Tags: , ,

Geldzorgen bij medewerkers, wat doe je daar als werkgever mee?

80% van de werkgevers heeft medewerkers in dienst met geldzorgen. Als werkgever verkeer je in een sleutelpositie om deze werknemers te ondersteunen. Lees hier meer over de mogelijkheden die er zijn.

Dure maanden. Daar waar dat in het verleden alleen stond voor de decembermaand, is het tegenwoordig voor veel medewerkers iedere maand duur. Door invloed van de hoge inflatie, stijgende vaste lasten en achterblijvende indexatie op het inkomen, staat bij steeds meer medewerkers het water aan de lippen. Het lukt soms nog maar net om de vaste lasten te betalen. Er blijft vaak niets meer over om iets leuks of iets extra’s te doen, zoals bijvoorbeeld een oliebol kopen voor de kinderen.

Waarom belangrijk

Geldzorgen treft niet alleen de (werkende) minima, maar steeds vaker ook de middeninkomens. Het aantal werkenden met geregistreerde schulden stijgt. 80% van de werkgevers heeft medewerkers in dienst met financiële problemen. Een medewerker met geldstress kost een werkgever gemiddeld € 13.000 per jaar. Als werkgever verkeer je in een sleutelpositie om een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van de medewerker. Investeren rendeert al snel. Veel werkgevers doen dit al vanuit goed werkgeverschap, maar ook vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Zij weten, een medewerker die goed in zijn vel zit is productiever en verzuimt minder.

 

Ik sta nu in de positie om een interne aanpak voor medewerkers met geldzorgen vorm te geven. Dat dit belangrijk is staat voor mij buiten kijf. Als erkend gedupeerde van de toeslagenaffaire heb ik jarenlang met schulden geleefd. Dit was het ergst voor mijn kinderen. Thuis kwam ik tot niets, maar tijdens het werk had ik een masker op. Mijn collega’s hadden niet in de gaten dat er iets aan de hand was en ik heb zelfs promotie gemaakt in die tijd. – Natasja van Dijk, Regio Manager Cordaan Thuisdiensten

Preventief

Geldzorgen ontstaan onder andere door life-events zoals een echtscheiding, inkomensverlies van de partner, langdurig ziek zijn of met pensioen gaan. Het zijn allemaal oorzaken voor een verandering in het inkomen. Met de huidige prijsstijgingen maakt dit medewerkers onzeker over de balans in hun inkomsten en uitgaven. Daarnaast weten veel werkende minima niet dat zij mogelijk recht hebben op voorzieningen of toeslagen. Laagtalige medewerkers vinden het lastig om hun weg te vinden in onze samenleving. Zij kunnen geen wijs worden uit de wirwar van regelingen vanuit de overheid.

Een preventief middel zijn taal- en budgettrainingen voor medewerkers. Of denk aan een informatiebijeenkomst over de financiële gevolgen van een echtscheiding of met pensioen gaan. Het maakt de medewerker financieel meer zelfredzaam.

 

De Hogeschool Utrecht onderzocht of medewerkers behoefte hebben aan een budgettraining. Ja, was volmondig het antwoord. Zeker ook van hoger opgeleide collega’s. Het Nibud heeft deze trainingen verzorgd met ook aandacht voor pensioen en echtscheiding. Alle trainingen waren in no-time volgeboekt. – Jeanette Schouten, Gemeente Amsterdam

Loonbeslag

Voordat een deurwaarder loonbeslag legt, krijgt de werkgever een informatieverzoek. Dit is hét moment om in gesprek te gaan met de medewerker. De medewerker kan het loonbeslag nog voorkomen door direct in contact te treden met de deurwaarder om een betalingsregeling te treffen. Ook kan de medewerker de beslagvrije voet controleren. Tijdens het gesprek kun je de medewerker ook wijzen op hulp bij financiële zorgen.

 

Onze organisatie vertegenwoordigt de VEBAN bij Moedige Dialoog Amsterdam. Ook voor een werkgever is er moed nodig om over dit onderwerp de dialoog aan te gaan. In onze organisatie werken veel jongeren. We zien dat zij steeds vaker te maken krijgen met loonbeslag. Vanuit P&O gaan we met hen in gesprek en proberen we deze jongeren te helpen. – Nicole Tollenaar, Directeur People & Purpose bij Winclove Probiotics

Draagvlak

Wil je aan de slag gaan met een interne aanpak? Zorg voor draagvlak binnen de organisatie. Het is belangrijk om tijd vrijgesteld te krijgen om actief met het onderwerp aan de slag te gaan. Is dit er niet, dan kunnen goede voornemens verzanden vanwege andere prioriteiten. Je vindt in dit artikel een aantal punten om de urgentie richting het management te onderbouwen.

Inspiratie

Weet waar je als werkgever terecht kunt om informatie te vinden, ervaringen te delen of geïnspireerd te worden. Enkele websites die interessant voor je zijn:

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel
Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE