Tags: beoordelingscyclus, evaluatie, organisatiedoelen, performance, prestatie

Performance Management 2.0, een onmisbaar instrument in een nieuw jasje

Het managen van de prestaties van medewerkers, het is iets dat organisaties al meer dan 100 jaar doen. Echter gaat dit op een achterhaalde manier. Tijd voor vernieuwing dus. Lees hieronder hoe Dialog dit aanpakt.

Het managen van de prestaties van medewerkers, het is iets dat organisaties al meer dan 100 jaar doen. Het doel ervan: het beste uit mensen halen om de organisatiedoelen te halen. Daar is niks mis mee natuurlijk. Sterker nog, het is broodnodig. Maar de manier waarop het gebeurt, die is toch echt achterhaald. Een beoordelingscyclus met twee gesprekken per jaar? Dat is echt niet genoeg. In december weten medewerkers niet meer wat ze aan het begin van het jaar afspraken aan doelen. Als die überhaupt nog relevant zijn. Dat kan beter, helemaal in deze snel veranderende wereld. Tijd voor vernieuwing dus.

Meer wendbaarheid en flexibiliteit

Onze vluchtige, onzekere en complexe wereld vraagt van organisaties een steeds hoger aanpassingsvermogen, en wendbaarheid. Tijdens de corona pandemie is deze ontwikkeling in een versnelling geraakt en nog essentiëler geworden. Goede en slechte tijden wisselen elkaar immers in rap tempo af, waarbij de ene sector krimpt en de andere groeit. Dan is er nog de digitalisering en het werken op afstand. Dat vraagt om andere competenties.

Het belang van het goede gesprek

Als je beoordelingscyclus bestaat uit twee gesprekken per jaar, weet je vrij zeker dat je continu achter de feiten aanloopt. Daarmee wordt de HR-cyclus meer een administratieve bezigheidstherapie dan dat het medewerkers helpt om op de goede dingen te focussen.

Hoe zorg je er dan wel voor dat je medewerkers zich optimaal ontwikkelen en optimaal bijdragen aan de organisatiedoelen? Dan is één ding nodig: het goede gesprek. Niet eenmalig of twee keer maar het hele jaar door. Over talent en ontwikkeling. Maar ook over doelen. Uit een onderzoek van Gallup (augustus 2020) kwam dat de betrokkenheid van thuiswerkende medewerkers met tien procent daalt wanneer ze eenmaal of minder per jaar een gesprek met de leidinggevende hebben dat écht over de medewerker zelf gaat. Hoe meer (goede) gesprekken, hoe meer betrokkenheid.

Een dynamisch proces met de medewerker ‘in the lead’

Door in gesprek te blijven wordt performance of prestatiemanagement een dynamisch proces, waarbij doelen stellen en continue dialogen een belangrijke rol spelen. Net als feedback geven en ontvangen.

Als je het goed aanpakt komen de groeimogelijkheden van de medewerkers centraal te staan, waarbij hun persoonlijke doelen aansluiten op de doelstellingen van de organisatie. Hierdoor nemen medewerkers bijna vanzelf de regie als het gaat om het formuleren van hun eigen doelstellingen. Juist dat motiveert ze om hier ook mee bezig te blijven.

Dialog helpt je met een nieuwe aanpak

Nu duidelijk is dat het draait om meerdere gesprekken per jaar is de vraag hoe je die insteekt en vastlegt. Dan komt Dialog om de hoek kijken, want die heeft hiervoor een verrassend simpele tool ontwikkeld. Die tool zorgt ervoor dat je heel gemakkelijk om feedback vraagt en die ook bewust inzet om verder te komen. En je blijft je dankzij de tool bewust van die stip op de horizon. De persoonlijke en bedrijfsmatige doelen dus. De software van Dialog is heel gebruiksvriendelijk zodat je in een mum van tijd je status bijwerkt. Een kind kan de was doen.

Leren en ontwikkelen

Dialog helpt met het stimuleren van gedragsontwikkeling. Door competenties te vertalen naar haalbare stappen van concreet en zichtbaar gedrag, wordt het voor medewerkers eenvoudig om hier mee te oefenen. Ook hier is reflectie weer een belangrijk onderdeel, want dit is de basis voor groei en ontwikkeling. Daarnaast koppel je een training, opleiding of e-learning eenvoudig aan de tool van Dialog. Hiermee stimuleer je medewerkers om te blijven leren en nieuwe kennis te koppelen aan de prestaties.

Zo kosten de gesprekken geen extra tijd

De tool van Dialog zorgt op ieder moment voor inzicht in de voortgang van medewerkers en de status van de organisatiedoelen. Alle behaalde resultaten en reflecties geven een overzichtelijk beeld tijdens evaluatiemomenten. Die hoeven ook geen extra tijd te kosten, want je hebt het erover tijdens bestaande overleggen of 1-op-1 gesprekken. Je benut die momenten dus beter. Pak gewoon even de tool erbij en bespreek wat je hebt gedaan en nog gaat doen. Leg de resultaten steeds even vast en het jaar- of beoordelingsgesprek verandert van een ‘moetje’ in een ‘makkie’. Je staat niet voor verrassingen, want je hebt het er continu over gehad.

Meer weten over Performance Management 2.0?

De actieve rol van de medewerker, met de verantwoordelijkheid zelf informatie aan te leveren, is een belangrijk element in de transformatie naar het moderne performance management.
Heb je behoefte aan meer waardevolle inzichten en tips voor een simpele en effectieve HR-cyclus? Lees dan ook dit artikel over Performance Management.

Tags: beoordelingscyclus, evaluatie, organisatiedoelen, performance, prestatie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE