De meeste Nederlandse ondernemers zouden veel meer klanten kunnen hebben. Moeilijk is het niet eens. Pedro van Helden claimt dat je omzet verdubbelt als je kiest voor zijn aanpak: ‘Met deze nieuwe crisis is het belangrijker dan ooit dat je geen kans onbenut laat.’

Pedro van Helden van Sparreo traint in het hele land ondernemers en vraagt ze altijd wie tevreden klanten om een aanbeveling vraagt. Wie zijn hand opsteekt, zegt meestal dat hij dat ‘zo nu en dan’ doet. ‘Doodzonde,’ zegt Van Helden: ‘Aanbevelingen leveren veel werk op en door er consequent om te vragen kun je moeiteloos meer klanten krijgen.’ Het is een van de tips uit zijn nieuwe boek Onweerstaanbaar ondernemen, waarin Van Helden zijn drie succesversnellers beschrijft.

Weggever

Van Helden raadt ondernemers aan om klanten zo realistisch mogelijk te laten zien wat je kunt. Dat werkt het beste met een weggever, de eerste succesversneller. Van Helden: ‘Een adviseur of een accountant kan een gratis adviesgesprek aanbieden. Een kapper een gratis eerste knipbeurt en een dierenarts een gratis gezondheidscheck: het kost weinig moeite en het levert op lange termijn gegarandeerd nieuwe klanten op.’

Elevator pitch

De tweede succesversneller is de elevator pitch. De meeste ondernemers onderscheiden zich niet van hun concurrenten. Zo wordt het wel heel moeilijk voor klanten om voor jou te kiezen, waarschuwt Van Helden: ‘Als je wilt dat mensen bewust naar jou toe komen, dan zul je ook bewust moeten omschrijven wat jou bijzonder maakt. Ben je een technische perfectionist, werk je sneller dan de rest?’

WOW-ervaring

De derde succesversneller is het creëeren van een WOW-ervaring. Doe niet wat klanten verwachten, maar overtref hun verwachtingen. ‘Ik heb een fysiotherapeut geholpen wiens omzet stagneerde. Hij nam veel tijd voor zijn klanten, maar dat wisten die klanten helemaal niet. De fysiotherapeut en zijn team zijn dat vervolgens gaan benoemen: “De behandeltijd zit er eigenlijk op, maar ik neem nog even vijf minuten om uw nek te masseren.” Binnen een jaar had de praktijk niet alleen meer tevreden klanten, maar ook veel meer klanten.’

Met de drie succesversnellers en alle andere praktische tips in Onweerstaanbaar ondernemen wil Van Helden van Sparreo laten zien dat marketing niet moeilijk hoeft te zijn, dat het geen geld hoeft te kosten maar dat het heel effectief kan zijn. ‘We hebben al meer dan tienduizend ondernemers succesvol geholpen, dus ik durf inmiddels wel te zeggen dat het werkt.’ Zeker nu de coronacrisis economisch slachtoffers begint te maken, roept Van Helden ondernemers op om in actie te komen: ‘Zorg dat je geen kansen mist, met een handvol eenvoudige maatregelen kun je het tij keren.’

Onweerstaanbaar ondernemen is beschikbaar vanaf 6 augustus 2020. Paperback (ISBN 9789461264039) €20,-

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.