Je kunt weinig anders dan medelijden hebben met machine learning (ML). Te vaak wordt er kwaad over gesproken, omdat het een bedreiging zou vormen voor medewerkers, processen automatiseert en mogelijk banen op de tocht zet. Maar werknemers hoeven zich geen zorgen te maken. ML speelt juist een belangrijke rol bij het transformeren van de werknemerservaring, het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers en het optimaliseren van loopbaanontwikkeling; of het nu gaat om natuurlijke taalverwerking of ondersteuning bij besluitvorming.

We kijken naar vijf manieren waarop HCM-oplossingen met machine learning een positieve invloed kunnen hebben op de ervaring van medewerkers.

1. Prestatieontwikkeling

Machine learning kan de loopbaan van een medewerker in kaart brengen en inrichten voor verdere ontwikkeling. Dit is mogelijk door medewerkers begeleiding te bieden ten aanzien van stappen die anderen in vergelijkbare functies zetten om vooruitgang te boeken binnen de organisatie. ML kan werknemers ondersteunen met op maat gemaakte trainingen en aanbevelingen, gebaseerd op wat andere kandidaten ondernamen om succesvol te zijn – informatie die een werkgever niet altijd tot zijn beschikking heeft.

Organisaties kunnen met ML leer- en ontwikkelinitiatieven aanbieden op een voor de werknemer geschikt tijdstip. Ook kan het eerdere trends in prestaties van individuen, teams of afdelingen onderzoeken, zodat stappen kunnen worden ondernomen om toekomstige resultaten te verbeteren.

2. Begeleiding en leren op afstand

ML kan een groot verschil maken op het gebied van leren op afstand. Van innovatief, interactief leren tot real-life gesimuleerde scenario’s voor vaardigheidsbeoordeling. ML kan gericht advies geven voor het oplossen van problemen op afstand, op basis van ervaringen uit het verleden en de mogelijkheid om samen te werken en advies te delen.

Machine Learning kan ook worden gebruikt om gebieden of personeel te identificeren waar training of herhaling nodig is of om aangepaste trainings- en ontwikkelprogramma’s voor werknemers te leveren.

3. Vooroordelen verminderen in beoordeling en loopbaanontwikkeling

Een van de vele uitdagingen voor leidinggevenden tijdens functioneringsgesprekken is om onpartijdig te blijven. ML kan prestatiegegevens evalueren zonder enige persoonlijke voorkeur voor de kandidaat. De tools kunnen menselijke vooroordelen verwijderen en een meer rechtvaardige, diverse en onpartijdige werkomgeving creëren.

4. Beloningen en privileges beheren

De administratie van privileges en beloningen kan lastig zijn, vooral in complexe, hiërarchische organisaties. Een van de grootste voordelen van het gebruik van ML is de component van de betrokkenheid van medewerkers. ML kan bijvoorbeeld helpen voorspellen welke voordelen de grootste positieve impact hebben op de medewerkers, of hoe beloningsstrategieën correleren met indicatoren zoals prestaties, effectiviteit van leiderschap of winstgevendheid. Moderne HCM-oplossingen met machine learning bieden ook de naadloze integratie van innovatieve privileges voor medewerkers met traditionele incentive-pakketten, waardoor een nieuwe en boeiende werknemerservaring wordt gecreëerd.

5. Besluitvorming versnellen

Door een einde te maken aan het handmatige ‘getallen kraken’ en door voorspellende analyses mogelijk te maken, ondersteunt ML beter onderbouwde en tijdige besluitvorming. Niet gehinderd door locatie en tijdzones, kan het toepassen van ML een meer kwantificeerbare, betrouwbare beslissing met betrekking tot werknemers mogelijk maken, uitsluitend gebaseerd op een uitgebreide inhoudsanalyse.

Ondanks de bedreiging voor werknemers die vaak wordt gezien, heeft machine learning de potentie om te innoveren en de betrokkenheid van medewerkers te transformeren. Hoewel het belangrijk is om de menselijke factor in balans te brengen met technologische oplossingen, zet machine learning HCM in een ander daglicht. Zo blijf je je concurrenten een stap voor.

Lees voor meer informatie het Oracle Artificial Intelligence Digibook.

Oscar Lausegger

Gepost door Oscar Lausegger

Oscar Lausegger is HCM Strategy Director bij Oracle.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.