. Wanneer het echter je doel is om in samenwerking de juiste besluiten te nemen en die met elkaar uitgevoerd te krijgen, dan heb je er weinig aan.

Debat en pitch zijn op dit moment zowel in onderwijs als in organisaties de meest dominante ‘vormen’ van presenteren. Ze zijn in bepaalde omstandigheden effectief, bijvoorbeeld wanneer je in de politieke arena staat en voor de camera’s stemmen moet winnen (debat) of wanneer je bij fundraising tegenover investeerders zit en ze in korte tijd enthousiast moet zien te krijgen voor wat je te bieden hebt (pitch). Wanneer het echter je doel is om in samenwerking de juiste besluiten te nemen en die met elkaar uitgevoerd te krijgen, dan heb je er weinig aan. De reden daarvoor is dat zowel debat als pitch gericht zijn op overtuigen. Ze zijn in hun vorm ‘stellig’. Daardoor zorgen ze eerder voor discussie en tegenstelling, dan voor dialoog en samenwerking. 

In veel organisaties komt steeds meer nadruk te liggen op eigen verantwoordelijkheid in teams en afdelingen, op zelfsturing, en dus op de competentie van medewerkers om krachten te bundelen, versus gelijk te hebben. Dat maakt dat er behoefte is aan een ‘derde’ methode van presenteren. Deze methode is Presenteren vanuit Verbinding. 

Veel mensen denken bij presenteren aan iemand die voor een grote groep staat en een monoloog houdt. Denk aan een TED-talk. Dat noemen we bij de Kracht van Verbinding een ‘Large Room’ presentatie. Het percentage Large Room presentaties is minder dan 1% van het totaal aantal presentaties dat elke dag in organisaties gegeven wordt. Er zijn dus heel veel mensen die denken dat ze niet presenteren, maar niets is minder waar. 

97% van alle presentaties zijn de zogenaamde Small Room presentaties. Dat zijn inleidingen tijdens overleg met collega’s, bij klanten, met het management. De inleidingen zijn altijd interactief. Lang niet iedereen geeft presentaties voor groepen, maar vrijwel iedereen bespreekt ideeën en oplossingen en probeert daarin anderen mee te krijgen, soms meerdere keren per dag. Soms zijn deze ‘presentaties’ formeel, bijvoorbeeld wanneer je een oplossing presenteert bij een klant. Soms zijn ze informeel, bijvoorbeeld wanneer je een idee inbrengt tijdens een meeting met collega’s om hun mening te polsen. In beide gevallen is je doel te zorgen dat er goede beslissingen genomen worden, zodat de juiste dingen voor de organisatie gebeuren. In essentie gaat presenteren in 97% van de situaties dus niet om het overdragen van inhoud, zoals bij een Ted-talk. Het gaat om het beïnvloeden van besluitvorming, om het in dialoog bundelen van krachten, zodat de juiste dingen gebeuren. Inhoud goed overdragen is daarbij een van de vele middelen. 

Voor het voorbereiden en geven van Small Room presentaties zijn andere vaardigheden nodig dan bij presenteren voor een groep (storytelling), debat (o.a. argumentatieleer) en pitch (technieken om een goede eerste indruk te maken). Small Room presentaties vragen om een combinatie van presentatie-, communicatie– en samenwerkingsvaardigheden. Ontdek hoe deze drie competentiegebieden zijn geïntegreerd in de nieuwe methode Presenteren vanuit Verbinding. 

Ook Interessante Document

Bezoeker!

Laatste nieuws

Blijf op de hoogte

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.