Tags: employee experience, gelukkige werknemers, integron, medewerkersonderzoek

Employee Experience in Nederland 2024: ruim een derde werknemers in Nederland wil ‘functie elders’

‘Het gaat wel prima’ is niet meer goed genoeg voor bedrijven om werknemers binnenboord te houden. 30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen. In 2023 solliciteerde nog 15% van de promoters naar een functie elders; in 2024 is dat 25%. Dit blijkt uit het medewerkersbelevingsonderzoek bij Integron hebben uitgevoerd onder ruim 5.000 werknemers verdeeld over dertien branches.

Voor organisaties is er volgens de uitkomsten van het onderzoek heel wat werk aan de winkel om niet te belanden in een hoog personeelstekort. Een goede werk-privébalans is hiertoe de basis. Voor werkend Nederland is een dergelijke balans van groot belang. Ook de rol van het salaris is toegenomen. Zeker in deze tijd waarin mensen te maken hebben met stijgende prijzen en vaker moeite hebben om iedere maand rond te komen. Niet voor niets staat het salaris nu achter de werk-privébalans op plek 2 in de top 10 van meest belangrijke aspecten voor medewerkers. Dat was vorig jaar nog plek 4. Alles bij elkaar genomen zijn arbeidsvoorwaarden de nr.1 reden voor vertrek. Daarnaast is het essentieel om een thema als werksfeer de aandacht te geven die het verdient. Dat gaat verder dan alleen maar een ‘leuke sfeer’, maar ook om veilig te kunnen werken. Zo ondervindt 1 op de 5 medewerkers ongewenst gedrag. Meer aandacht is ook gewenst voor het thema leiderschap. Van hoger management en direct leidinggevenden wordt meer betrokkenheid verwacht.

Echt happy zijn medewerkers niet

Ons onderzoek laat zien dat het niet goed, maar ook niet slecht gaat op de werkvloer. Het is gemiddeld genomen allemaal wel redelijk oké voor werkend Nederland. Echt happy zijn de medewerkers vaak niet, maar rampzalig is het ook niet. Zo blijft het enthousiasme, uitgedrukt in de employee Net Promoter Score (eNPS) op vrijwel hetzelfde niveau als vorig jaar: +7. Kijkend naar het enthousiasme over de werkgever is dit niet zo hoog als in de jaren 2022 en 2021, maar ook weer niet zo laag als in 2020 en de jaren daarvoor. En dus komen we bij de conclusie dat we kunnen zeggen ‘het gaat wel prima’, maar dat is niet meer goed genoeg om als organisatie aantrekkelijk te zijn en blijven voor werknemers.

Vooral Generatie Z wil van baan wisselen

We zien vooral bij de Generatie Z de drang om van baan te wisselen; maar liefst 48% is van dit te gaan doen. Deze groep jonge mensen is van alle generaties het minst trots op de organisatie waar ze voor werken. 36% is nauwelijks of niet trots. Gen Z eist van organisaties dat ze een purpose hebben en zoeken werkgevers die aansluiten bij hun idealen. Omdat deze generatie over een aantal jaren het grootste deel van het personeelsbestand én wellicht ook het klantenbestand bevat, is het zaak voor werkgevers om hier serieus naar te kijken. Toch zijn het niet alleen ‘de jonkies’ die om zich heen kijken. Ook managers zijn massaal aan het solliciteren. 44% van het hoger management en directie heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Maar liefst 50% is van plan dit te doen. Dat is zeer verontrustend, vooral omdat de weg naar happy people vaak begint bij de top.

Verschillen tussen branches

Binnen de verschillende branches is het enthousiasme het hoogst binnen de financiële dienstverlening. De eNPS is gestegen van +17 in 2023 naar +31 in 2024. De facilitaire dienstverlening is de enige branche met een negatieve eNPS. Dat hoge enthousiasme binnen de financiële dienstverlening betekent niet dat het sollicitatiegedrag hier het laagst is. De behoefte om van baan te wisselen is het kleinst binnen de overheid en de zorg. En is relatief hoog bij ICT en zakelijke dienstverlening. Al eerder zagen we dat binnen de overheid medewerkers meer tevreden zijn over de arbeidsvoorwaarden in vergelijking met andere branches. Ook de werk-privébalans scoort hier erg goed. In de zorg maakt vooral het werkplezier het verschil. In de ICT en zakelijke dienstverlening zien we juist dat medewerkers erg kritisch zijn op deze thema’s.

Medewerkers binnen houden: zo werk je aan happy medewerkers

Een optimale employee experience levert je veel op. Het verlaagt de kans dat je medewerkers je organisatie verlaten, het verlaagt verzuim en indirect leidt dat voor flinke kostenbesparingen. Daarnaast zorgt goed werkgeverschap weer voor ambassadeurs binnen je eigen organisatie. En dat trekt nieuwe mensen weer aan. Integron helpt klanten op strategisch niveau met het optimaliseren van de employee experience. Wij hanteren daarbij het outside-in model van Manning en Bodine, dat ingaat op 6 elementen. Dit model is niet enkel een theoretische benadering, maar een praktisch raamwerk dat helpt bij het bespreekbaar maken van EX binnen alle lagen van de organisatie en het biedt een basis voor maatwerk en continue verbetering:

  1. Start met de EX strategie: Dit is de fase van visievorming en het bepalen van de EX-belofte. Het gaat over het definiëren van de strategie die specifiek gericht is op wat de organisatie wil betekenen voor haar medewerkers. Deze belofte moet helder gecommuniceerd worden binnen alle lagen van de organisatie, van het management tot aan de werkvloer.
  2. Zorg dat je de huidige medewerker belofte echt begrijpt: Kennisverwerving over wat de EX-belofte inhoudt en hoe deze past bij de organisatie. Het is de vertaalslag van de strategie naar het dagelijkse werk.
  3. De medewerker reis: Inzicht krijgen in de reis die medewerkers door de organisatie maken, gezien vanuit hun perspectief. Dit omvat het begrijpen en verbeteren van alle fases en facetten van de werknemerservaring.
  4. Een lastige, maar zeer belangrijke is de cultuur: Dit element benadrukt het belang van het definiëren en leven van de bedrijfscultuur en -waarden, die vorm geven aan de gewenste beleving en het gedrag binnen de organisatie.
  5. Metrics: Het kiezen van de juiste meetinstrumenten zoals de Employee Net Promoter Score (ENPS) om de prestaties te sturen en te weten waar de organisatie staat.
  6. Governance: Het vaststellen van structuren, rollen en processen om ervoor te zorgen dat de bevindingen uit de metingen worden omgezet in acties en verbeteringen.

Benieuwd naar alle inzichten? Download het nieuwe rapport

Integron heeft voor de vijftiende keer het medewerkersbelevingsonderzoek uitgevoerd via een steekproef van ruim 5.000 Nederlanders. Een representatieve afspiegeling van de

Nederlandse beroepsbevolking. Het onderzoek is begin 2024 uitgevoerd. De volgende branches zijn daarin meegenomen: bouw, installatie, facilitaire dienstverlening, financiële dienstverlening, groothandel, ICT, industrie, onderwijs, overheid, kennisintensieve dienstverlening, retail, transport en logistiek en zorg en welzijn. Het onderzoek is hier te downloaden.

Tags: employee experience, gelukkige werknemers, integron, medewerkersonderzoek
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.