Tags: ,

5 uitgangspunten om digitaal leren op de werkvloer tot een succes te maken

De moderne student, wie is dat? Dat is de snelle, hippe persoon die weet wat er allemaal mogelijk is en die op zijn moment en manier wil leren. Het is de persoon die geen weerstand heeft tegen digitaal leren, mits het past bij zijn of haar visie op hoe zoiets gaat in deze moderne tijd.

Onder de medewerkers binnen je organisatie zitten inmiddels al meer moderne studenten dan dat jij misschien beseft. Want ook de iets oudere garde leert zich in rap tempo nieuwe snufjes aan. Dat maakt dat de prioriteiten, trainingsbehoeften, voorkeuren en leerpatronen van je medewerkers inmiddels sterk afwijken van de platgetreden paden die we in het verleden hebben uitgestippeld.

Dus, zoals je je waarschijnlijk afvraagt uit de titel, wat vinden de moderne medewerkers van vandaag de dag van leren? Hoe zien ze leren binnen de organisatie graag geregeld? En wat motiveert bij het leren? Helma van den Berg, microlearning expert bij Let’s Learn! geeft je 5 uitgangspunten om ook in deze nieuwe tijden leren op de werkvloer tot een succes te maken.

1) Ze willen intuïtieve en gebruiksvriendelijke e-learning cursussen

Van den Berg: “Veel medewerkers zijn tegenwoordig van ‘generatie Y of Z’. Dat betekent dat ze zijn opgegroeid met internet. Ze hebben van jongs af aan toegang bij alles wat ze doen en zijn early adopters van nieuwe technologie. Ouderen worden hierin ook steeds beter. Steeds meer oma en opa’s gebruiken WhatsApp en Insta voor contact met de familie!

Moderne collega’s zijn gewend aan Amazon-, Netflix- en Spotify-platforms. Ze verwachten dezelfde naadloze ervaring tijdens het volgen van een cursus. Dus: zorg ervoor dat je geen rommelige cursus formaten of ingewikkelde navigatie hebt, maar een slimme, goed uitziende en eenvoudige cursus die snel de informatie levert die ze nodig hebben. Ze willen inloggen en leren. Dat is het!”

In de ogen van Helma van den Berg betekent dit, dat een e-learning die niet grondig is ontwikkeld en getest veel kans heeft om als een slechte learning te worden ervaren. “Het klinkt voor de hand liggend, maar waar voorheen technische storingen misschien werden weggeredeneerd als ‘slechts een bug’, zal dat niet genoeg zijn voor de moderne medewerker. De moderne medewerker zal minder waarde aan de learning hechten als de techniek hapert en het leren belemmerd.”

2) Ze nemen het ‘M’-woord serieus

Er zijn maar weinig liefdesaffaires zo hartstochtelijk als die tussen de mensheid en de mobiele telefoon. Het maakt niet uit wie je bent, iedereen houdt van zijn mobiel. Maar liefst vier op de vijf mensen slapen zelfs naast hun telefoon!

Helma van den Berg: “De werkplek van vandaag is mobieler dan ooit tevoren, dus dit moet een belangrijke overweging zijn bij het maken van digitale cursussen – ze moeten responsief zijn! Het is voor ons als learningprofessionals tijd om onze digitale learnings in de mobiele wereld te brengen. Zodat ze overal en altijd en op elke device inzetbaar zijn. Doen we dit niet, dan lopen we het risico in de afgrond van de veroudering te worden geslingerd, samen met de VHS, Minidisk en HD-DVD.”

3) Collega’s willen samenwerken en leren van hun collega’s

Helma van den Berg: “Een oplossing die we niet moeten vergeten is ‘Samenwerkend leren’. Daarbij gaat het verder dan het eeuwenoude trainer-studentmodel. Het gaat om het leggen van verbindingen, het bevorderen van interactie en het delen van kennis tussen collega’s in de werkstroom. Samenwerkend leren is een geschikte manier om een krachtige leercultuur te bevorderen. Maar de statistieken laten zien dat bedrijven dit nog nauwelijks inzetten in hun trainingsaanbod. Zo blijkt uit onderzoek van Bersin-Deloitte dat 87% van de collega’s zegt dat het delen van kennis met collega’s essentieel is voor hun baan. Maar uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat slechts 34% van de L&D-organisaties die ze hebben ondervraagd, investeerde in tools voor sociaal leren.”

Dus om het personeel van vandaag te betrekken, gaat het erom om collectieve kennis beter beschikbaar te maken in leerprogramma’s, sociale interactie aan te moedigen en flexibele samenwerkingselementen in het leerprogramma op te nemen.

4) Ze willen toegang tot inhoud in een fractie van een seconde

Als vierde punt geeft Van den Berg aan: “Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat medewerkers snel toegang tot een learning hebben. Maar in de praktijk zien we dat medewerkers naar Google gaan om snel een antwoord te vinden. Dat kan leiden tot onnauwkeurige informatie die niet past bij de werksituatie. We moeten dus de ‘Google-reflex’ vermijden door ervoor te zorgen dat onze digitale programma’s gemakkelijk te vinden en toegankelijk zijn.”

Uit onderzoek is bekend dat medewerkers maar 1% van hun werkweek gebruiken om te leren en zich te ontwikkelen. Dus zorg ervoor dat de digitale cursussen on-the-go en gemakkelijk toegankelijk zijn, zodat medewerkers het leren tot een onderdeel kunnen maken van hun werkstroom.

5) Ze willen een ervaring, geen presentatie

Van den Berg besluit haar opsomming: “In de moderne wereld wordt het steeds moeilijker om echt ‘af te schakelen’ van het scherm. Vaak gaan we van het ene programma naar het andere en van het ene internetvenster naar het volgende tabblad zonder ons echt te concentreren. Gebruik ervaringen, multimedia en inhoud die al onze zintuigen aanspreken: dit kan muziek, kleuren en interactiviteit zijn. Muziek, ijsbrekers, samenwerkingsgames of video kunnen allemaal geweldige manieren zijn om een multidimensionale leerervaring te geven. Daarmee hou je hun aandacht vast en krijg je ze in de leerstand. Zet het dan ook in om je medewerkers te betrekken!”

Tot slot

Millennials vormen in 2025 75% van de beroepsbevolking. Ze worstelen met de huidige maatschappij en economie, maar lopen tegelijkertijd niet meer zo warm voor geld als beloning.

Helma van den Berg: “Natuurlijk zijn we nooit alleen door geld gemotiveerd om te gaan leren, maar tegenwoordig zijn de moderne medewerkers dat nog minder dan voorheen. De millenniumgeneratie identificeert zich sterk met werken voor het grotere goed en het verbeteren van de wereld. Geweldig, toch? Laten we met elkaar investeren in digitale leeroplossingen die de medewerkers helpt het grotere plaatje te zien – hoe het hun vaardigheden zal ontwikkelen, hoe het kan passen in hun kernwaarden en wat het algemene ‘waarom’ is.

Dit is geen sinecure, maar als medewerkers zien hoe hun leren past in de puzzel van hun leven, dan zullen zij in hun handen klappen voor L&D.”

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel
Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE