Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen waarin ik tips geef over hoe je als HR-professional een gezonde leefstijl kunt stimuleren op de werkvloer. In dit artikel ga ik in op een gezond eetpatroon. Volgende artikelen: voldoende beweging, voldoende slaap en stressmanagement.

Medewerkers zijn van onschatbare waarde voor een organisatie. Zonder medewerkers zou een organisatie simpelweg niet kunnen bestaan. Daarom is investeren in hun gezondheid een investering met voordelen voor alle betrokken partijen. Gezonde en fitte medewerkers verzuimen minder, zijn productiever, werken langer door en zijn gelukkiger in hun baan[1][2][3]. Maar hoe kan je als HR-professional een gezonde leefstijl op werkvloer stimuleren? In dit artikel geef ik acht tips voor een gezond eetpatroon.

Een goede gezondheid van medewerkers is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder hun eetpatroon. Je kunt een gezond eetpatroon stimuleren door een gezonde eetomgeving op het werk te faciliteren. Breng hiervoor eerst de huidige situatie in kaart. Wat zijn de rituelen, normen en waarden rondom eten op het werk? Vrijdagmiddagborrel, friet-met-snack-dag, drinkgewoonten etc. En hoe is het gesteld met de gezondheid van de medewerkers? Stel na inventarisatie een plan op. Gebruik de 8 tips uit dit artikel ter inspiratie. 

1. Zorg voor een koelkast

Niemand wordt blij van een salade tijdens de lunch die al een paar uur in je tas heeft gezeten. Of een boterham met kaas dat is gaan zweten. Zorg ervoor dat medewerkers de mogelijkheid hebben om hun lunch en snacks te bewaren in de koelkast. Hierdoor kunnen medewerkers andere keuzes maken in wat ze meenemen naar het werk.

2. Wekelijkse fruitmand

Het advies is om dagelijks 2 tot 3 stuks fruit te eten. Dit kun je stimuleren door wekelijks een mand met vers fruit ter beschikking te stellen. Het blijkt dat als 1) we continu geconfronteerd worden met eten of drinken en 2) het ons gemakkelijk wordt gemaakt, de kans groot is dat we iets nuttigen. Bijvoorbeeld als er een snoeppot bij de receptie staat en je er tien keer per dag langsloopt, is de kans groot dat je minimaal één keer iets uit de snoeppot pakt. Maar die snoeppot kan ook een fruitmand zijn. We zien het fruit en het wordt ons makkelijk gemaakt[4]. Bingo, een stuk fruit in de pocket.

3. Verzorg een gezonde lunch tijdens meetings

Dit geeft niet alleen het goede voorbeeld, maar ontzorgt ook en het komt medewerkers tegemoet voor het feit dat ze onder lunchtijd een vergadering of meeting hebben.

4. Vervang suikerrijke dranken in de koelkast met gezonde opties

Als er suikerrijke dranken worden aangeboden, is de kans groot dat men hiervoor kiest. Heb je alleen water, een smoothie of ander sapje in de koelkast staan dan valt automatisch daar de keuze op.

5. Overweeg om een blender of juicer aan te schaffen

Juicen en blenden is hot. Nou is het niet zo dat je met alle gezondheidstrends mee moet gaan, maar het is wel het overwegen waard. Wellicht dat er een vaste smoothiedag ingelast kan worden waarop het hele team een groene smoothie met elkaar drinkt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld vers fruit uit de wekelijkse fruitmand gebruiken.

6. Overweeg om gezond eten en drinken te subsidiëren

Als je gebruik maakt van catering kun je overwegen om de gezonde opties goedkoper te maken dan minder gezonde opties. Op deze manier verbied je medewerkers niet om te kiezen voor een broodje kroket of saucijzenbroodje, maar stimuleer je wel de aankoop van een gezonde(re) optie. Je kunt ook kijken naar wat je aanbiedt. Ga bijvoorbeeld voor overwegend gezonde opties en weinig tot geen minder gezonde opties.

7. Geen automaten met suikerrijke dranken en snacks

Automaten met voorverpakte snacks en dranken zijn handig en makkelijk (zie tip twee), maar bevatten vaak niet de meest gezonde opties. Een Snicker lijkt een ideale snack omdat het snel energie geeft en lekker is, maar het is ook een caloriebom en zorgt kort nadat je het hebt gegeten voor een energie- en concentratiedip waardoor je lichaam opnieuw hunkert naar een (ongezonde) snack. Toch niet zo ideaal dus.

8. Informeer over een gezond eetpatroon

Verstrek informatie aan je medewerkers over het belang van gezonde voeding als onderdeel van de leefstijl. Niet alleen voor de eigen gezondheid, maar ook voor het functioneren op het werk. Dit kan op een leuke en laagdrempelige manier met een workshop, online training of voorlichting.

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om als HR-professional invloed uit te oefenen op het eetpatroon van medewerkers, maar deze tips geven vast een eerste aanzet. Uiteindelijk blijft het de keuze van de medewerker zelf om hier al dan niet iets mee te doen.  Je kunt een medewerker niet dwingen, maar je kunt er wel naar streven om te faciliteren, inspireren en motiveren. De keus is aan jou.


Lisa Huiskamp

Gepost door Lisa Huiskamp

Lisa Huiskamp, voedingsdeskundige en leefstijlcoach, van The Body Practice helpt en begeleidt particulieren en bedrijven op het gebied van gezondheid. Dit doet ze met behulp van drie essentiële pijlers: voeding, lichaamsbeweging en balans. Deze elementen vormen, naar eigen zeggen, de basis voor een gezond en fit lichaam. ‘Als je deze elementen op een harmonieuze wijze toepast in je leven creëer je de randvoorwaarden voor een gezond en fit lichaam.' Lisa verzorgt persoonlijke- en groepsbegeleiding, workshops en voorlichtingen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.