Tags: AI, Artificial Intelligence, Cornerstone, Data, download, proces optimalisatie, whitepaper

Hoe de HR-afdeling AI daadwerkelijk succesvol in kan zetten

AI wordt beschouwd als de gouden graal voor HR, maar heeft tot nu toe die belofte nog niet helemaal waar weten te maken. De weg naar een succesvolle implementatie van kunstmatige intelligentie gaat namelijk met wat hobbels gepaard. Waar wordt dit door veroorzaakt en - nog belangrijker - hoe kan dit worden opgelost?

De op AI gebaseerde HR-oplossingen die op dit moment al gebruikt worden, hebben als gedeelde eigenschap dat ze vooral ontwikkeld zijn om processen te optimaliseren. Neem bijvoorbeeld chatbots waar werknemers terecht kunnen voor hun HR-gerelateerde vragen. Op basis van beschikbare data geven deze AI-hulpdiensten antwoord en verlichten zo de werkdruk van de HR-afdeling.

Kwantitatief versus kwalitatief

Bij een relatief eenvoudig vraag zoals ‘Hoeveel vrije dagen heb ik nog over dit jaar?’ kan een geautomatiseerde chatbot prima van dienst zijn. Maar wanneer het om een vraag gaat waarbij meer interpretatie van beschikbare data nodig is, wordt het vaak al lastiger. De toegevoegde waarde van HR ligt namelijk niet zozeer in het leveren van kwantitatieve data, maar veel meer in de kwalitatieve kant.

Hiermee verschilt de behoefte van HR met wat meestal het startpunt vormt bij het bouwen van een AI-oplossing. Daarbij dienen meestal kwantitatieve data de basis, bijvoorbeeld levertijden, kosten of beursdata. Terwijl werknemers- en carrièredata veelal kwalitatief van aard zijn. 

Complex en inconsistent

Daar komt nog bij dat het data zijn die in ‘natuurlijke’ taal zijn geschreven, het zijn geen percentages of cijfers. Dit maakt HR-data veel lastiger om te kwantificeren, althans voor een machine. Neem bijvoorbeeld de toevoeging van ‘dr’ aan iemands (Engelstalige) functietitel. Gaat dit over het opleidingsniveau? Of staat het voor director? Of moeten we het toch in de zorgcontext zoeken? Ook consistentie kan een probleem vormen, op LinkedIn zijn talloze profielen te vinden die sales als vaardigheid noemen. Maar dat betekent niet dat ze allemaal dezelfde kennis en ervaring hebben. 

Kortom, bij de interpretatie van HR-gegevens speelt context een belangrijke rol. Het verwerken van deze tekstuele data is wel mogelijk, maar het is een intensiever, tijdrovender en daardoor kostbaarder proces. Het is één van de verklaringen waarom kwalitatieve AI-oplossingen binnen HR nog geen gemeengoed zijn.

Proces versus data

Hoe kan dit veranderd worden? Dan komen we toch weer terug op wat we aan het begin van dit artikel schreven: de meeste huidige AI-oplossingen nemen een proces als uitgangspunt. Het draait vaak om het automatiseren van een al bestaand proces. Veel aandacht gaat bij de ontwikkeling van dergelijke processen dan ook uit naar het definiëren en kiezen van de juiste parameters.

Maar AI-oplossingen voor HR nemen juist de data als uitgangspunt in plaats van een bestaand proces, het zwaartepunt ligt erop om op basis van het interpreteren van deze gegevens toegevoegde waarde te creëren. Uiteindelijk levert dat AI-producten op die kwalitatieve HR-vraagstukken kunnen helpen oplossen, in plaats van alleen kwantitatieve antwoorden te geven.

Wil je meer lezen over de rol die AI-oplossingen kunnen spelen binnen HR en geïnspireerd worden door hoe Cornerstone AI inzet om werknemers te helpen hun loopbaan inhoudelijk vorm te geven? Download dan de whitepaper Realizing the true potential of AI in HR hieronder.

Naam(Vereist)
Akkoord(Vereist)
Hidden
Hidden
Tags: AI, Artificial Intelligence, Cornerstone, Data, download, proces optimalisatie, whitepaper
Ook Interessante Document

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE