Tags: Circula, medewerkerstevredenheid, onderzoek

Medewerkerstevredenheid: meten is weten

Regelmatig horen we ‘meten is weten’ voorbij komen in steeds weer een andere context, waaronder de medewerkerstevredenheid. Het is een belangrijke prioriteit voor HR om de medewerkerstevredenheid te verbeteren, maar het onderzoek van Circula levert tegelijkertijd ook een ironische tegenstrijdigheid op. Hoewel 51% van de bedrijven de medewerkerstevredenheid als prioriteit ziet, wordt deze tevredenheid door maar liefst 58% van de werkgevers niet gemeten. Het zal dan ook niet als verrassing komen dat werkgevers niet altijd even goed weten hoe tevreden medewerkers nou echt zijn.

Hoe tevreden zijn medewerkers?

Volgens onderzoek onder 1021 medewerkers wordt de algehele tevredenheid beoordeeld met een 6.8 op een schaal van 1 tot 10. Gevraagd hoe tevreden werkgevers denken dat hun medewerkers zijn, komt het gemiddelde van 315 werkgevers uit op een 7.8. Dat is een volledig punt verschil wat dus door een groot deel wordt veroorzaakt door het feit dat werkgevers de tevredenheid niet meten.

Surveys onder medewerkers, of dit nou ieder kwartaal, ieder half jaar of ieder jaar is, is cruciaal voor het succes van een bedrijf. Medewerkers zorgen samen voor het succes en alleen door hen te bevragen weet je wat ze belangrijk vinden, waar ze tevreden over zijn en waar ze minder tevreden over zijn. Dat moet dan ook gelijk de fundering leggen voor HR om verbeteringen door te voeren.

Wat gaat goed?

Op basis van het onderzoek kunnen we in ieder geval aangeven waar medewerkers in Nederland, gemiddeld genomen, tevreden over zijn. Met stip op de eerste plaats staat de band die ze hebben met hun collega’s. Slechts 3% van de medewerkers is momenteel niet tevreden over de band met hun collega’s en geeft een onvoldoende.

Op de tweede plaats staat momenteel de bedrijfscultuur. Hierin is terug te zien dat medewerkers die dezelfde waarden hebben als hun werkgever erg blij zijn met de cultuur: medewerkers die waarde hechten aan thema’s als diversiteit en duurzaamheid geven in bijna 90% van de gevallen aan dat hun werkgever dit ook doet.

Wat kan er beter?

Verreweg het minst tevreden zijn medewerkers met hun secundaire arbeidsvoorwaarden. Medewerkers beoordelen deze met een magere 6, de laagste tevredenheidsscore in het hele onderzoek. De reden hierachter is een mismatch in de behoeften van medewerkers en wat hen geboden wordt door hun werkgever. Bij standaard employee benefits, zoals een sportschoolabonnement, is de tevredenheid erg laag. Wanneer werkgevers innovatiever omspringen met benefits, schiet die tevredenheid omhoog.

Zo blijkt dat 95% van de medewerkers graag flexibele benefits willen, zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze behoefte aan hebben. Wanneer werkgevers dit bieden gaat de tevredenheid over secundaire arbeidsvoorwaarden van een 6 ineens omhoog naar een 8.

Een ander punt waar ruimte is voor verbetering, is in de ontwikkeling van medewerkers. Veel medewerkers geven aan dat er maar beperkt mogelijkheden worden geboden door hun werkgever om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Zo ontbreekt het vaak aan een ontwikkelbudget of cursussen en trainingen. In veel kleinere organisaties is ook te zien dat er weinig doorgroeimogelijkheden zijn, wat ook impact heeft op de tevredenheid.

Bij het thema van ontwikkeling blijkt dat het vooral belangrijk is om rekening te houden met het individu. Iedereen leert op een andere manier en bij ontwikkeling denkt men al snel aan een volledige opleiding, een dure workshop of meerdaagse training. De realiteit is dat veel medewerkers juist gebaat zijn bij passende webinars, boeken over hun vakgebied en, iets van de laatste jaren, apps als Duolingo die helpen bij het ontwikkelen van een specifieke skill.

Meten is weten

Hoewel de gemiddelden in Nederland een mooi startpunt zijn, zegt dit niets over je eigen organisatie en dus komen we terug op dat ene gezegde: meten is weten. Om daarmee aan de slag te gaan heeft Circula speciaal voor leden een actie op hun benchmark, waarin jouw organisatie wordt beoordeeld door je medewerkers en wordt vergeleken met het gemiddelde in Nederland, om direct verbeterpunten te signaleren.

Tags: Circula, medewerkerstevredenheid, onderzoek
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.