Een standaard afwijzing, geen reactie op een sollicitatie, of slordig omgaan met gegevens komt de naam van jouw organisatie niet ten goede. Hoe ga je dan wel goed met de sollicitant om?
Hoe ga je om met een sollicitant?
Een standaard afwijzing na een uitgebreide sollicitatie, geen reactie geven op een sollicitant die gereageerd heeft, of gegevens van de sollicitant zomaar doorsturen of delen, het gebeurt nog steeds. Er wordt in het recruitmentveld geregeld geschreven over een matige candidate experience, wat het imago van jouw organisatie niet ten goede komt. Maar hoe zorg je voor tevreden sollicitanten?
Wat is de candidate experience?
De candidate experience staat voor de complete ervaring die een sollicitant met jouw bedrijf opdoet tijdens de sollicitatieprocedure. Dit omvat alle contactmomenten die de sollicitant met jouw organisatie heeft, evenals alle uitingen die de sollicitant ziet, zoals de vacaturetekst, werkgeversvideo, of de werken-bij-pagina.
Hoe ziet de candidate experience eruit?
Het startpunt van de candidate experience is volgens officiële definities het eerste contactmoment tussen de organisatie en sollicitant. Maar eigenlijk begint het al eerder. Stel je voor dat een sollicitant jouw organisatie tegenkomt op Indeed of social media; op dat moment doet de sollicitant al ervaringen op met jouw organisatie. Deze ervaringen kunnen het gevoel van de sollicitant beïnvloeden, dus je wilt goed overkomen als werkgever.
Of een sollicitant uiteindelijk wordt aangenomen of niet, elke sollicitant heeft een bepaalde ervaring met jouw organisatie. Een negatieve candidate experience kan het imago van jouw bedrijf flink beïnvloeden. Hier zijn een aantal belangrijke aspecten van de candidate experience:
Communicatie
Een van de grootste ergernissen van sollicitanten is een gebrek aan transparantie en communicatie tijdens de sollicitatieprocedure. Afspraken worden niet nagekomen of er wordt gebrekkig gecommuniceerd. Door scherp te zijn op hoe en wanneer je communiceert, kun je al grote stappen maken in het verbeteren van de candidate experience.
Diversiteit en inclusie
Gelukkig is diversiteit en inclusie niet meer weg te denken uit het recruitmentproces. Ben jij je bewust van jouw (onbewuste) vooroordelen? Door hier eerlijk over te zijn, kun je werken aan een objectievere manier van werven, wat gelijke kansen bevordert.
Toegankelijkheid
Hoe toegankelijk is informatie over jouw organisatie? Kunnen kandidaten makkelijk meer te weten komen over werken bij jouw bedrijf, of is alles een groot mysterie? Zorg dat essentiële informatie, zoals het salaris, duidelijk en gemakkelijk beschikbaar is.
Gesprekken
Sollicitatiegesprekken moeten respectvol zijn. Het heeft geen zin om onrealistische situaties na te bootsen. Stel de sollicitant op zijn gemak en geef een eerlijk beeld van de organisatie.
Nasmaak
Wijs je sollicitanten af met een standaard e-mail? Dit kan anders. Zeker als je een kandidaat al gesproken hebt, is het uit den boze om deze via een standaard mail af te wijzen. Geef eerlijke feedback, pak de telefoon op, en vraag ook zelf om feedback. Zo kun jij je ontwikkelen als hr-professional, recruiter, of hiring manager.
Wat te doen bij afwijzing of aanname?
Ook als een sollicitant niet wordt aangenomen, kun je het proces goed afsluiten. Wanneer je de bovenstaande aspecten goed hebt aangepakt, zal de sollicitant met een goed gevoel terugkijken op de sollicitatieprocedure. Mocht dit niet het geval zijn, geef de sollicitant dan ruimte om feedback te geven. Dit helpt jou en de organisatie om te leren en te groeien.
Als de sollicitant wel wordt aangenomen, is een goede candidate experience nog steeds van belang. Je wilt de nieuwe collega vanaf het begin geboeid houden en goed begeleiden naar een arbeidsrelatie. Dit zorgt voor een betere start van die relatie.
Een beter imago met een goede ervaring
Waarom zou je zoveel tijd en moeite in de candidate experience steken? Om te beginnen wil je dat sollicitanten een goed gevoel overhouden aan jouw organisatie. Dit kan in de toekomst belangrijk zijn voor een volgende vacature.
Onderzoek wijst uit dat de candidate experience een grote invloed heeft op het imago van jouw bedrijf als werkgever. Zo blijkt uit onderzoek van PwV dat:
- 80% van de kandidaten aangeeft dat diversiteit en inclusie-inspanningen van een bedrijf belangrijk zijn voor hun beslissing om te solliciteren.
- Bedrijven met een diverse en inclusieve candidate experience 70% meer kans hebben om toptalent aan te trekken en te behouden.
Daarnaast blijkt uit onderzoek van Deloitte dat:
- Bedrijven met een sterke candidate experience 15 keer meer kans hebben om hun wervingsdoelen te halen.
- Organisaties die investeren in een goede candidate experience zien een verlaging van de kosten per aanwerving en hebben een kortere tijd nodig om een vacature te vullen.
Andere onderzoeken, zoals die van Glassdoor en CareerArc, wijzen op het volgende:
- Kandidaten met een negatieve ervaring zijn 2 keer zo snel geneigd om hun negatieve ervaring te delen.
- 64% van de kandidaten zegt dat een slechte candidate experience hen minder geneigd maakt om in de toekomst opnieuw bij hetzelfde bedrijf te solliciteren.
Conclusie
Een goede candidate experience helpt jouw organisatie om een beter imago op te bouwen. Dit heeft een positieve invloed op jouw werkgeversmerk. Dankzij dat positieve imago kun je toptalent makkelijker aantrekken en behouden, wat de kwaliteit van jouw personeel verbetert. Wil je jouw team laten groeien? Begin dan bij de manier waarop je sollicitanten behandelt tijdens de sollicitatieprocedure.
Geef jouw recruitmentproces een boost!
Wil je sparren over hoe je jouw recruitmentproces kunt verbeteren? Bezoek mijn website, bel me via 06-46013627, of stuur een mail naar [email protected].
4 redenen waarom onboarding cruciaal is voor het MKB
Bezoeker!
Laatste nieuws
Vacatures
Kalender
Downloads
Kennis
Blijf op de hoogte
WORD LID
Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.