Tags: kwaliteit, organiseren, professional, verantwoorden

Als regels en aantallen het werkelijke verhaal niet vertellen

Wouter Hart hoort in de praktijk veel mensen klagen over de bestaande wijze van verantwoording. Maar wat is het alternatief? Speciaal voor mensen die in zulke ’’verdraaide organisaties’ werken, zet hij zeven principes op een rij voor Anders Verantwoorden.

Anders verantwoorden

door Wouter Hart

Wouter Hart hoort in de praktijk veel mensen klagen over de bestaande wijze van verantwoording. Maar wat is het alternatief? Speciaal voor mensen die in zulke ’’verdraaide organisaties’ werken, zet hij zeven principes op een rij voor Anders verantwoorden.

Professioneel handelen

Toezicht en verantwoording zijn nodig. De wereld zit nu eenmaal niet vol met alleen maar welwillende en kundige mensen. En zeker waar macht en persoonlijk financieel gewin op de loer liggen, zijn de juiste checks en balances nodig. Daarnaast: vreemde ogen kunnen soms ook gewoon op een goede manier dwingen. Dat is vooral relevant in vraagstukken waarbij professioneel handelen de sleutel tot kwaliteit is. In de klas, aan het bed, in de wijk, of in iedere andere situatie waarbij niet de transactie van goederen, maar de interactie tussen mensen de essentie is.

Zicht krijgen op kwaliteit

In dit artikel presenteer ik zeven principes voor Anders verantwoorden. Zodat we in ieder geval zelf beter in staat zijn een alternatief te zien. Daarbij gaat het zowel over verantwoording als over toezicht met als overkoepelende vraag: hoe krijg je zicht op de kwaliteit van geleverde prestaties? Daarbij richt ik me deels op het externe toezicht, maar gaat het zeker ook over de manier waarop we binnen organisaties zelf kijken naar en reflecteren op de kwaliteit van ons werk. Als ik het in dit artikel heb over ’’de toezichthouder’, gaat het over de manager, controller, bestuurder of misschien ook de klant aan wie we willen uitleggen wat we doen.

Op de schouders van de professionals

Waar iedereen zich altijd aan de regels houdt, wordt er waarschijnlijk niet erg oplossingsgericht gewerkt. Dat zal in geen enkele organisatie wenselijk zijn. Met strenge regels voor het toezicht en de verantwoording verklein je juist de kwaliteit van de oplossingen in de praktijk. Vrijwel iedere maatschappelijke organisatie ziet een omgeving waarin klanten steeds hogere eisen gaan stellen, vraagstukken meer en meer met die klant en in de keten opgelost moeten gaan worden en de behoefte aan een wendbare en flexibele organisatie toeneemt. De kwaliteit kan dan niet meer geborgd worden in de hiërarchie en bureaucratie, maar komt meer en meer op de schouders van de professionals te liggen.

Zeven principes voor Anders verantwoorden

Wat dat voor de besturing van de organisatie betekent heb ik beschreven in het boek Anders Vasthouden. De consequenties voor toezicht en verantwoording vervat ik in dit artikel in zeven principes voor Anders verantwoorden:

  1. Prik de illusie van het zeker weten door
  2. Richt je op de bedoeling, niet puur het systeem
  3. Ga op zoek naar het verhaal
  4. Om te weten moet je ook iets meten
  5. Verdiep je in de praktijk
  6. Toets het toetsend vermogen
  7. Maak (het) verschil

Wil je meer weten over de principes van Anders vasthouden, waarmee je zicht krijgt op de kwaliteit
van de geleverde prestaties? Lees dan snel verder in deze whitepaper.

Verdraaide organisaties

Het is geen toeval dat veel mensen ontevreden zijn over hoe verantwoording in zijn gang gaat. Dat is deel van een grotere ontwikkeling: organisaties zijn steeds vaker ’’verdraaid’. Managers en medewerkers ervaren dat huidige organisatierollen en -modellen niet meer werken. Ze willen terug naar waar het in de praktijk werkelijk om zou moeten gaan: op zoek naar eigen verantwoordelijkheid en de klant centraal. Ze willen terug naar de bedoeling.

Tijdens het Event Verdraaide Organisaties nemen Jitske Kramer en ik je de hele dag mee langs tal van inzichten, praktijkvoorbeelden en handvatten om mee aan de slag te gaan. Elk met ons eigen geluid, maar wel met een gemeenschappelijk kader zodat we de diepte in kunnen. Je gaat naar huis met concrete ideeën over Anders vasthouden, waarmee je direct in jouw organisatie aan de slag kunt.


Wij wensen je veel lees- en leerplezier,

Jitske en Wouter

Tags: kwaliteit, organiseren, professional, verantwoorden
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE