Tags: arbeidsvoorwaarden, employee benefits, medewerkers

Kostenpost of waardevol: hoe employee benefits weer waarde krijgen

Employee benefits, of secundaire arbeidsvoorwaarden, hebben in de afgelopen jaren veel aan populariteit gewonnen, zowel vanuit medewerkers als werknemers. Waar vroeger vooral naar het salaris werd gekeken bij het overwegen van een functie, wordt er nu veel meer aandacht besteed aan het totaalpakket aan compensatie. Employee benefits hebben dan ook veel potentie, waarbij de keerzijde is dat veel werkgevers door de bomen het bos niet meer zien en de employee benefits meer een kostenpost zijn geworden.

Employee benefits als last

De traditionele secundaire arbeidsvoorwaarden hadden vooral te maken met de juiste voorzieningen op en rond de zaak, en bijvoorbeeld het opbouwen van aanvullend pensioen. Vervolgens kwam er voor Nederland, fietsland door en door, een fietsplan waar velen gebruik van maakten en wat later werd omgetoverd tot de werkkostenregeling (WKR) waar nog veel meer mogelijkheden zijn om tegen belastingvoordelen extra vergoedingen te bieden aan medewerkers. Een wildgroei aan employee benefits was het gevolg, met lang niet altijd de juiste impact.

Zo zijn er veel groeiende bedrijven die klein beginnen met het “sponsoren” van een sportactiviteit van een groepje medewerkers. Dan komen er wat medewerkers bij maar die sporten niet, dus wordt er ook een lunch verzorgd op kantoor. Vervolgens staat de winter voor de deur en staat de hele werkvloer op de latten in Oostenrijk, op kosten van de zaak. Een totaal niet duurzame aanpak, met hoge kosten tot gevolg.

Een ander voorbeeld is de “hype train” waar veel bedrijven een aantal jaren terug op sprongen om, met een blik op vitaliteit, massaal sportschoolabonnementen aan te bieden aan medewerkers. Op grote schaal inkopen bij de mooiste sportschoolketens betekende dat het abonnement niet €25 kostte zoals voor de reguliere consument, maar €20 per abonnement. Helaas hielden werkgevers er geen rekening mee dat in werkelijkheid slechts 20% van de medewerkers gebruik van het abonnement, terwijl er wel voor iedereen werd betaald, met als gevolg dat er ineens €100 werd betaald per abonnement dat echt werd gebruikt.

Verandering in visie

Het is dus geen wonder dat employee benefits vaak worden gezien als kostenpost, een van de grootste naast het salaris. Gelukkig is er langzamerhand een verandering in de visie op employee benefits gaande, die zowel voor medewerkers als werkgevers voordelig zou moeten uitpakken. Door medewerkers worden employee benefits gezien als een vorm van waardering en een manier om netto net wat meer over te houden aan het einde van de maand. Door werkgevers worden employee benefits weer gezien als een manier om hun waardering te laten blijken en om kostenefficiënt extra compensatie te bieden, middels de mogelijkheden binnen de WKR.

Nu is het vooral zaak om goed naar de opzet van employee benefits te kijken. Ieder individu is anders en dus is het lastig om te bepalen welke employee benefits je het beste kunt aanbieden als bedrijf. Uit onderzoek van Circula onder meer dan 1000 medewerkers is hen gevraagd naar wat voor employee benefits zij zouden willen als hun werkgever zou kiezen meer employee benefits aan te bieden. Het resultaat? Maar liefst 12 verschillende typen employee benefits (van sporten tot opleidingen en van consumpties tot maatschappelijke bijdragen) zonder dat er één of twee duidelijke voorkeuren zijn welke, om nog niet te spreken over de verschillende invullingen van deze categorieën.

Met dat in het achterhoofd is er in veel gevallen het nodige werk voor HR weggelegd. Een reeks partners wordt in de arm genomen om verschillende employee benefits aan te bieden, waar medewerkers tussen kunnen kiezen of gebruik van kunnen maken als het nodig is. Goed voor de medewerkers, goed voor de portemonnee, maar wel veel werk.

Flexibiliteit als sleutel

Ook al kost het veel werk, de flexibiliteit is wel wat waard. Zo blijkt uit hetzelfde onderzoek van Circula dat employee benefits in Nederland gemiddeld beoordeeld worden met een magere 6. Dit verandert drastisch als er een flexibele optie wordt toegevoegd aan deze employee benefits. Als dat namelijk het geval is, wordt deze score ineens een 8.

Wat dan nog rest voor werkgevers is om op zoek te gaan naar manieren om de werklast voor het opzetten van deze employee benefits te verkleinen. Hierbij kun je denken aan een efficiënte manier van werken door periodiek één employee benefit toe te voegen, of simpelweg één leverancier die een flexibel aanbod heeft aan employee benefits die passen bij ieder individu.

Tags: arbeidsvoorwaarden, employee benefits, medewerkers
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.