Tags: , ,

‘Sustainability’ als onderdeel van jouw Employer Branding

In de huidige krappe arbeidsmarkt is een juiste Employer Branding voor een organisatie cruciaal. Maar waaraan moet een effectieve Employer Branding voldoen? En hoe zorg je er als organisatie voor dat alle onderdelen van je HR-beleid naadloos aansluiten op je Employer Brand?

HRcommunity wijdt in samenwerking met Top Employers Institute in de komende maanden een serie artikelen aan dit onderwerp. In het derde artikel gaan we in op het belang van Sustainability bij Employer Branding. Ook besteden we aandacht aan de rol die HR daarbij kan spelen en gaan we in op het verschil tussen CSR en ESG.

Sustainability is in de huidige tijd een van de belangrijkste thema’s. Niet gek gezien de sense of urgency; er moeten nu ingrijpende veranderingen worden doorgevoerd om onze toekomst zeker te stellen. In de werkomgeving is daarbij een belangrijke rol weggelegd voor HR-leiders als partner bij het creëren en implementeren van duurzaamheid strategieën binnen hun organisaties. Een van die strategieën heeft direct te maken met Employer Branding: de duurzaamheidsstrategie wordt namelijk ook onderdeel van de herdefinitie van de Employer Brand. Dit is van belang om bestaand talent te behouden en om nieuw talent aan te trekken. Ook helpt het om de juiste nieuwe talenten te identificeren die passen bij de nieuwe Employer Brand, waarin sustainability een grotere rol heeft gekregen.

Sustainability bestaat uit drie pijlers: economisch (profit), ecologisch (planet) en sociaal (people). Daarbij lag tot nu toe vaak de nadruk op planet, maar people en profit zijn evenzeer van belang: people omdat het een van de belangrijkste hulpbronnen – zo niet de belangrijkste – voor een organisatie is en profit omdat zonder een sustainable profit er geen toekomst is voor een bedrijf.

Het belang van sustainability is prominent aanwezig bij Certified Top Employers:

  • In 2022 beschouwde 96% van de gecertificeerde Top Employers zich als sustainable employer.
  • In 2022 nam 90% van de Top Employers hun sociale en ecologische verplichtingen consequent op in hun besluitvorming.
  • Bij het integreren van sustainability in hun HR-proces pakte 89% van de Top Employers dit op door een organisatiecultuur van sustainability te scheppen, 83% van de Top Employers maakte sustainability onderdeel van de Employer Branding en 85% van de Top Employers verwerkte sustainability in de waarden van de organisatie.

Hoe kan HR sustainability inspanningen ondersteunen?

Sinakho Dhlamini, HR Content Specialist bij Top Employers Institute, is ervan overtuigd dat als organisaties zich inzetten voor sustainability dit niet alleen goed is voor het milieu, maar dat het ook een positief effect heeft op de medewerkers die in de organisatie werken. Daarvoor zijn verschillende redenen:

  • Medewerkers denken niet alleen aan hun persoonlijke toekomst, maar ook aan de toekomst van het milieu.
  • Medewerkers voelen zich beter op hun werk omdat ze het gevoel zullen hebben dat ze voor een bedrijf werken dat waarden op het gebied van duurzaamheid respecteert en verdedigt.
  • Medewerkers die zich vertegenwoordigd voelen in de waarden van hun organisatie, voelen zich eerder trots op waar ze werken. Dat kan helpen bij het vergroten van de Employer Branding en merkherkenning van de organisatie.

Dhlamini geeft vijf tips hoe HR sustainability inspanningen kan ondersteunen bij organisaties:

  • Maak sustainability onderdeel van de bedrijfscultuur.
  • Betrek medewerkers bij het implementeren van sustainability doelen.
  • Implementeer een compensatie- en beloningssysteem waarbij sustainable doelen worden beloond.
  • HR kan green behaviour op kantoor bevorderen door medewerkers te trainen en kennis te ontwikkelen over duurzame acties die medewerkers op het werk kunnen doen met de beschikbare middelen.
  • Laat HR sustainability integreren in CSR en ESG projecten zodat het in lijn komt met de waarden van de organisatie.

Onderscheid CSR en ESG

Dhlamini haalt bij het laatste punt twee begrippen rond sustainability aan die nauw met elkaar verbonden zijn: Corporate Social Responsibility (CSR) en Environmental Social Governance (ESG). Er is echter ook een belangrijk verschil. Daar waar CSR wordt gedreven door ideeën, context geeft aan duurzaamheidsagenda’s en een cultuur van maatschappelijk verantwoord ondernemen, is ESG het meetbare resultaat van deze practices. Een belangrijke overeenkomst is dat bij beiden HR een belangrijke rol kan spelen.

HR en CSR

HR kan op drie manieren helpen om CSR in een organisatie te integreren:

  • Integreer CSR in de bedrijfscultuur binnen de organisatie door een organisatiebrede code met kernwaarden en een ethische code te implementeren.
  • Leer en luister naar medewerkers in de hele organisatie. Medewerkers willen betrokken zijn bij hun organisatie voorbij de grenzen van hun functie en door medewerkers voor te lichten over wat ze kunnen doen om bij te dragen, kunnen medewerkers worden begeleid bij het vervullen van deze actieve rollen.
  • Wees je bewust van de impact die de organisatie heeft op het milieu en creëer doelen die het beheer van hulpbronnen verbeteren en helpen om hun ecologische voetafdruk te verminderen.

HR en ESG

HR kan op drie manier helpen om ESG in een organisatie te integreren:

  • Help bij het stellen van doelstellingen en doelen die de organisatie kunnen helpen bepalen waar de organisatie momenteel mee bezig is. Door dit te doen kan HR ook onderzoeken hoe de organisatie kan werken om slecht presterende gebieden te verbeteren om de gestelde doelen te bereiken.
  • Werk samen met een gevestigd ESG-team om een ??strategische ESG-routekaart en ESG-kader te ontwikkelen met meetbare en progressieve doelen. HR helpt bij het creëren van dit raamwerk om belanghebbenden binnen en buiten de organisatie te begeleiden.
  • Rapporteer extern en intern in de organisatie over hoe de ESG-strategie ervoor staat. In deze rapportage wordt gekeken naar wat er goed gaat, wat er niet volgens plan gaat en wat het plan is om de strategie verder te ontwikkelen.

Conclusie

Omdat sustainability een van de belangrijkste thema’s is voor organisaties moet het verweven worden met alle onderdelen, alle processen en alle strategische doelen van een organisatie. En zeker ook bij Employer Branding. In de huidige krappe arbeidsmarkt kan sustainability namelijk een belangrijke pull-factor zijn voor nieuwe medewerkers. Zij willen graag werken voor een organisatie die sustainability hoog in het vaandel heeft staan. En hetzelfde geldt voor het behouden van medewerkers. Ook daar kan het doorvoeren van sustainability in de Employer Branding een belangrijke factor zijn. Voor de HR-afdeling van een Top Employer ligt daarom een mooie uitdaging om sustainability een prominente rol te geven in de Employer Branding van de organisatie.

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel
Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE