Wat als je als leidinggevende de sleutel weet tot transformatie van je medewerkers? Misschien kom je wel uit het tijdperk van de The Matrix waarbij Neo in zijn dagelijkse ritme handelt totdat Morpheus hem een andere weg laat zien. Transformatie is boven jezelf uitstijgen, een doel stellen, competenties ontwikkelen en vrede maken met je zwakkere kanten en gedragspatronen.
Rechtvaardig leiderschap: je medewerkers helpen transformeren
De meeste mensen leven in een bepaald ritme, maar sterk leiderschap helpt mensen transformeren – misschien wel net zoals Morpheus. Transformatie leidt voor winst op alle fronten: mensen die eigenaarschap tonen, vaardigheden ontwikkelen die zo belangrijk zijn voor teamsucces, maar ook kwetsbaarheid en open en eerlijke gesprekken. En, misschien nog wel het belangrijkste: dat mensen bij hun eigen vuur blijven.
De realiteit is echter dat 60% van de mensen in Nederland niet betrokken/bevlogen zijn volgens Effectory en dat 45% (volgens McKinsey) van het leren niet leidt tot verandering op de werkvloer of in je team. Voor transformatie – dat mensen andere doelen voor ogen stellen, anders handelen, denken en voelen – heb je zowel intrinsieke motivatie nodig en de kennis en tools om leren om te zetten in verandering.
Als je wilt dat mensen transformeren in je team is het belangrijk om zowel bedrijfskundig als psychologisch te kunnen denken en handelen. Die combinatie is schaars en dat maakt dat bedrijven geld of rendement laten liggen, maar ook dat mensen niet de ontwikkeling krijgen die ze eigenlijk willen. Er wordt geïnvesteerd in allerlei workshops, leerinterventies maar werkelijk rendement blijft uit. Echt rendement gaat stap-voor-stap en kan exponentieel groeien, maar in het begin heeft dat vaak een eigen ritme.
Bedrijfskundig denken bepaalt het vertalen van bedrijfsstrategie naar leren. Dit gaat over een heldere strategie van een bedrijf met een sterke competitieve advantage vertaald naar leren en een competentieraamwerk. Het competentieraamwerk dient daarbij meerdere niveaus te bevatten en vertaald te zijn naar gedrag. Nog mooier is als je het koppelt aan de vijf niveaus van leerevaluatie van Philips. Leren is zo relevant voor je bedrijf en gekoppeld aan de ontwikkelingen die de markt van je bedrijf vraagt. Echter, dit is maar het halve werk.
Op enkel de bedrijfskundige wijze – of soms strategische wijze – valt leren tegen omdat psychologisch inzicht bepaalt wat er van binnen gebeurt bij de mens. Een psychologisch principe dat rendement van leren remt is het principe van plezier en pijn. Daarbij leven mensen grotendeels op de automatische piloot omdat ze op een diepere laag – soms onbewust – emoties uit de weg gaan. Waarom denk je dat afvallen zo een uitdaging is voor mensen of Nieuwjaarsdoelen bereiken? Je leest het goed, sommige mensen gaan pijn uit de weg en anderen plezier, daar zal ik een andere keer meer over schrijven.
Victor Frankl zegt altijd mooi: “Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom.”
Een leerstrategie en daarmee de beoogde transformatie blijft uit omdat mensen bij gedragsverandering pijn en plezier tegenkomen. Specifieker gaat dit over het tegenkomen van angst, schaamte en frustratie. Voor de meeste mensen blijven taken met een hoge toegevoegde waarde spannend, denk dan aan: publiek spreken, assertiever handelen, open en eerlijk communiceren, grenzen aangeven, in termen van synergie denken – en niet win-loose. Het mooie is dat door te leren door die weerstand heen te bewegen er uiteindelijk zelfvertrouwen, zelfleiderschap en een stapje richting transformatie plaatsvindt. De sleutel is om hier in kleine stapjes in te oefenen en dit toe te passen zodat mensen een vaardigheid gaan beheersen en door de eigen weerstand heen gaan. Bij volharding wordt het gedrag onderdeel van wie ze zijn en daarmee transformeert hun zelfbeeld en zelfvertrouwen. *
Een inspirerend leider is bekend met zijn eigen pijn, plezier en ontwikkeling door moeilijke gebieden. Hij/zij kan medewerkers daardoor enorm inspireren en op gezonde wijze uitdagen en is zo inspirerend omdat hij/zij de transformatie belichaamt.
Onlangs faciliteerde ik een leiderschap- en teamontwikkeling voor een internationaal team. De leidinggevende was een respectvolle leeuwin die vocht voor haar team en strategie en niet bang was om haar openheid en kwetsbaarheid te tonen over haar onvermogen. Dat laatste waren enorme ontwikkelingsstappen voor haar. Het bijzondere was, het hele team had haar gevolgd in die ontwikkeling. Het team werd enorm effectief doordat ze nu konden vechten én verbinden.
Mensen verlangen naar rechtvaardig leiderschap die hen een eerlijke en juiste richting aangeeft om aan zichzelf en aan een betere wereld te werken. Vooral Generatie Y en Z die in 2025 75% van de arbeidsmarkt uitmaken. Help je hen daarmee dan zal persoonlijk leiderschap toenemen, met plezier en vreugde, openheid en ook dankbaarheid.
*Het is qua energie & synergie van het team niet verstandig om mensen te laten werken vanuit hun zwakke kanten maar wel zinvol om hun zwakke kanten sterker te maken die ze tegenkomen bij werken vanuit hun sterke punten.
Bronnen
- https://www.effectory.com/nl/kennis/hier-vind-je-nederlands-meest-bevlogen-en-betrokken-medewerkers/
- Nick van Dam (2018), Elevating Learning and Development
- https://d22bbllmj4tvv8.cloudfront.net/2a/88/0215e62e0db94080a130d8946890/111531-real-world-training-evaluation-sample-chapter.pdf
- https://www.uwgb.edu/sbdc/assets/multi/news/201611-Motivating-by-the-Pain-Pleasure-Principle.pdf
- https://mtsprout.nl/partner/leo/10-inzichten-om-gen-y-en-gen-z-binnen-te-halen-en-te-behouden
Zes tips hoe je van veranderen een contactsport maakt
Het ecosysteem van jouw organisatie
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE