Tags: Employee Expierence, Generaties, integron, Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Hoe ga jij om met generatieverschillen op de werkvloer? 4 handige tips op maat!

Bij bedrijven werken allerlei generaties. Die vragen stuk voor stuk aandacht, maar ook een verschillende aanpak als het gaat om medewerkerbeleving. Iemand van 20 staat nu eenmaal anders in het werkzame leven dan een 60-plusser. Die bejegening op maat lijkt vanzelfsprekend, maar is niet bij iedere organisatie gemeengoed. In ons Employee Experience-onderzoek 2023 hebben we vooral Generatie Z doorgelicht. In dit artikel nemen we nu ook de andere generaties met hun eigen kenmerken onder de loep. Inclusief handige ‘aanpak-tips’ per generatie!

Voor het eerst sinds een paar jaar is het aantal promoters gedaald bij Nederlandse bedrijven. Van 31% in 2022 naar 27% in 2023. Zo blijkt uit ons medewerkerbelevingsonderzoek. De stijgende trend van de afgelopen jaren wordt daarmee omgebogen. Minder promoters betekent minder enthousiaste medewerkers die hun werkgever zouden aanbevelen bij anderen. Het onderzoek toont, inzoomend op de verschillende generaties, dat vooral generaties die wat langer op de arbeidsmarkt zijn minder enthousiast zijn geworden over hun werkgever. Zowel generatie X als de boomers laten een verschuiving zien door afname van promoters. Toch tonen boomers de hoogste betrokkenheid (+10) en zijn ze het meest tevreden van alle generaties. Wie zijn die boomers dan?

Boomers: de cultuurdragers

Boomers of ook wel babyboomers (geboren tussen 1945-1960) kennen de organisatie vaak door en door. Ze werken er al langer, weten wat er speelt, zijn niet snel van de wijs te brengen, tonen veerkracht en commitment. Juist vanwege de lange werkrelatie is de boomer kritisch op het managementteam en wil deze goed geïnformeerd worden over belangrijke organisatorische ontwikkelingen. Boomers zijn vaak de cultuurdragers binnen een organisatie. De gemiddelde boomer werkt het liefst op kantoor en heeft de hoogste binding met de werkgever. Dit uit zich in een relatief lage sollicitatie-intentie (17%).

Juist vanwege de lange werkrelatie is de boomer kritisch op het managementteam.

Tip: wil je zaken veranderen binnen je organisatie? Betrek je boomers!
De boomers zijn onderdeel van het meubilair. Ze zijn vaak belangrijker dan je denkt in het meekrijgen van je medewerkers bij mogelijke veranderingen binnen je organisatie.

Generatie X: ‘de vergeten groep’

Deze generatie (geboren tussen 1961 en 1980) laat een gemiddelde eNPS (employee Net Promoter Score)* zien, maar vertoont wel de laagste tevredenheid en hoogste werkdruk (29%). Deze groep zit middenin alle veranderingen en heeft nog wel de nodige arbeidsjaren te vervullen, voordat het pensioen in zicht komt. De ‘X-ers’ voelen zich vaak niet gewaardeerd door hun leidinggevende en ook niet in hun portemonnee. Salaris is een issue voor ze. Over alles binnen de eigen werkomgeving, het team en rondom het werk is deze generatie positief. Maar op zaken daarbuiten is deze groep een stuk kritischer. We zien dit ook wel als ‘de vergeten groep’ of ‘de verloren generatie’, omdat ze zijn opgegroeid in een periode van economische crises.

‘X-ers’ voelen zich vaak niet gewaardeerd door hun leidinggevende en ook niet in hun portemonnee.

Tip: betrek Generatie X meer bij je organisatie en heb aandacht voor werkdruk
Laat Generatie X vaker deel uitmaken van werkgroepen die te maken hebben met organisatieontwikkelingen. Waak ervoor dat de werkdruk niet te veel oploopt en zie hun harde werk niet als vanzelfsprekend. Waardeer deze groep voor het harde werken, hun loyaliteit en realistische kijk op zaken.

