Tags: e-learning, leren, microlearning, ontwikkeling

5 redenen waarom microlearning onmisbaar is bij een goede e-learning

Als je het over e-learning hebt, dan heb je het sec over het overbrengen van educatieve stof of trainingsinhoud door het gebruik van elektronische apparaten zoals computers, tablets of telefoons. Daarbinnen is er natuurlijk een breed scala aan type e-learnings in verschillende vormen en maten. Het kan een korte learning zijn in de vorm zijn van een eenvoudige slide-show. Of juist een langere cursus met veel interactieve elementen zoals een rollenspel.

Door nieuwe technieken zoals AI en betere toegang voor de cursist tot krachtige computers zijn de mogelijkheden inmiddels eindeloos. Maar wil je een doeltreffende e-learning, dan is het wijs om bij de ontwikkeling goed te kijken naar de kenmerken en voordelen van e-learning. En om deze volop te benutten kom je bij het opzetten van een e-learning al gauw uit op het toepassen van Microlearning.

Voor een goede e-learning is Microlearning dus onmisbaar. Hoe dat zit? We zetten 5 redenen hiervoor voor je op een rijtje…

1. Microlearning houdt motivatie hoog bij Individueel gebruik

De meeste e-learnings worden gemaakt voor individueel gebruik. Dat betekent dat lerenden A-synchroon van elkaar de cursus volgen. Er is dus geen direct contact met medeleerlingen om zichzelf en elkaar te stimuleren gedurende de e-learning. Met het gevaar dat de motivatie bij de lerende afneemt. De uitdaging voor jou als ontwerper van een e-learning is om die motivatie er wel in te houden. Dit doe je door aan te sluiten op de mogelijkheden en behoeften die de lerende heeft. Daarom hou je de learnings kort en krachtig, zorg je voor afwisseling en weet je de lerende precies genoeg te prikkelen zodat deze gemotiveerd blijft om ook de volgende les op te pakken. Precies wat de essentie van Microlearning is.

2. Een e-learning is perfect om te spreiden in de tijd, zoals dit ook toegepast wordt bij Microlearning.

In tijden dat iedereen het druk heeft komt het goed uit dat niet alles in een keer hoeft. Door de e-learning zo op te splitsen dat deze niet in een keer achter elkaar gevolgd hoeft te worden, geef je lerenden de gelegenheid om de verschillende sessies te volgen op de momenten dat het hen goed past. Als je dit doet is het wel belangrijk dat je bij elke sessie teruggrijpt op eerder geleerde stof. Zo vang je de tussenpozen op waarin het geleerde iets is weggezakt. En tegelijkertijd zorg je door die herhaling dat die kennis juist weer beter ingebed raakt. Zo gaan e-learning en Microlearning hier hand in hand.

3. E-learning is net als Microlearning just in time en op behoeften gebaseerd

In het vorige punt stipten we het al even aan: bij een e-learning is er voor de lerende de mogelijkheid om er mee aan de slag te gaan op het moment dat het hem goed uitkomt. Dat kan zijn qua tijdstip dat het hem het beste past, maar ook wat betreft het moment waarop hij of zij behoefte heeft aan specifieke kennis. En waar de gewenste informatie als het om e-learning gaat alleen digitaal beschikbaar zal zijn, kan het bij Microlearning ook voorkomen dat de op dat moment gewenste kennis in de vorm van een fysieke infographic naast de machine hangt of een waaier met instructies in je broekzak is.

4. Solide instructie-ontwerp is de basis voor succes. Niet alleen bij Microlearning.

Hoe goed een e-learning gevolgd gaat worden en of de opgedane kennis ook daadwerkelijk toegepast gaat worden in de praktijk, hangt voor een groot deel samen met hoe de learning is opgebouwd. Wil je dit goed doen, dan pas je net als bij Microlearning de 6 breinpincipes van het breinleren toe. Zo zorg je dat je e-learning toegankelijk en effectief wordt. Grijp dus net als bij Microlearning regelmatig terug naar het eerder geleerde, boor de zintuigen aan, sluit aan op het niveau van de lerende, zorg dat er voldoende uitdaging is en blijf herhalen.

5. Opdelen in hapklare brokjes faciliteert gepersonaliseerd leren bij Microlearning én e-learning.

Het eerder genoemde spreiden in de tijd heeft nog een voordeel: doordat de learning in kleine partjes is gesneden ontstaat direct de mogelijkheid om deze korte stukjes afzonderlijk van elkaar te gebruiken voor een specifiek doel. Een combinatie van verschillende modules uit diverse e-learnings kunnen zo weer dienen als een op maat gemaakte e-learning voor bijvoorbeeld het onboarden van nieuw personeel. Je pikt precies die modules uit de verschillende learnings die voor de nieuwe collega relevant zijn om snel wegwijs te worden binnen het bedrijf, zijn afdeling en de programma’s waarmee gewerkt moet worden.

Zo zie je: voor het maken van een goede e-learning is het toepassen en het gebruik van Microlearning bouwstenen onmisbaar.

Wil je ook een effectieve e-learning ontwerpen vol Microlearning aspecten? Heb je je onderwerp en doelstelling scherp, maar weet je niet waar te beginnen? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Microlearning expert Helma van den Berg van Let’s Learn! Zij denkt met plezier met je mee en informeert je graag over de mogelijkheden. Haar contactgegevens en meer informatie over leren en Microlearning is te vinden op: www.lets-learn.nl

Tags: e-learning, leren, microlearning, ontwikkeling
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE