Zo zorg je voor een fijne opgeruimde werkplek

Een opgeruimde werkplek zorgt ervoor dat iedereen productief en fijn kan werken. Het is daarom belangrijk om iedereen op kantoor aan te sporen om hun bureau opgeruimd en schoon te houden. Zijn er bij jou veel mensen op kantoor die spullen snel laten slingeren of het opruimen altijd uitstellen? Dan is het tijd om daar wat aan te gaan doen. Met chaos op het bureau kan niemand rustig en productief zijn werk doen. Dus hoe zorg je ervoor dat het kantoor altijd netjes en georganiseerd blijft zonder dat je constant tijd kwijt bent aan het opruimen?

Vermijd te veel rommel

Een van de grootste uitdagingen bij het behouden van een opgeruimde werkplek is het voorkomen van te veel rommel. Het is verleidelijk om een bureau vol te zetten met persoonlijke spullen, papieren en andere voorwerpen, maar dit kan al snel leiden tot chaos. Het is belangrijk om alleen de belangrijkste items op je bureau te houden en de rest op te bergen. Plan bijvoorbeeld minstens één keer per week wat tijd in voor iedereen op kantoor om de werkplekken op te ruimen. Een rolcontainer huren is hier een mooie oplossing voor. Zo zorg je ervoor dat jij en je collega’s spullen makkelijk kunnen weggooien op de juiste plek. Denk aan een rolcontainer voor karton, glas en restafval. Zo blijft het hele kantoor netjes.

Gebruik slimme opbergsystemen

Om de werkplek georganiseerd te houden, kan je het beste slimme opbergsystemen gebruiken. Overweeg het toevoegen of het gebruiken van ladekasten, boekenplanken en opbergdozen aan de bureaus om alles een vaste plek te geven. Door voor alle spullen een vaste plek te gebruiken, kan je alles snel terug vinden en efficiënter werken. Zo raakt iedereen minder snel zijn spullen kwijt.

Houd je bureau schoon

Als de werkplekken dan opgeruimd zijn, is het ook nog belangrijk om het schoon te houden. Het dagelijks schoonmaken van je bureau kan een groot verschil maken en het zorgt ervoor dat je ook niet spullen laten slingeren. Maak er daarom voor iedereen op kantoor een gewoonte van om aan het einde van de werkdag het bureau op te ruimen en schoon te maken. Dit betekent niet alleen het opruimen van papieren en andere spullen, maar ook het afnemen van stof en vlekken. Een schoon bureau zorgt voor een frisse start van de volgende werkdag en kan helpen om gefocust te blijven op de taken.

Houd je digitale organisatie ook opgeruimd

Het is ook belangrijk om digitaal alles opgeruimd te houden. Dit omvat alle documenten op je computer en je mailbox. Door dit allemaal opgeruimd te houden, kan je stress op kantoor verminderen, productiviteit verhogen en het zorgt ervoor dat iedereen geen mailtjes over het hoofd ziet. Als HR-manager kan je ervoor zorgen dat alle algemene mappen goed geordend en opgeruimd zijn. Motiveer alle werknemers om hun persoonlijke mappen ook opgeruimd te houden en onnodige bestanden te verwijderen. Stel voor iedereen bijvoorbeeld een vaste tijd per week in om alles digitaal op te ruimen.

Neem genoeg pauzes en beweging

Het is ook erg belangrijk dat iedereen genoeg pauzes neemt en beweging krijgt gedurende de werkdag. Dit draagt bij een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid. Plan daarom voor alle werknemers, en voor jezelf natuurlijk, regelmatig korte pauzes in van bijvoorbeeld tien minuten. Ga een stukje lopen op kantoor of buiten in de zon. Dit is vooral belangrijk als iedereen lange uren achter het bureau doorbrengt. Zo blijft iedereen energiek gedurende dag en kan het werk beter volgehouden worden.

Een schone werkplek voor een productieve dag

Alle HR-managers weten hoe lastig het kan zijn om collega’s aan te sporen om het kantoor, en vooral de individuele werkplekken, opgeruimd en schoon te houden. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat dit een automatische handeling wordt aan het einde van de dag. Stel daarom een vaste tijd in, één keer per week of meerdere keren als dat nodig is, om met z’n allen de werkplekken op te ruimen. Zo zorg je er ook voor dat de schoonmakers de bureaus ook echt schoon kunnen maken zonder dat er te veel rommel in de weg ligt. Dus waarom is het opruimen van de werkplekken nou zo belangrijk? Een georganiseerde werkplek leidt namelijk tot een productieve werkdag. Te veel rommel op het bureau betekent chaos in het werk. Begin daarom zo snel mogelijk met het implementeren van deze tips voor een opgeruimd kantoor!

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Laatste nieuws

Downloads

🙁

Blijf op de hoogte

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.