Millenials: flexibiliteit is key

Millenials (geboren tussen 1981 en 1995) hebben de hoogste eNPS van +11. Ze voelen zich bovengemiddeld emotioneel verbonden met, en zijn trots op de werkgever. Deze groep zoekt flexibiliteit van de werkgever in het hybride werken. Ondanks de verbondenheid kijken ze wel om zich heen. Is het gras groener bij de buren? Lucratiever misschien? 35% is van plan om komend jaar te gaan solliciteren. Zeker dus wanneer er financieel meer te halen valt. Om te vergelijken: bij boomers is dat slechts 19%!

Millenials zoeken flexibiliteit van de werkgever in het hybride werken.

Tip: zorg dat Millenials de uitdaging blijven voelen
Deze groep wil graag blijven bij de organisatie, maar moet wel getriggerd worden. Ook is vaak, vanwege de gezinssituatie, het financiële plaatje belangrijk. Speel hier actief op in. Denk bijvoorbeeld aan flexibele arbeidsvoorwaarden voor deze groep mocht de gezinssituatie veranderen. Een grotere auto wellicht (maar dan wel zuinig of elektrisch).

Generatie Z: in beweging

Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2005) is ‘on te move’. Deze groep heeft de laagste eNPS, is het minst betrokken bij de werkgever en heeft de grootste intentie om elders te solliciteren. Zo heeft 34% het afgelopen jaar gesolliciteerd en is 43% dat van plan. De werksfeer, arbeidsvoorwaarden en groeimogelijkheden, of groei-onmogelijkheden zijn redenen om te solliciteren. Opvallend om te vermelden is dat dit de groep met de laagste werkdruk is, maar zich wel het vaakst ziek heeft gemeld vanwege deze werkdruk (33%). Om te vergelijken: bij millenials is dat maar 12%. Tel daarbij op dat deze groep het vaakst te maken heeft gehad met ongewenst gedrag (15%).

Tip: biedt Generatie Z heldere doorgroeimogelijkheden
Het draait bij deze groep niet direct om tevredenheid, maar vooral ook om ontwikkel- en ontplooiingsmogelijkheden. Creëer een cultuur waarin deze jonge generatie zich prettig voelt. Neem deze groep letterlijk bij de hand en pas daarin ook je leiderschapsstijl aan. Praat niet over, maar met ze. Betrek ze bij besluitvorming om erachter te komen hoe ze denken. Richt bijvoorbeeld een ‘Young Board’ op die als een soort sparringpartner van de echte directie kan dienen om zo verbinding te houden met deze nieuwe generatie. Besef bovendien dat dit een groep is om goed in de gaten te houden qua aandeel en qua impact. Verwacht wordt dat in 2025 27% (bijna 3 miljoen mensen) en in 2030 34% (3,7 miljoen mensen) van de beroepsbevolking vallen binnen Generatie Z.

De eNPS

De eNPS (employee Net Promoter Score) geeft het enthousiasme van een medewerker weer over de werkgever in een score. De schaal loopt daarbij van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot 10 (zeer waarschijnlijk). De score wordt heel eenvoudig bepaald, namelijk door antwoord te geven op de vraag of je jouw werkgever zou aanbevelen bij anderen. De mensen die dat niet doen, de detractors (score 0 – 6), trek je dan af van de mensen die dat wel doen, de promoters (score 9-10).

Employee Experience in Nederland 2023

Het rapport Employee experience in Nederland 2023 bekijken? Dat kan: download het document hier.

Meer weten over onderzoek naar de employee experience?

Download de brochure op www.integron.nl of neem contact op met Robert Mentink, business unit manager Employee Experience via tel. 010 4115966 of mail [email protected].

Tags: Employee Expierence, Generaties, integron, Medewerkerstevredenheidsonderzoek
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.